Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • GKN
    Mellemristet
    • Jul 2009
    • 152

    Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

    Hej Moddere,

    Som led i min ingeniør uddannelse, er jeg igang med et microcontroller kursus, som skal afsluttes med et projekt.

    Pumpestyring
    Jeg har tænkt mig at lave et kredsløb som kan indstilles med sekunder via et display med tryk knapper. Dette skal så kunne aktivere pumpen, i det angivne antal sekunder f.eks. 22 sek.
    Dog skal den tage høj for sikkerhedsfunktionen der er indbygget, som sikrer at pumpen stopper hvis vandreservoiret er tomt - så kedlen ikke brænder af.

    Vandmåler
    Det har altid irriteret mig at vandindikatoren på oscar, først lyser når tanken er tom.. Det er jo nærmest ubrugeligt. Derfor vil jeg lave en måler til vandtanken, som så kan vise reservoirets kapacitet ud på displayet på maskinen (samme som bruges til timeren).

    Det hele skal styres af en microcontroller, f.eks. en Mega16, som bliver bygget ned på et custom made print, og som så forbindes.

    Da endnu ikke er begyndt, og på nuværende tidspunkt er ved at søge information til dette projekt - ville det være interessant at høre om der er nogen der har erfaringer med noget lignende? eller som har en godt kendskab til hardwaren i oscar, pumpen ... etc.
    Skal man i øvrigt tage højde for pressostat\'en, jeg har aldrig helt fundet ud af hvad det er?

    Håber på en god diskution

    Mvh Gustav
    Just an analog guy, in a digital world..

    Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
    Mahlkönig Vario Mk3
    Motta tamper
  • Thebat18
    Stamgæst
    • Dec 2009
    • 990

    #2
    Re:Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

    En total pumpe-styring ville være fase-kontrol af pumpen.
    Sådan at du kan programmere ved hjælp af ocillioskob-blablabla udstyr.
    Det kan så laves lækkert med et potmeter du kan justere det på eller tilmed programmere en chip der kan huske de indstillinger du laver ved potmeteret.
    Ang pump-sikring, skal du nok have en Klixon, den skal sidde på strømledningen og der er plads til den på pumpen i et hak der er lavet til den.
    Det er en automatisk sikring, der beskytter pumpen mod at blive for varm = intet vand.
    Ellers god ide, virkelig god ide.
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

    Comment

    • sps79
      Coffeeholic
      • Jul 2010
      • 1263

      #3
      Re:Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

      Hey Gustav
      Se det her kunne godt gå hen at blive en ret spændende tråd.
      Jeg vil med glæde forsøge at hjælpe på bedste vis.
      Har lige lidt spørgsmål....
      Er det din plan at tage fuld kontrol over pumpen og derved deaktivere den eksisterende styring? Eller er det kun selve \"brygge\" kredsen du vil ligge en timer på?
      Skal vandstands måler være et analog signal med nøjagtig indhold eller nogle få digitale set punkter?
      -
      Søren P. Schmidt
      LMWDP #393
      -
      Faema C84 - VST 18 & Synesso
      Mazzer Super Jolly
      Mahlkönig Vario
      Pullman Jarrah stamper
      La Pavoni Europiccola
      Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
      Concept Art stamper

      Comment

      • GKN
        Mellemristet
        • Jul 2009
        • 152

        #4
        Re:Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

        Hej Søren

        Jeg sad lige og kiggede lidt på nogle el-diagrammer over Oscar. Jeg vil benytte en mega16, med et relæ med to kontakter - 5-230v, jeg vil køre det parallelt over den nuværende mekaniske kontakt, på den måde får jeg den samme funktionalitet som ellers bare med en timer funktion. Det vil også sige at jeg beholder, lys i dioden samt afbrydelse af forsyning til pumpe og ventil ved tomt vandreservoir!

        Angående vandreservoiret - så har jeg undersøgt lidt forskellige muligheder idag. Jeg vil helst undgå at stoppe for meget ned i tanken, så har kigget på en ultralydsmåler, der kan måle afstanden til vandoverfladen oppefra. Eller en lysmåler, eller evt. en trykmåler - i form af et rør der sænkes ned i tanken, i toppen af røret sidder en måler, som så måler ændringen i trykket alt efter vandmængden.

        Men yes, et analogt signal, som jeg så kører gennem en A/D converter på mega16.

        Det skal nok blive sjovt

        Hvis der er nogen der har nogle konkrete forslag til vandmåleren eller andet så er alle forslag velkomne
        Just an analog guy, in a digital world..

        Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
        Mahlkönig Vario Mk3
        Motta tamper

        Comment

        • sps79
          Coffeeholic
          • Jul 2010
          • 1263

          #5
          Re:Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

          Måden du tænker at styre pumpen er i mine øjne også den bedste. Som du selv nævner kan du derved fastholde opfyldning af kedlen. Samtidig er den manuelle aktivering stadig intakt.

          Mht. vandniveau er ultralyd nok blandt mine favoriter. Alternativt, hvis det skal være lidt mere mekanisk, så en flydeprop der er forbundet til et pot meter. Lidt i stil med en standard brændstofs måler
          -
          Søren P. Schmidt
          LMWDP #393
          -
          Faema C84 - VST 18 & Synesso
          Mazzer Super Jolly
          Mahlkönig Vario
          Pullman Jarrah stamper
          La Pavoni Europiccola
          Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
          Concept Art stamper

          Comment

          • GKN
            Mellemristet
            • Jul 2009
            • 152

            #6
            Re:Pumpestyring + vandmåler til NS Oscar!

            Tror ikke pumpestyringen bliver det store problem - især ikke hvis jeg gør det på den måde!

            Mht. vandmåleren, har jeg overvejet idéen med en flydemåler til et potmeter, men har afskrevet det lidt pga. det den plads det vil fylde, plus at det jo skal være i tanken så.
            Til gengæld så fandt jeg denne type måler, som kunne være interessant - http://www.aquacon.dk/00002/00015/00020/
            Skal bare lige have fundet en der ikke måler fra 1-250m vand
            Just an analog guy, in a digital world..

            Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
            Mahlkönig Vario Mk3
            Motta tamper

            Comment

            • applebang
              Mellemristet
              • Nov 2012
              • 186

              #7
              Har lige læst denne tråd og vil følge op på om du kom i mål da jeg er den glade ejer af en oscar.

              Så fik du sat den timer på brygknappen og vandniveau måleren?

              Har nemlig selv tænkt at finde en løsning med en timer som selv slukker og hvis den er nem at justere vil det være perfekt.

              Jeg har også tænkt på om man nemt og enkelt kunne monter et digital ur som begynder at tænde når man teykker bryg temp ind og bliver resat når man trykker knappen ind igen. Dette er for at man bliver fri for st have et ekstern ur (pt bruger jeg min mobil) og så trykke på to ting på samme tid.
              ___________________
              EK 43 LE
              Mazzer Mini A m. SJ knive
              Wilfa WSCG-2

              Aeropress
              V60
              Bestproject filter

              Comment

              • Kirkeby
                Lysristet
                • Jun 2008
                • 79

                #8
                Ups. forkert tråd..

                Comment

                Working...
                X