Hvilke Dampdysse og antal hulde er bedst.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kriegbaum
    Grøn bønne
    • Feb 2011
    • 2

    Hvilke Dampdysse og antal hulde er bedst.

    Jeg må erkende jeg endnu kun er nybegynder i at stime microskum, da jeg kun har haft min mis. Silvia i en uge.

    Her på forumet er der blevet anbefalet en dampdysse med tre hulder da det skulle være nemmere at få en god microskum med denne end med en et hulds standart dysse.

    På nettet kan jeg kun finde dysser med 2 og 4 dysser med hendholdsvis 1,0 og 1,5 mm hulder.

    Mit spørgsmål går på om jeg opnår noget ved at skifte min et hulds dysse dil en af de nævnte.

    Selvføgelig mangler jeg øvelse, da jeg kun kørt 3 litter mælk gennem dampdyssen endnu, men hvis jeg nu kunne få et forspring ved at benytte det rette grej, for det er godtnok lidt af et håndværk, det med microskum
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Hvilke Dampdysse og antal hulde er bedst.

    Velkommen til EspressoBar.
    Jeg har ingen erfaring med Silvia men prøv at lave en søgning her på forum med ordene \"Silvia steam dysse\"
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • JanMoelbach
      Mellemristet
      • Dec 2010
      • 248

      #3
      Re:Hvilke Dampdysse og antal hulde er bedst.

      Silvia V3 (2009-modellen) blev til at starte med leveret med 3-hullers dampdysse, men det gik Rancilio bort fra, da den ganske enkelt ikke har steamkraft nok til at bruge 3 huller, så derfor leveres den nu med 1-huls modellen.

      Jeg vil foreslå dig at holde dig til 1-huls modellen indtil videre. For at øve dig, kan du bruge et trick med at fylde alm. vand i din mælkekande, og tilføje 1 dråbe opvaskemiddel. Herefter steamer du som om det var mælk, og her kan du faktisk producere microskum, så det er en rigtig fin måde at øve sig på. Efter hvert \"forsøg\" skal du blot huske at fylde kedlen med vand så den ikke løber tør (gøres ved at trykke på \"varmt vands\" knappen og lade den køre i 10-15 sekunder indtil maskinen \"skifter lyd\". Alternativt kan du tage låget til vandbeholderen af, og når der kommer vand ud af tilbageløbs-slangen er kedlen fyldt).

      Prøv evt. denne teknik: http://www.youtube.com/watch?v=DlUI0t3-2SE, hvor spidsen af steamarmen kun lige rammer mælken inden du går i gang.
      Kalita Wave Dripper 185

      Comment

      • Kriegbaum
        Grøn bønne
        • Feb 2011
        • 2

        #4
        Re:Hvilke Dampdysse og antal hulde er bedst.

        Tak for jeres tips. jeg øver videre originaldyssen med et huld. - Har prøvet teknikken fra YouTube, hvilket har resulteret i det bedste micro skum jeg har lavet til dato. Tilbage er der vist kun at sige de tre magiske ord: Øvelse - Øvelse - Øvels.

        Comment

        Working...
        X