Newbie. Hjælp til valg af bønner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JENC
    Grøn bønne
    • Jun 2011
    • 6

    Newbie. Hjælp til valg af bønner.

    Hej

    Jeg har sneget mig herind for at få lidt prof kaffehjælp. Jeg er nemlig ikke selv professionel kaffelaver.

    Jeg vil dog investere i nyt kaffehardware (separat tråd) og vil her gerne have råd til hvilke kaffebønner der kunne matche min smag. Jeg må indrømme, jeg starter fra blank, men nu skal det være bedre kaffe :-)

    Jeg er til kaffe der er:

    blød i smagen
    rund i smagen
    mere til det milde
    Sådan nærmest lidt sødligt og nærmest som at spise slik

    Jeg er klar over, det sikkert er stik imod god latin for hvad en ægte kaffeentusiast stiler efter, men jeg håber i vil hjælpe mig til hvilke bønner jeg skal prøve af, fremfor at forsøge at overvinde mig til andet (til at starte med)

    Thanx
    Jens
  • filip
    Stamgæst
    • Mar 2008
    • 761

    #2
    Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

    Hej JENC,
    Hvor køber du dine bønner ? Rister du selv ?
    Der er flere muligheder, men det er nemmest at råde dig hvis man ved hvor du fortrinvis køber bønner.
    /F
    Mazzer Mini Electronic A
    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
    Gene Café kafferister
    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
    Mypressi Twist


    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

      JENC wrote:
      Jeg er klar over, det sikkert er stik imod god latin for hvad en ægte kaffeentusiast stiler efter, men jeg håber i vil hjælpe mig til hvilke bønner jeg skal prøve af, fremfor at forsøge at overvinde mig til andet (til at starte med)
      Det tror jeg dog ikke du har ret i. Sødme er nærmest entydigt det alle os kaffeelskere herinde søger i kaffen.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • HenrikP
        Master Brewer
        • Jul 2008
        • 1593

        #4
        Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

        Skurken wrote:
        Det tror jeg dog ikke du har ret i. Sødme er nærmest entydigt det alle os kaffeelskere herinde søger i kaffen.
        +1
        Henrik Palshøj

        Comment

        • JENC
          Grøn bønne
          • Jun 2011
          • 6

          #5
          Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

          filip wrote:
          Hej JENC,
          Hvor køber du dine bønner ? Rister du selv ?
          Der er flere muligheder, men det er nemmest at råde dig hvis man ved hvor du fortrinvis køber bønner.
          /F
          Well, indtil nu har jeg jo købt formalet kaffe i forskellige dagligvarebutikker, uden noget særligt mål.

          Det er først nu jeg i tidens trend ønsker at \"stige et niveau\" (eller flere) med min kaffe. Med de rigtige bønder og en fuldautomatisk espressomaskine (se separat tråd).

          Så jeg skal hjælpes helt fra grunden B)

          I andre der melder at den sødlige smag skam efterspørges, må meget gerne fortælle hvilke bønner i så nyder. Det kan være et ligeså godt sted at starte for mig, som alle andre steder.

          ...og det behøver ikke være bønner håndbåret på æselryg igennem Andalusien for at give det sidste snert af eksotisk stref, men bønner jeg vil kunne købe i en almindelig kæde eller i en kaffeforretning. Så er der større chancer for det sker i praksis :-)

          Jeg shopper i øvrigt i Århus og Randers, så hvis nogen har et godt sødt mærke hos en kaffe-pusher der, så lad mig bare høre hvor i køber.

          Comment

          • filip
            Stamgæst
            • Mar 2008
            • 761

            #6
            Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

            Nå..
            Så troede jeg lige at jeg kunne gå ind på KaffeAgenternes hjemmeside og anbefale dig nogle bønner, der har de smagskarakteristika du kan lide, og som jeg naturligvis selv har smagt !
            Men jeg har ikke prøvet en eneste af Agenternes bønner pt, så min anbefaling er generel !!

            Brasilien, Daterra Yellow bourbon eller
            Brasilien, Daterra Sweet, begge \"søde\" og \"runde\".
            Brasilien, Fazenda Nossa de Fatima, Cerrado, \"rund og mild\".
            Honduras Marcala. \"sød\"
            Honduras Café de Pas Mejia. \"sød\"
            Costa Rica Tarrazu. \"rund og mild\"

            Men, smag og behag er individuel.
            Filip
            Mazzer Mini Electronic A
            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
            Gene Café kafferister
            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
            Mypressi Twist


            \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

            Comment

            • HenrikP
              Master Brewer
              • Jul 2008
              • 1593

              #7
              Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

              Som en løs rettesnor .

              Brasilianske kaffer, søde, chokolade, tæret frugt, nød. Lav syrlighed.

              Colombia kaffe, mere frugtig smag, fed i smagen

              El salvador kaffe, stor krop, meget sødme.

              Kenya kaffe, mere syrlighed, meget frugtige noter.

              Etiopien, igen syrlighed, tæret frugt som lemon og jasmin.

              Det var hvad jeg kunne finde af gennemgående noter i min riste bog. Hvis jeg var dig ville jeg kigge på noget Brasiliansk kaffe. Alt efter hvad du skal bruge det til, så er det som oftest en god gedin og solid kaf (hvis kvaliteten er god) Etiopien og Kenya kan godt være noget andet end hvad folk normalt forventer.

              Kaffe fra Daterra farmen er en sikker vinder!

              Men hvad skal du bruge den til? Espresso, stempel, pour over ?

              Hilsen Henrik
              Henrik Palshøj

              Comment

              • k.k
                Lysristet
                • Dec 2010
                • 137

                #8
                Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                hvis du bor i Randers ville jeg gå i Farm mounting coffee, der er ekselent kaffe som du søger,, de har et super udvalg af friskristet kaffe,,(og ligeledes grønne bønner,,,

                Forelæg din eftersøgte kaffesmag,, de kan sikkert hjælpe
                Hottop 8828b
                Silvia
                Rocky
                Swiss goldfilter
                Kuna bialetti
                Jetboiler coffeepres
                Bodumstempelkander

                Comment

                • JENC
                  Grøn bønne
                  • Jun 2011
                  • 6

                  #9
                  Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                  HenrikP wrote:
                  ...

                  Men hvad skal du bruge den til? Espresso, stempel, pour over ?

                  Hilsen Henrik
                  Tak for alt det gode input. Jeg tror det bliver en god tråd for andre nybegyndere også.

                  Jeg skal bruge kaffen til en Espressomaskine jeg vil købe. (Siemens tk71204rw).

                  Og efter at have læst lidt om jeres forslag, støder jeg på salgssteder på nettet, der lister mange forskellige kaffer, og så har de et afsnit med \"Espresso\".

                  Jeg troede at \"Espresso\" var en brygform. At man lavede kaffen under højt pres igennem de malede bønner, i modsætning til drypkaffemaskiner.

                  Og at man dermed kunne anvende enhver form for hele bønner i sådan en espressomaskine.

                  Men det er måske ikke tilfældet?

                  Hvad er \"Espresso-kaffe\"?
                  Og kan jeg ikke bruge enhver form for hele bønner i sådan en Siemens tk71204rw?

                  Jeg har set særlige \"Espresso-kaffer\" f.eks. her:
                  http://fmkaffe.dk/Fyldige-og-let-rog...varianter.html og

                  Comment

                  • HenrikP
                    Master Brewer
                    • Jul 2008
                    • 1593

                    #10
                    Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                    I princippet ja, men i praksis er det lidt mere kompliceret! Nogle kaffer kommer til sin rette i en espresso maskine, andre i en stempelkande etc. Men smag og behag taget i betragtning så!

                    Samtidig er riste datoen også et parameter. Ikke som de skriver i mange super markeder (mindst holdbar til) i DK må du sælge kaffe som er op til to år fra riste datoen. Det vil man ikke have.

                    Alderen på kaffe er lidt en religion men den skal max være 6 uger gammel når du drikker den.

                    Hilsen Henrik
                    Henrik Palshøj

                    Comment

                    • Lady
                      Mellemristet
                      • Apr 2009
                      • 174

                      #11
                      Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                      Min favorit fra kaffeagenterne i Århus er \"Espresso Latte Blend Økologisk\"

                      - Izzo Alex Duetto
                      - Mazzer Major Electronic
                      - IRoast 2


                      Damn good coffee! ...And hot!! (Dale Cooper)

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                        JENC wrote:
                        Hej

                        Jeg har sneget mig herind for at få lidt prof kaffehjælp. Jeg er nemlig ikke selv professionel kaffelaver.

                        Jeg vil dog investere i nyt kaffehardware (separat tråd) og vil her gerne have råd til hvilke kaffebønner der kunne matche min smag. Jeg må indrømme, jeg starter fra blank, men nu skal det være bedre kaffe :-)

                        Jeg er til kaffe der er:

                        blød i smagen
                        rund i smagen
                        mere til det milde
                        Sådan nærmest lidt sødligt og nærmest som at spise slik

                        Jeg er klar over, det sikkert er stik imod god latin for hvad en ægte kaffeentusiast stiler efter, men jeg håber i vil hjælpe mig til hvilke bønner jeg skal prøve af, fremfor at forsøge at overvinde mig til andet (til at starte med)

                        Thanx
                        Jens
                        Kaffe fra Brasilien passer på dine kriterier. Men også andre sydamerikanske lande kan opfylde det.

                        Som andre allerede har sagt Daterra kaffe er bare sublim.

                        Afrikansk kaffe er nok ikke lige dig, men du skulle unde dig at prøve alligevel, det vil ændre din holdning til hvad kaffe er for bestandigt.

                        Jeg er helt vild med Ethiopian Yirgacheffe måske er jeg lidt mærkelig :laugh:
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • JENC
                          Grøn bønne
                          • Jun 2011
                          • 6

                          #13
                          Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                          HenrikP wrote:
                          ... -> Alderen på kaffe er lidt en religion men den skal max være 6 uger gammel når du drikker den.

                          Hilsen Henrik
                          Hvordan måler man så alderen.

                          - er det fra kaffen er plukket på kaffefarmen.
                          - fra den er ristet.
                          - fra den er købt i butik

                          Og hvordan er det lige man opbevarer sin kaffe. Det man hører med \"kaffe opbevares i fryseren\", er det rigtigt?

                          Og ellers, tak for de rigtig mange gode svar !!

                          Comment

                          • HenrikP
                            Master Brewer
                            • Jul 2008
                            • 1593

                            #14
                            Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                            Alderen er fra riste datoen!

                            Kaffen opbevares bedst i en tæt lukket pose med en vejs ventil, i et køkkenskab.

                            Frostkonceptet er der meget delte meninger om! Personligt vil jeg ikke gøre det, så hellere købe frisk kaffe den ene eller to gange om, måneden!

                            Hilsen Henrik
                            Henrik Palshøj

                            Comment

                            • BaristaDK
                              Master Brewer
                              • Nov 2007
                              • 1643

                              #15
                              Re:Newbie. Hjælp til valg af bønner.

                              HenrikP wrote:
                              Alderen er fra riste datoen!

                              Kaffen opbevares bedst i en tæt lukket pose med en vejs ventil, i et køkkenskab.

                              Frostkonceptet er der meget delte meninger om! Personligt vil jeg ikke gøre det, så hellere købe frisk kaffe den ene eller to gange om, måneden!

                              Hilsen Henrik
                              Alderen fra høst er også vigtig! En gammel høst kan nemt smage af peanuts, jutesæk, jord og mug
                              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                              Comment

                              Working...
                              X