DVA og andre regenererbare filtre vs. Bestmax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulrikmo
    Grøn bønne
    • Dec 2009
    • 10

    DVA og andre regenererbare filtre vs. Bestmax

    Skal igang med et nyt projekt, restaurering af en ældre sag: Conti Empress 1960 lever som er på vej fra Frankrig. Maskinen skal tilsluttes fast vandforsyning, hvilket jeg ikke har haft på min Valentina/BFC. Har læst en del i andre tråde herinde, om Bestmax, Britta og DVA, men kan ikke helt blive klog på hvorfor folk ser ud til at foretrække Bestmax og andre engangs filtre frem for DVA eller andre regenererbare, det er vel ikke nogen større proces at regenerer med salt, og mindsker jo udgifterne væsentligt sammenlignet med at købe engangspatroner?
    Er der nogen forskel på kvaliteten af det vand man får ud af DVA filtret sammenlignet med Bestmax? Nogle skriver om \"aggressivt vand\" uden at jeg rigtig forstår hvad man hentyder til, er det Ph værdien som kan blive for lav? Som sagt lettere forvirret, men hælder lige nu mest til at købe 5ls udgaven af DVA som fås for en plov..
    Installationen tænker jeg bliver et T-rør på vandet til toiletcisternen ( det er den som sider nærmest den væg jeg skal bore mig igennem ud til mit kaffebord), herefter ballofix, waterblock, tilslutningsslange til filter, filter, kontraventil og tilslutningslange til maskinen. Noget jeg misser?
    Tak for jeres synspunkter.
    Skal nok vende tilbage med billeder også af maskinen når den er i hus og oppe og køre
    Ulrik
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #2
    ReVA og andre regenererbare filtre vs. Bestmax

    Jeg har lige været igennem samme overvejelser og er endt med at vælge et Brita filter.
    Mest grundet bekvemmelighed men baseret på nogle forskellige parametre.

    DVA filteret er et ionbytte filter og skal regenereres. Da jeg læste i manualen, at man skal køre adskillige liter vand gennem filteret til denne process, blev jeg allerede lidt afskrækket.
    Faktisk var jeg i meget seriøse overvejelser om at lave blødt vand i hele huset med dette anlæg.

    Men så fandt jeg ud af, at ionbytte filtre ikke er VA godkendte. Dette betyder, at man ikke må drikke vandet (ikke at det nødvendigvis er farligt, man må bare ikke ifølge loven). Det må dog godt bruges til madlavning, hvis det opvarmes og dermed også til kaffe/the og espressomaskiner. Jeg må således ikke drikke det vand der kommer ud af mine haner, men skal have et andet filter på, som gør vandet VA godkendt og jeg kan så kun drikke fra en speciel hane.

    Da jeg endvidere gerne vil have noget mindre kalkholdigt drikkevand til rådighed i huset, kan jeg jo således helle ikke bruge et DVA filter. Men det vil fungere udmærket med en ekstra hane på Brita filtret. Brita filtret er også en ionbytter, men har endvidere det ekstra filter, der gør vandet godkendt. Der er også noget halløj med, at det tilfører vandet nogle mineraler, som skulle forbedre smagen og dette specielt til kaffebrygning. Det er dog ikke helt afgørende for mit valg, det er mere de tidligere nævnte forhold.

    Læs evt. dette blog indlæg om vandfiltrering.


    /John
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    Working...
    X