Ristning i Hottop B

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • skastdk
    Mørkristet
    • Aug 2008
    • 399

    Ristning i Hottop B

    Hejsa

    Jeg har anskaffet mig en ny Hottop B2 model i Taiwan, det hele gik smertefrit og den monteret og på plads i mit værksted.

    Jeg søger lidt generelle retningslinier for at riste på den, samt nogle erfarringer.

    Indtil videre har jeg brugt auto programmet og derfra arbejdet videre, men jeg er i tvivl om jeg gør det rigtigt.

    Bønnerne er alle fra Hasbean og jeg har fulgt hans ristebeskrivelser, jeg synes dog at resultatet har været før mørkt de fleste gange.

    Jeg har haft ristetider på 14-17 minutter fra start og smider bønnerne i ved 75grader indikeret.
    Har også prøvet at sætte target tid på 20min og vente så indgangs temperaturen var højere

    Generelt har der været rigtig mange gode rist, men Kicker espressoblend har været svær og for mørk.

    Er der nogen som eksperimentere med profiler og eller ændringer af parametre undevejs?

    Ved første crack sætter jeg varmelegemet ned til 30% og fan til 100% det forlænger tiden mellem 1 og 2,
    I tørrefasen har jeg også haft kørt med fan på 75% og varme på 70-80% alt afhængig af temperaturens udvikling

    Jeg synes at få første crack ved mellem 200-205Grader på displayet og 2c ved 210-212 grader

    Findes der noget godt læsestof som man med fordel kan bruge

    Vh Bo
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Re:Ristning i Hottop B

    Ligesom dig har jeg leget med indstillinger for varmelegemet og fan, men kunne egentligt også godt bruge nogle lidt klare guidelines.

    Jeg har prøvet at bruge både auto og de to pre indstillet programmer. men ser pt ud til at få det bedste resultat med 2\'ern hvis jeg ændre på varmelegme og fan undervejs.

    Jeg er selv i eksperiment stadiet, men syntes efterhånden det bliver bedre og bedre.

    Så jeg er også lidt på en lytter her.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • skastdk
      Mørkristet
      • Aug 2008
      • 399

      #3
      Re:Ristning i Hottop B

      jeg har med fordel sat et farvet stykke tape på eject knappen, så jeg undgår at trykke på den ved en fejltagelse.. Den skulle de sku have sat et andet sted.
      SCAE certificeret kafferister & medejer af:
      https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
      Cederfeldsgade 18A
      5560 Aarup (Fyn)

      Comment

      • k.k
        Lysristet
        • Dec 2010
        • 137

        #4
        Re:Ristning i Hottop B

        der er flere af slagsen, :-)
        , jeg er også rimelig ny med HT, (modelB)..
        Espresso rister den til mit brug ganske fint(sagt på jydsk),,, men til dryp leger jeg i øjeblikket med 115grader forvarmning.. længere tid ved 130-145,,(tørretid) og derefter max på varmelegeme til lidt før 1ste, fra lidt før første, til rist slut, ved 30-40% varme,,

        Men ja de tunge drenge kunne godt byde lidt ind :-)
        Hottop 8828b
        Silvia
        Rocky
        Swiss goldfilter
        Kuna bialetti
        Jetboiler coffeepres
        Bodumstempelkander

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Re:Ristning i Hottop B

          Jeg har lige lavet en rist og det så ganske fornuftigt, pænt jævnt ristet.

          Så må jeg håbe det også smager godt.

          Start temp. 90 grader.

          Fuld varme kort inden første C

          Skruede ned for varmeleget til 40% i første C
          Og op for fan 3 streg

          Efter første C 70% på varmelegemet
          og fan 1 streg.

          Ristetid ca. 14 minutter stoppet et lille stykke inden anden C.

          Glæder mig til resultatet

          Men ville være super med noget indput
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          Working...
          X