Kalk og magneter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Friberg
    Grøn bønne
    • Feb 2008
    • 46

    Kalk og magneter?

    Ved at man kan få sådan magneter til at sætte på vandrør til huse og sådan, som skulle binde kalken i vandet og det skulle enda være så virkningsfuldt at det binder det allerede aflejret kalktil det vand der løber forbi fremover, det vil altså sige en langsom afkalkning, er der nogen der her prøvet det med en espresso maskine? og hvs ja med hvilket resultat?

    Hilsn

    Jesper.
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Kalk og magneter?

    Det magneterne skulle gøre er at kalken ikke sætter sig i rørerne. Men det vil bare sige at det bliver i vandet. Udfordringen med at undgå kalk i espressomaskinen har du således fortsat.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • ordo.dk
      Espresso
      • Dec 2007
      • 514

      #3
      Re:Kalk og magneter?

      Den generelle konsensus er at man bør bruge kildevand eller en form for filter, som en ion-bytter eller et RO-filter (reverse osmosis)... Kalken er stadig i vandet med magnetbehandlingen, den sætter sig bare ikke [så meget] i rørene...
      Se denne side og/eller denne f.eks
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

      Comment

      • Friberg
        Grøn bønne
        • Feb 2008
        • 46

        #4
        Re:Kalk og magneter?

        øhe? ok måske fatter jeg ikke en hat, troede man ville undgå kalk i maskinerne forde de kalkede til??? hvad er der galt med at have kalk i vandet bare det ikek sætter sig i maskinen?

        Nu er jeg for alvor nysgerrig.. :-)

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Kalk og magneter?

          Friberg wrote:
          øhe? ok måske fatter jeg ikke en hat, troede man ville undgå kalk i maskinerne forde de kalkede til??? hvad er der galt med at have kalk i vandet bare det ikek sætter sig i maskinen?

          Nu er jeg for alvor nysgerrig.. :-)
          Hej,

          Det har været diskuteret herinde et sted før, men kan ikke lige finde tråden. Jeg tror konklusionen dengang (fra én der kendte en VVS\'er), at magneten på røret gør ét eller andet ved kalken i vandet (ensretter det, så det ikke klumper sammen, eller hvad ved jeg), men så snart vandet forlader røret med magneten er dette ensretning ophævet og vandet er således efter det har forlagd vandrøret ikke anderledes end vand fra et rør uden magnet.

          EDIT: Her er tråden
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Friberg
            Grøn bønne
            • Feb 2008
            • 46

            #6
            Re:Kalk og magneter?

            takker for linket til tråden jeg skriver der :-)

            Comment

            Working...
            X