Den næste maskine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Den næste maskine

    Jeg er fuldt ud på det rene med, at min næste maskine sansynligvis ikke vil blive min, før om et års tid, men derfor kan man jo godt have lov til at drømme...

    For nuværende er mit valg nok faldet på den nye Vibienne, Dual Boiler med PID, men spørgsmålet er, om der findes en maskine, der lever op til følgende krav:

    Dual Boiler, E61 gruppehoved, dampstav (cool touch eller hvad de nu hedder) der kan bevæges frit i alle retninger, rotationspumpe, stor vandtank (med option så den kan tilsluttes vand direkte), stor drypbakke (med option for tilslutning af afløb), PID, manuel brygkontrol (pre-infusion, etc), stor kedel og så skal den være forkromet eller i børstet rustfri stål, og må ikke være lakeret (i det mindste ikke over det hele).

    Findes en sådan maskine?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • APK
    Mellemristet
    • Aug 2007
    • 192

    #2
    Reen næste maskine

    Det lyder lidt som en La Marzocco GS3. Men den kan ikke tilkobles vandnettet såvidt jeg ved. Til gengæld koster den 36.000...

    APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Reen næste maskine

      Hmmmm - det er jo en ren legendarisk maskine... findes der ikke et billigere alternativ?
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Reen næste maskine

        dela corte mini, laspaziale s1, kune være et alternativ
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • ordo.dk
          Espresso
          • Dec 2007
          • 514

          #5
          Reen næste maskine

          Synesso Cyncra? Det er så uden at have undersøgt det
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

          Comment

          • Søren Wolder
            Administrator
            • May 2007
            • 613

            #6
            Reen næste maskine

            ordo.dk wrote:
            Synesso Cyncra? Det er så uden at have undersøgt det
            Ja, den klarer vist de fleste krav - jeg lavede en tråd om den maskine i aftes. I øvrigt spøndende læsning, hvis i følger linket til Home-Barista.

            Hobson, der findes sikkert sikkert andre maskiner, som kan opfylde de listede krav, men det koster kassen og fylder en del på køkkenbordet.

            Et andet bud kunne dog være Expobar Brewtus - som Schomer har udtalt sig meget positivt om...
            Administrator på EspressoBar

            Black coffee rules...

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Reen næste maskine

              Søren Wolder wrote:
              Et andet bud kunne dog være Expobar Brewtus - som Schomer har udtalt sig meget positivt om...
              Det var faktisk et MEGET godt bud. Jeg ved ikke om der er forhandlere af Expobar i Danmark, men jeg har da fundet en Hollandsk forretning, hvor man kan købe en Expobar Brewtus II for € 1.299 (incl. hollandsk moms), det svarer til en pris på 9.680,- kr.(efter dagens kurs). Da der er fra et EU-land skal der ikke tillægges dansk moms eller told.
              Maskinen har faktisk alt det jeg spørger om:

              Dual boiler, PID, E61, \"No Burn\" dampstav på kugleleje, stor drypbakke, manuel kontrol, stor kedel, forkromet...

              Var der ikke sådan en Expobar Brewtus maskine med til arrangementet d. 26. i Århus?

              Er der nogen Espressobar brugere, der har en sådan maskine? Hvad synes du/i om den?
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • micki
                Lysristet
                • Nov 2007
                • 58

                #8
                Reen næste maskine

                APK wrote:
                Det lyder lidt som en La Marzocco GS3. Men den kan ikke tilkobles vandnettet såvidt jeg ved.
                Joda Der følger endda slanger med
                Kim

                Comment

                • APK
                  Mellemristet
                  • Aug 2007
                  • 192

                  #9
                  Reen næste maskine

                  Hobzon wrote:
                  Søren Wolder wrote:
                  Et andet bud kunne dog være Expobar Brewtus - som Schomer har udtalt sig meget positivt om...
                  Det var faktisk et MEGET godt bud. Jeg ved ikke om der er forhandlere af Expobar i Danmark, men jeg har da fundet en Hollandsk forretning, hvor man kan købe en Expobar Brewtus II for € 1.299 (incl. hollandsk moms), det svarer til en pris på 9.680,- kr.(efter dagens kurs). Da der er fra et EU-land skal der ikke tillægges dansk moms eller told.
                  Maskinen har faktisk alt det jeg spørger om:

                  Dual boiler, PID, E61, \"No Burn\" dampstav på kugleleje, stor drypbakke, manuel kontrol, stor kedel, forkromet...

                  Var der ikke sådan en Expobar Brewtus maskine med til arrangementet d. 26. i Århus?

                  Er der nogen Espressobar brugere, der har en sådan maskine? Hvad synes du/i om den?
                  Det var en overgang jeg synes man kun hørte om problemer når man hørte om Brewtus, men de kan meget vel være løst i den version 2 af maskinen der sælges nu. På papiret ser den jo meget interessant ud, så hvis børnesygdommene er løst kunne den være et godt bud. Mangler vel kun direkte vandtilslutning og rotationspumpe i forhold til din kravspecifikation. Ved hellere ikke om man kan justere pre-infusion mv.


                  micki wrote:
                  Joda Der følger endda slanger med
                  I stand corrected! :-)

                  APK
                  La Marzocco GS/3
                  Casadio Istantaneo
                  Gene Café
                  Aeropress
                  Hario V60

                  Comment

                  • Hobzon
                    Coffeeholic
                    • Dec 2007
                    • 1426

                    #10
                    Reen næste maskine

                    APK wrote:
                    Mangler vel kun direkte vandtilslutning og rotationspumpe i forhold til din kravspecifikation. Ved hellere ikke om man kan justere pre-infusion mv.
                    Så vidt jeg kan læse, så er den forberedt for både afløb og direkte vandtilslutning. Man behøver ikke engang et \"kit\" eller lignende, da det blot er en hane der skal drejes inde i maskinen for at stille den om til direkte vand. Skal man stille den tilbage til internt vand igen, så drejer man efter sigende blot hanen tilbage igen. Det samme gælder tilslutningen til direkte afløb. Pre-infusion er også mulig at styre.

                    Så den eneste \"mangel\" i forhold til min kravsliste er så pumpen, som jeg antager er en vibrationspumpe (de skriver i det mindste ikke noget om at det er en rotationspumpe i deres specifikationer - jeg kunne ikke få øje på det), og da jeg kan forstå at det er en temmelig stor ting, så ville de jo nok nævne det, såfremt den var af rotations-typen.

                    Jeg er ikke rigtig klar over hvilken forskel der er på vibrationspumper og rotationspumper, men jeg antager at det må være noget med stabilitet og støjniveau... er det korrekt?
                    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                    Østerbro

                    La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario


                    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Reen næste maskine

                      Hobzon wrote:
                      Jeg er ikke rigtig klar over hvilken forskel der er på vibrationspumper og rotationspumper, men jeg antager at det må være noget med stabilitet og støjniveau... er det korrekt?
                      Støjniveau - helt klart. Men den skulle også være mere stabil, idet rotationen sikrer at vandet \"flyder\" igennem pumpen i en helt jævn strøm. Vibrationspumpen sender en impuls af vand ved hver vibration. Jeg har dog aldrig set noget bevis på, at den ene pumpe skulle lave bedre espresso end den anden.
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • BaristaDK
                        Master Brewer
                        • Nov 2007
                        • 1643

                        #12
                        Reen næste maskine

                        Hvad med en Gruppo Izzo Alex mk 2???
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                        Comment

                        • Roed
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 1016

                          #13
                          Reen næste maskine

                          Nemlig Izzo Alex Mk II har det hele, bortset lige fra dual boiler :-)
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                          Comment

                          • Hobzon
                            Coffeeholic
                            • Dec 2007
                            • 1426

                            #14
                            Reen næste maskine

                            Det er jo lige dét... At den skal have to kedler, vil jeg helst ikke gå på kompromis med.

                            Men der er jo et helt år til... så hvem ved... måske kommer der andre maskiner på markedet inden da.
                            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                            Østerbro

                            La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario


                            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                            Comment

                            • lbhan
                              Grøn bønne
                              • Sep 2007
                              • 16

                              #15
                              Reen næste maskine

                              Jeg kan helt klart anbefale Della Corte Mini maskinen :cheer: , den fungerer rigtig godt, og jeg er virkelig tilfreds med min maskine, som jeg nu har haft i ca. 2½ måned. Den er tilmed \"rimelig\" i anskaffelsespris.

                              Jeg ved desværre ikke om den kan direkte vandtilsluttes. Det kan være andre ved det?

                              Dalla Corte Mini
                              Macap M4 electronic

                              Comment

                              Working...
                              X