Kaffe og røg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin B
    Mørkristet
    • Oct 2008
    • 363

    Kaffe og røg

    Hej fellow-kaffenørder!

    Sad på min terrasse og nød det nu er weekend. Det skete med en Shakerato a la TCC og en Café Creme Espresso Rumtwist :P



    Kom så til at tænke på, om der var andre der herinde, som er lidt forfaldne til noget røg - eller om det fuldstændigt er at ødelægge smagsløgene ift at skelne nuancerne i kaffen :blush: Jeg ved det godt...

    Konen og jeg mener selv vi kan styre det der kaldes festrygning - det sker kun i weekenderne (og ferier), samt hvis der er alkohol på bordet (hvilket der ikke sker ret tit til hverdag). Det skal siges at jeg som yngre røg 10 smøger dagligt i 10 år, men stoppede i 2000. Derefter har jeg kun cigarer i forskellige afskygninger - siger af princip nej tak til cigaretter B)

    Lige en bonus-info: Til vores bryllup for snart 10 år siden havde vi fået fat i et par kasser cubanske Cohiba cigarer - og de smagte helt fantastisk :silly:
    Og så var det jeg tænkte om I andre, som mange nok ville kalde kaffe-aficionados også nyder andre substancer :P

    God weekend hele vejen rundt.

    Ciao!
    Mvh Martin B!
    -----
    LMWDP #387

    Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
    AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101
  • Wrisberg
    Mørkristet
    • Sep 2010
    • 330

    #2
    Re:Kaffe og røg

    når jeg ryger ( få gange om året ) så er det som regel festivaltid . . . tralalala . . . Behøver jeg at kategorisere nærmere?

    Personligt vil jeg mene at espresso og tobak er NO GO, medmindre det er Usandsynlig dårlig espresso
    - Ascaso Dream SOON TO BE - PID´ed og OPV´ed
    - Ascasco Mini
    - KnockBox - AKA Skraldespand.
    - Diverse tampere - flade og konvekse.
    - Brita Elemaris Cool Memo 2.4
    - Behmor 1600 - Modded
    - Siemens EQ7

    Comment

    • CoffeeIn
      Grøn bønne
      • Jan 2011
      • 14

      #3
      Re:Kaffe og røg

      Jeg er også forfalden til en god cigar i ny og næ, og lidt oftere en god cognac. (Jeg og en flok ungdomsvenner har ligefrem dannet en Cigar og Cognac Klub, for at holde kontakten ved lige)

      Espressoen nydes dog uden røg, men en god filterkaffe/Americano i selskab med en Macanudo Maduro Diplomat kan jeg varmt anbefale. Det giver en enestående eftersmag af mørk chokolade som man ønsker kunne skaffes i plader (for god ordens skyld skal jeg nævne, at jeg kender ejeren af cognachuset.dk som linket refererer til, da han er én af medlemmerne i vores klub, men jeg har ingen økonomiske interesser i hans forretning)

      Andre Maduroer (dækbladet er fermenteret 3 gange, hvilket giver en krydret/sødlig smag, og et meget mørkt udseende) kan også gøre det (fx Griffin robusto), men Macanudoen er i en klasse for sig.

      Til at komplementere combo\'en ovenfor er en Martell XO anbefalelsesværdig, da den med sin eftersmag, også leder tankerne i retning af chokolade.
      Jeg nyder gerne cognac og espresso sammen, og hvis det virker anstødeligt på nogen puritanere, så kan jeg kun sige, at de måske ikke ved hvad de går glip af

      Kaffekøkken, barskab og humidor - se dét er en himmelsk treenighed
      Izzy Alex Duetto II PID
      Mazzer Mini Electronic B (Chrom)
      Xpressivo Primo stamper
      Moccamaster

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Re:Kaffe og røg

        CoffeeIn wrote:
        Jeg er også forfalden til en god cigar i ny og næ, og lidt oftere en god cognac. (Jeg og en flok ungdomsvenner har ligefrem dannet en Cigar og Cognac Klub, for at holde kontakten ved lige)

        Espressoen nydes dog uden røg, men en god filterkaffe/Americano i selskab med en Macanudo Maduro Diplomat kan jeg varmt anbefale. Det giver en enestående eftersmag af mørk chokolade som man ønsker kunne skaffes i plader (for god ordens skyld skal jeg nævne, at jeg kender ejeren af cognachuset.dk som linket refererer til, da han er én af medlemmerne i vores klub, men jeg har ingen økonomiske interesser i hans forretning)

        Andre Maduroer (dækbladet er fermenteret 3 gange, hvilket giver en krydret/sødlig smag, og et meget mørkt udseende) kan også gøre det (fx Griffin robusto), men Macanudoen er i en klasse for sig.

        Til at komplementere combo\'en ovenfor er en Martell XO anbefalelsesværdig, da den med sin eftersmag, også leder tankerne i retning af chokolade.
        Jeg nyder gerne cognac og espresso sammen, og hvis det virker anstødeligt på nogen puritanere, så kan jeg kun sige, at de måske ikke ved hvad de går glip af

        Kaffekøkken, barskab og humidor - se dét er en himmelsk treenighed
        Vi har jo alle vores lyster og små finurligheder, så det er da helt super at du nyder det på denne måde.

        Jeg fortrækker det nu straight, så man vitterligt kan smage og nyde alle nuancerne i kaffen. Men jeg er også lidt af en puritaner.

        Desværre må jeg melde pas med røgen jeg kvittede smøgerne for 4 år siden. Det eneste røg jeg får nu er røgen fra min rister, der er også rigeligt af det. :laugh:
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • CoffeeIn
          Grøn bønne
          • Jan 2011
          • 14

          #5
          Re:Kaffe og røg

          hmmm Rister-røg.... inhalerer du?
          Izzy Alex Duetto II PID
          Mazzer Mini Electronic B (Chrom)
          Xpressivo Primo stamper
          Moccamaster

          Comment

          Working...
          X