Deltagelse i DM i HJemmebarista 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Deltagelse i DM i HJemmebarista 2011

    Hej alle EBar brugere.

    Der er nu 3 uger til DM i Hjemmebarista - men der er kun 5 deltagere! Der \"plejer\" godt nok at komme nogle stykker til i sidste øjeblik, men skal vi mon i år opleve, at der ikke er fyldt op på de 10 pladser?

    De allerede tilmeldte er en bred skare. Et par gengangere fra sidste år - bevis på, at deltagelse er sjovt - og én som har haft espressomaskine i én måned, da han tilmeldt sig - bevis på, at ALLE kan deltage uanset erfaring (dog ikke professionelle, som det fremgår af reglerne). Og for første gang har vi en kvindelig deltager.

    Jeg ved fra tidligere år, at flere har været nervøs for signaturdrikken - de har indtryk af, at den nærmest skal tangere molekylærgastronomi for at score høje points. Dette er ikke korrekt. I lighed med sidste år, vil dommerne blive instrueret i, at en super god americano eller cortado, skal kunne give lige så mange points som en væsentlig mere avanceret drik. Det er ikke drikkens kompleksitet, men dens smag der gives points for!

    Reglerne vil ikke blive ændret i forhold til sidste år. Se \"Regler\" her på siden under punktet DM i Hjemmebarista. Dog vil jeg gerne her pointere, at vores regler IKKE er et supplement til WBCs regler. Der er fx ingen krav til kopstørrelser og udformning i vores konkurrence, selvom der er det i WBC. Vores regler kan læses og forstås for sig. Hvis der ikke eksplicit er restriktioner på et særligt område i vores regler, står det baristaen frit for at \"udnytte\" mulighederne i dette område. Lad mig komme med et eksempel fra sidste år, hvor en deltager serverede en signaturdrik der ikke var flydende. Der står eksplicit i WBC reglerne at signaturdrikke skal være flydende (skal kunne drikkes af koppen), men dette krav har vi med vilje fjernet, for at give baristaerne større frihed til at tænke kreativt. Er der spørgsmål til reglerne, så stil dem gerne her i forum, så tvivl ryddes af vejen inden konkurrencen.

    Jeg håber, der sidder et par stykker derude, som tænker, at det kunne være sjovt at deltage. Konkurrencen er både sjov at se og deltage i, så vi håber selvfølgelig på at fylde alle 10 pladser!
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • DAV
    Lysristet
    • Nov 2008
    • 146

    #2
    Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

    Jeg kan kun opfordre alle der overvejer det til at stille op. Mit mål sidste år var at lave den kaffe jeg godt kan lide herhjemme og få feedback på dette. Personligt synes jeg ikke at signaturdrinks er helt vildt spændende (laver det aldrig hjemme), så derfor lavede jeg bare en god kop Aeropress. Jeg købte 2 x 250 g. af den kaffe jeg gerne ville bruge. Så brugte jeg de første 250 g. på at træne og de sidste 250 g. til konkurrencen. Herudover brugte jeg 250 g. til min Aeropress og lidt mælk - det behøver altså hverken at være dyrt eller super tidskrævende.

    Go ahead!

    /DAV
    Izzo Alex Duetto
    Casadio

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      #3
      Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

      Jeg afventer min La Spaz fra Stellini. Den burde komme i næste uge. Hvis jeg når at blive bekendt med den, tør jeg måske godt stille op. Hvor sent kan man tilmelde sig?

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

        Kjeldsen wrote:
        Jeg afventer min La Spaz fra Stellini. Den burde komme i næste uge. Hvis jeg når at blive bekendt med den, tør jeg måske godt stille op. Hvor sent kan man tilmelde sig?
        I princippet så længe der er ledige pladser. Af hensyn til planlægningen, vil jeg dog rigtig gerne have tilmeldingen en uge før
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • GKN
          Mellemristet
          • Jul 2009
          • 152

          #5
          Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

          Hejsa,

          Jeg er klar på at stille op til DM i hjemmebarista

          Hvordan melder jeg mig til?

          Mvh Gustav
          Just an analog guy, in a digital world..

          Nuova Simonelli Oscar - OPV + No burn
          Mahlkönig Vario Mk3
          Motta tamper

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

            GKN wrote:
            Hejsa,

            Jeg er klar på at stille op til DM i hjemmebarista

            Hvordan melder jeg mig til?

            Mvh Gustav
            Super, så er vi oppe på 7

            Send mig lige en mail på [email protected] med navn og hvilken maskine du har.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • EPO
              Coffeeholic
              • Oct 2007
              • 1151

              #7
              Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

              Lad mig lige starte med at også at komme med min opfordring til at deltage i HB DM.
              Man behøver ikke at være en ørn til latte art eller ha\' en doktor grad i molekylær gastronomi for at deltage. Men hvis man godt kunne tænke sig at blive en bedre hjemme barista så er det alletiders mulighed for at få noget feedback på det man laver og så samtidig få en super hyggelig dag sammen med andre kaffe interesserede.

              Så har jeg så lige et spørgsmål, hvem er dommere i år?
              Michael EPO Rasmussen

              Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

                Så er der lagt deltagerliste og tidsplan op på www.danskkaffeshow.dk
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Kjeldsen
                  Coffeeholic
                  • Feb 2010
                  • 1086

                  #9
                  Reeltagelse i DM i HJemmebarista 2011

                  EPO wrote:
                  Lad mig lige starte med at også at komme med min opfordring til at deltage i HB DM.
                  Man behøver ikke at være en ørn til latte art eller ha\' en doktor grad i molekylær gastronomi for at deltage. Men hvis man godt kunne tænke sig at blive en bedre hjemme barista så er det alletiders mulighed for at få noget feedback på det man laver og så samtidig få en super hyggelig dag sammen med andre kaffe interesserede.

                  Så har jeg så lige et spørgsmål, hvem er dommere i år?
                  Jeg får min maskine i morgen, men har dårligt tid til at træne op til d. 13. Jeg ser lige hvad weekenden bringer af resultater før jeg bestemmer mig endeligt.

                  Comment

                  Working...
                  X