doser til doserless (chute)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Natsort kaffe
    Lysristet
    • Jun 2009
    • 57

    doser til doserless (chute)

    Jeg har en gammel Compak K6 med doser. Egentligt er den fin nok, men jeg laver sjældent mere end en enkelt kop ad gangen. Derfor virker det omsonst, at der er doser på.

    Hvor svært er det, og er der nogen der har erfaring med at skifte eller ombygge fra doser til chute?

    Jeg har set en masse mere eller mindre forfærdelige løsninger på nettet (colaflasker og sære tragte), hvilket jeg ikke har tænkt mig.

    Espressoparts sælger en dyr reservedel til deres Mazzer serie (http://www.espressoparts.com/MAZ_CHUTE), men den er både dyr og jeg aner ikke om den passer.

    Jeg har også overvejet en SIGG flaske med hul i, men igen vil jeg gerne lave det ordentligt.
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    #2
    Re:doser til doserless (chute)

    Er ikke sikker på jeg forstår hvorfor det er omsonst at der er doser på selvom du kun laver en kop ad gangen.... det gør de fleste vel?
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

    Comment

    • esp
      Lysristet
      • Sep 2010
      • 53

      #3
      Re:doser til doserless (chute)

      Jeg har doser på min mazzer, men synes bare doserless var mere min \"stil\". du kan købe dele ved http://www.espressomaschinendoctor.de/ deres service er ikke god, men de er billige..

      Her ses min doserless:


      /Christian
      ECM Heidelberg - Replika
      Astoria Super Jolly - Doserless
      Reg Barber - TCC Edt.

      Comment

      • Natsort kaffe
        Lysristet
        • Jun 2009
        • 57

        #4
        Re:doser til doserless (chute)

        @BaristaDK
        Jo - det omsonste består i at jeg stå og hiver løs i doser armen, når det på en doserless bare smutter direkte i filteret.
        Der ligger også altid en lille smule kaffe rundt i hjørnerne af doseren og det skulle jo hellere blive til espresso med det samme frem for at rode rundt.

        Fint tysk side i øvrigt. Tror du man kan sætte en mazzer chute på en compak kværn? Eller bare tilnærmelsesvis gøre det? Jeg er ikke værktøjssky, så lidt ekstra modning skal ikke forhindre mig.

        Comment

        • BaristaDK
          Master Brewer
          • Nov 2007
          • 1643

          #5
          Re:doser til doserless (chute)

          Natsort kaffe wrote:
          @BaristaDK
          Jo - det omsonste består i at jeg stå og hiver løs i doser armen, når det på en doserless bare smutter direkte i filteret.
          Der ligger også altid en lille smule kaffe rundt i hjørnerne af doseren og det skulle jo hellere blive til espresso med det samme frem for at rode rundt.

          Fint tysk side i øvrigt. Tror du man kan sætte en mazzer chute på en compak kværn? Eller bare tilnærmelsesvis gøre det? Jeg er ikke værktøjssky, så lidt ekstra modning skal ikke forhindre mig.
          Tilgendgæld har du kaffe liggende bag dit antistaticgitter som du ikke kan få ud?

          I princippet kan du vel godt få en mazer funnel til at passe på din compak... Alternativt kan du jo skrue doseren af, måle diameteren og få en smed til at fremtrylle en tragt der passede lidt bedre? Hvis du er lidt haj, kan du måske også lave den selv, materialet behøver jo ikke være alt for tykt
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

          Comment

          • Bebeto
            Mørkristet
            • Nov 2009
            • 455

            #6
            Re:doser til doserless (chute)

            Natsort kaffe wrote:
            ...\"det omsonste består i at jeg stå og hiver løs i doser armen, når det på en doserless bare smutter direkte i filteret.\"...

            ... \"Tror du man kan sætte en mazzer chute på en compak kværn? Eller bare tilnærmelsesvis gøre det? Jeg er ikke værktøjssky, så lidt ekstra modning skal ikke forhindre mig.
            Hej Har selv en K6 gammel model.

            Tror ikke den trags fra Mazzeren vil passe, da beslaget på en Compak sidder i bunden af doseren og der kun er en lille støtte i toppen med to små skruer som sidder i plast.
            Men hvis du har mod på at ændre og bygge et lille beslag, vil det nok kunne lykkedes

            Jeg ville selv beholde doseren da den er rigtig god til at bryde klumperne samt fjerne hvad der måtte være af statisk ladning.
            Hvis du afmontere toppen af fordeleren i doseren fjerner den store fjeder samt metalpladen der dækker for udgangshullet fra doserkammeret og herefter montere toppen igen. på den måde kan der falde mere kaffe ned i pf og man skal ikke trække så mange gange i håndtaget.

            Just my 5 cent...
            Hilsen Andreas

            Diverse....

            Comment

            Working...
            X