Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • nekodemus
    Grøn bønne
    • Mar 2011
    • 5

    Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

    Jeg har for ganske nylig investeret i en brugt Silvia fra 2009. Det er den gamle model. Jeg har et mindre problem med det ene portafilter med doubleshot. Det er nærmest umuligt at dreje ordentligt i, efter jeg har tampet ganske grundigt. Jeg har lagt mærke til at under selve maskinen, dvs. der hvor man drejer filteret ind, er noget af forkromingen skallet af, eller ihvertfald er det ved at skalle af.. Kan det have nogen indvirkning? Jeg har et andet portafilter som jeg godt kan få i maskinen uden de store problemer(kræver dog også lidt). Men det andet filter er stort set umuligt at få i efter tampningen..

    Hvad gør jeg forkert?

    Håber i kan hjælpe mig derude

    venlig hilsen

    Nikolaj
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #2
    Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

    Hvordan når porta er tom giver det da problemet?

    Bruger du en Rancilio kurv (den er mindere end en alm 16g kurv) ?

    Et gæt på et problem vil være som følger!

    1. Overdossering!
    2. Forkert gruppe pakning (for tyk)!

    (Jeg antager at det er original porta!)

    At der skaller lidt krom af plast facaden er ren kosmetik!

    Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj

    Comment

    • nekodemus
      Grøn bønne
      • Mar 2011
      • 5

      #3
      Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

      Tak for hurtigt svar.

      Jeg tror ikke jeg overdosserer, da den også er stram når jeg bare skyller den igennem uden kaffe.

      Men det med kurven, skal jeg være ærgelig at indrømme at jeg ikke ved. Det er det originale porta, men jeg ved ikke om kurven dertil er original, da jeg har købt den brugt. Måske skulle jeg gå ned til Risteriet og forhøre mig. Det er trods alt der den i sin tid er købt. Jeg er totalt noobie til espresso-brygning, så når du siger pakning mener du så kurven?

      venlig hilsen

      Nikolaj

      Comment

      • HenrikP
        Master Brewer
        • Jul 2008
        • 1593

        #4
        Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

        Nej pakningen er den der sidder oppe hvor du skruer porta ind, der sider en pakning. den fås i forskellige tykkelser! Hvis den pakning der er sat i er for tyk, vil du ikke kunne dreje protafilteret helt over!

        Hvis du ser på det her billed som er tage op i min gamle Silvia, som du kan se er distributions nettet fjernet. Men det er den sorte pakning jeg snakker om!


        Selve filteret har ingen betydning, hvis det ikke er fordi du overdossere!
        Henrik Palshøj

        Comment

        • OSB
          Lysristet
          • Apr 2008
          • 120

          #5
          Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

          Med det du beskriver lyder det som om det er portafilteret der er \"for højt\" formentligt uoriginalt, da det andet PF passer.
          Kan evt løses med vådslibepapir og en rolig aften.
          Der er en tråd om det tidligere.
          Alt købe nyt PF. Nogen gange kan man nøjes med at skifte kurven. De er ikke alle lige høje i foldningen.
          Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
          Mazzer Mini electronic b
          Genecafe
          58 mm konveks Motta tamper

          Comment

          • nekodemus
            Grøn bønne
            • Mar 2011
            • 5

            #6
            Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

            Ok.. Ved ikke lige om jeg skal kaste mig ud i at slibe portafilteret, men vil da undersøge den tråd der eksisterer om emnet. Vil i hvertfald tjekke pakningen, og måske investere i ny kurv eller portafilter.

            Jeg siger mange tak for hjælpen. Skriver lige et notis her på tråden, når problemet forhåbentligt er fikset.

            Venlig hilsen
            Nikolaj

            Comment

            • Botnakken
              Mellemristet
              • Jun 2008
              • 249

              #7
              Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

              Er du helt sikker på de 2 pf er ens ?
              Umiddelbart tror jeg det ene ( som der er problemer med ) er tykkere elle de 2 flanger som griber fat er anderledes.

              Mit forslag er at købe en ny pakning som passer - vist ca 20 kr - og fjern så den(de) pakninger som sidder
              /Anders
              Lidt fattigere - men meget rigere

              La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
              Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
              Hario Siphon
              HotTop 8828B
              Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

              Comment

              • nekodemus
                Grøn bønne
                • Mar 2011
                • 5

                #8
                Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

                Jeg er slet ikke sikker på om de 2 PF er ens, det kan de jo næsten ikke være når det ene er så vanskeligt at sætte i, mens det andet er forholdsvis nemt. Jeg forsøger mig med at købe en ny pakning. Og hvis det ikke virker måske en ny kurv eller et nyt PF.

                Tak for hjælpen

                Comment

                • SimonDE
                  Lysristet
                  • Feb 2011
                  • 85

                  #9
                  Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

                  Du skal jo sørge for pakningen denne gang passer til dit PF så tag evt. billed af det og upload og søg videre information før du bestiller ny pakning

                  Comment

                  • nekodemus
                    Grøn bønne
                    • Mar 2011
                    • 5

                    #10
                    Re:Portafilter vanskeligt at skrue ordentligt i..?

                    Vil bare lige opdatere sagen. Jeg købte en ny pakning og nu er problemet løst. Tak for hjælpen allesammen.

                    Nikolaj

                    Comment

                    Working...
                    X