Lær mig lidt om kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimKaos
    Mellemristet
    • May 2011
    • 182

    Lær mig lidt om kaffe

    Selvom jeg takket været lidt indlæg nu er blevet forfremmet til en mørkristet bønne – så er jeg stadigvæk en helt grøn bønne og kunne derfor godt tænke mig at lære lidt mere om det vi går rundt og drikker.

    Blend – yummy jeg tænker med det samme på TCCs skønne espresso blend bestående af:

    60% Daterra Sweet Collection, Brasilien
    20% Finca Vista Hermosa, Guatemala
    20% Kieni, Kenya.

    Mit spørgsmål er nu – hvordan fremstiller de et blend som dette – tager de og blander de grønne bønner i et forhold de tror, er godt og ”rister” sig frem til en god smag eller rister de bønnerne hver for sig og blander dem bagefter? – Eller?

    Kan man selv blande færdigristet bønner til et blend? – F.eks. køber man et ordentligt læs af de gode og billige bønner fra Hamilton og blander selv til man har et blend man kan lide eller skal bønnerne ristet sammen for at opnår den bedste smag?
    ECM Tech. IV Profi med fast vand
    Mazzer Major med tragt
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    #2
    Re:Lær mig lidt om kaffe

    Jeg tror efterhånden de fleste, både amatører og proffessionele, har indset, at det er bedst at blande bønnerne efter ristning. Grunden til dette er, at du på den måde kan riste hver bønne til dens optimale potentiale.
    Du kan jo prøve at kigge lidt på, hvilke bønner andre har i deres blend og så vil du nok se, at der danner sig en vis tendens.
    Typisk har mange en god base af brasilianske bønner og herefter supplerer de op med andre, lige som TCC.
    Det kan være en lang og sej procces at sammensætte en ordentlig blend og der er flere måder at gøre det på. Enten kan man smage nogle bønner og finde ud af om de kunne være interessante. Du kan også lægge ud med en smagsprofil du gerne vil opnå og så finde bønnerne efter det.
    Du kan også prøve at drikke nogle SO espressoer, så vil du igen opleve noget helt andet end når du drikker blends
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

    Comment

    • lbe
      Mørkristet
      • Jan 2010
      • 343

      #3
      Re:Lær mig lidt om kaffe

      Der er lidt forslag fra kaffeagenterne og det ser ud som at det færdigristet:

      Comment

      Working...
      X