Behmor rister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torbenc
    Lysristet
    • Sep 2010
    • 85

    Behmor rister

    Efter få mdr. blev min I-roast 2 for lille, og jeg skal derfor på udkig efter en rister med større kapacitet.

    Jeg er lun på Behmor 1600, pga. den kan tage 500g, og får god omtale.

    Jer som ejer denne rister, må gerne skrive hvad I synes er dårligt ved den, så jeg kan tage det med i overvejelserne.

    Hvis der er andre ristere i samme prisklasse (evt. brugt) som jeg skulle kigge efter, så lad mig høre.
  • sps79
    Coffeeholic
    • Jul 2010
    • 1263

    #2
    Re:Behmor rister

    Torbenc wrote:
    Efter få mdr. blev min I-roast 2 for lille, og jeg skal derfor på udkig efter en rister med større kapacitet.

    Jeg er lun på Behmor 1600, pga. den kan tage 500g, og får god omtale.

    Jer som ejer denne rister, må gerne skrive hvad I synes er dårligt ved den, så jeg kan tage det med i overvejelserne.

    Hvis der er andre ristere i samme prisklasse (evt. brugt) som jeg skulle kigge efter, så lad mig høre.
    Jeg vil starte med at sige at jeg ikke har haft min behmor 1600 så længe. Men det er dog blevet til 7-8 riste, dog stadig ikke til espresso endnu.

    Men indtil videre er jeg meget tilfreds med maskinen. Den er nem at bruge, overskuelig riste kammer, osv.
    Hvorvidt resultatet vil blive godt ved 500 gr. ved jeg ikke. 1 pund er 454 gr.
    Ved rist skal man tænke, ifl. brugervejledningen, 10 sek frem. Det tager maskinen 20-30 sek at vende riste processen, så man skal være opmærksom. Meeeen, når man lærer den enkle bønne at kende, jamen så er det ikke noget problem.

    Så jeg tror ikke lige jeg kan finde noget dårligt ved den. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvad man ønsker af sin rister, og ikke mindst sine rist.

    Held og lykke
    -
    Søren P. Schmidt
    LMWDP #393
    -
    Faema C84 - VST 18 & Synesso
    Mazzer Super Jolly
    Mahlkönig Vario
    Pullman Jarrah stamper
    La Pavoni Europiccola
    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
    Concept Art stamper

    Comment

    • filip
      Stamgæst
      • Mar 2008
      • 761

      #3
      Re:Behmor rister

      ellers er der denne glimrende tråd, ang fordele og ulemper ved Behmoren -

      Mazzer Mini Electronic A
      TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
      Gene Café kafferister
      Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
      Mypressi Twist


      \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

      Comment

      • Wrisberg
        Mørkristet
        • Sep 2010
        • 330

        #4
        Re:Behmor rister

        Hej Torben! - Så er det 3 gang IRoasten bliver solgt videre til fordel for en Behmor!

        Jeg har ( efter en lang kamp ) været glad for min opgradering. Du kan læse lidt her ( men det har du sikkert allerede ) http://www.espressobar.dk/index.php?...38582&catid=19


        Behmor har en skøn kapacitet. Men man skal lære det at kende. Man skal kende programmet, men præcis den mængde bønner i kammeret, for processen skal vende når man køler, og det tar lidt.. Men man kan lære det, og når man kan det, så er det en FANTASTISK rister. . . . Som du ser \"lidt\" spøjs us

        Mht. Iroast, Så kunne det godt være jeg vil købe den igen af dig? Mine forældre vil gerne riste, og skal anskaffe sig en Iroast, så det er jo næste oplagt :-)
        - Ascaso Dream SOON TO BE - PID´ed og OPV´ed
        - Ascasco Mini
        - KnockBox - AKA Skraldespand.
        - Diverse tampere - flade og konvekse.
        - Brita Elemaris Cool Memo 2.4
        - Behmor 1600 - Modded
        - Siemens EQ7

        Comment

        • amarone
          Lysristet
          • Apr 2008
          • 76

          #5
          Re:Behmor rister

          Det som, tror jeg, voldte mig problemer i starten var, at jeg ikke kunne følge ordentlig med i bønnernes farveskift som man kan på I-roast`n. Vel: Der er glas i Behmoren, men det lys der også er i maskinen er lidt for ringe til, at man kan bruge den \"visuelle kontakt\" til ret meget. Her er der point i stedet til I-roast`n. Efter hvad jeg dog kan forstå, findes der dog vist en opgradering af Behmoren, som har bedre lys.
          De første gange havde jeg noget svært ved at bruge Behmoren. Var i tvivl om hvornår præcis jeg skulle starte kølingen i forhold til \"popperiet\" (1. pop - 2. pop), men nu er jeg ved at være stabil. I hvert fald er det gået rigtig fint de senere gange. Jeg er vel blot ved at være udlært \"pop-ekspert\" :blush:
          Så jeg er faktisk ret glad for den maskine nu. I øvrigt forkommer det mig også, at selve ristningen af bønnerne gør at bønnerne er bedre/nemmere at kværne. I hvert fald har jeg ikke mere de samme problemer med at finde den rigtige \"kværnings-størrelse\" mere. Det er som om, at kaffen løber bedre igennem portafilteret nu efter skiftet til Behmor :silly:

          Hvis du har det mindste mod på at smøge ærmerne en smule op, så vil du sandsynligvis blive belønnet, hvis du anskaffer sådan en Behmor :woohoo:
          Og med hjælp her fra og på nettet i øvrigt (f. eks Youtube), så er det blot at tælle mønterne i tegnedrengen :lol:

          Comment

          • Wrisberg
            Mørkristet
            • Sep 2010
            • 330

            #6
            Re:Behmor rister

            sørg for at få den nye model når du bestiller. Den har en anden agn opsamler, og et andet håndtag på fronten. Og, tilsyneladende, bedre lys i maskinen. Jeg kan ihvertfald fint se mine bønner under rist.
            - Ascaso Dream SOON TO BE - PID´ed og OPV´ed
            - Ascasco Mini
            - KnockBox - AKA Skraldespand.
            - Diverse tampere - flade og konvekse.
            - Brita Elemaris Cool Memo 2.4
            - Behmor 1600 - Modded
            - Siemens EQ7

            Comment

            Working...
            X