Temperaturstyring af elkedel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • iDont
    Grøn bønne
    • Jun 2010
    • 31

    Temperaturstyring af elkedel

    Hej med jer.

    Jeg står og skal til at finde ud af hvordan jeg kan lave en elkedel med temp.styring, både i forbindelse med min egen mangel på sådan en, og så i forbindelse med et teknologiprojekt. Jeg ved at der findes elkedler på markedet allerede med temp.styring, men kun i 10 grader C intervaller, og jeg vil gerne ned på 1 grad C intervaller. Problemet er at jeg er helt grøn hvad det angår styringen. Jeg har kigget på PID, men det virker som et totalt overkill. Jeg har ikke brug for at den kan holde temperaturen på den valgte temperatur, man bare at den slukker når den når den valgte temperatur.

    Er der nogen af jer kloge hoveder der kan hjælpe mig?

    Venlig Hilsen
    Rasmus Østrup
  • lbe
    Mørkristet
    • Jan 2010
    • 343

    #2
    Re:Temperaturstyring af elkedel

    Hej Rasmus

    Du kan købe en hvor det hele er i.
    Set hos kaffemekka. Så er du fri for skille og sætte sammen igen.


    Hilsen Lars

    Comment

    • iDont
      Grøn bønne
      • Jun 2010
      • 31

      #3
      Re:Temperaturstyring af elkedel

      Hmm. Den havde jeg ikke lige set.. Men den er stadig kun i 5 grader c-intervaller.. For meget hvis du spørger mig.. Jeg vil som sagt gerne ned på 1 grad c-intervaller. Og jeg har tænkt mig at lave den i forbindelse med et skole-projekt, hvor der skal fremstilles et produkt, så det der med at skille ad og pille, gør mig ikke spor. Det gør det kun sjovere!

      Jeg har læst lidt mere op, og er kommet frem til at jeg skal bruge en on-off termostat. En PID er overkill, da mit problem ikke er at holde vandet en bestemt temperatur, men at jeg gerne vil nøjes med at varme op til en bestemt temperatur. Problemet er at jeg er totalt grøn på hvordan en termostat virker, og hvad f.eks. koblingstemperatur er. Er der nogen der kan henvise til noget læsestof med termostat-teori?

      Comment

      • DAV
        Lysristet
        • Nov 2008
        • 146

        #4
        Re:Temperaturstyring af elkedel

        Spændende projekt.

        Det kunne være sjovt at høre om du får nogle erfaringer med \"stoptemperatur\" på termostaten vs. temperatur på vandet. Eks. hvis varmelegmet stopper ved 90 grader, varmer den reelt til 92, pga. \"eftervarme\" på varmelegmet?

        Jeg ved ikke om der er hold i tanken, men synes det var interessant...

        Held og lykke med opgaven - kan desværre ikke bidrage med andet end spørgsmål

        /Dion
        Izzo Alex Duetto
        Casadio

        Comment

        • sps79
          Coffeeholic
          • Jul 2010
          • 1263

          #5
          Re:Temperaturstyring af elkedel

          Jeg vil ikke kalde en pid overkill. En temp føler på og en kontaktor på afgangen, programmere de valgte grader som set punkter. Og bingo......
          -
          Søren P. Schmidt
          LMWDP #393
          -
          Faema C84 - VST 18 & Synesso
          Mazzer Super Jolly
          Mahlkönig Vario
          Pullman Jarrah stamper
          La Pavoni Europiccola
          Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
          Concept Art stamper

          Comment

          • iDont
            Grøn bønne
            • Jun 2010
            • 31

            #6
            Re:Temperaturstyring af elkedel

            Ja, der skal nok korrigeres for eftervarme, men det må jeg kigge på når jeg kommer så langt. Indtil videre skal jeg først finde ud af hvordan jeg skal få temperaturen reguleret. Jeg har en plan i baghovedet hvis alt andet går galt, som går ud på at bruge elkedlens effekt, finde dens nyttevirkning og bruge vands varmekapacitet, og beregne hvor lang tid det tager at varme det op til eks. 90 grader c, og så slå fra med en timer. Men det er for besværligt, og nyttevirkningen er garanteret ikke konstant ved f.eks. en halv og en hel liter vand, osv. osv. osv.

            Jeg fik en idé om at lave en god gammeldags mekanisk termostat, med bimetal og kviksølvafbryder, men efter lidt søgen på nettet ser det ikke rigtigt ud til at der længere findes kviksølvafbrydere på markedet. Nogen der er støt på sådan nogen et eller andet sted?

            Jeg vil stadig mene at PID er overkill, og om ikke andet vil jeg helt klart synes at det er sjovere at lave en mekanisk afbryder, end at programere det digitalt! Og jeg har som sagt ikke intentioner om en decideret styring af temperaturen, men blot at afbryde den ved en bestemt temperatur.

            Comment

            • janriis
              Grøn bønne
              • Oct 2010
              • 21

              #7
              Re:Temperaturstyring af elkedel

              iDont wrote:
              Hej med jer.

              Jeg står og skal til at finde ud af hvordan jeg kan lave en elkedel med temp.styring, både i forbindelse med min egen mangel på sådan en, og så i forbindelse med et teknologiprojekt. Jeg ved at der findes elkedler på markedet allerede med temp.styring, men kun i 10 grader C intervaller, og jeg vil gerne ned på 1 grad C intervaller. Problemet er at jeg er helt grøn hvad det angår styringen. Jeg har kigget på PID, men det virker som et totalt overkill. Jeg har ikke brug for at den kan holde temperaturen på den valgte temperatur, man bare at den slukker når den når den valgte temperatur.

              Er der nogen af jer kloge hoveder der kan hjælpe mig?

              Venlig Hilsen
              Rasmus Østrup
              Hej Rasmus

              Jeg har købt sådan en fætter her: http://www.conrad.de/ce/de/product/6...archDetail=005

              Jeg bruger den til at \"forvandle\" min kummefryser til et køleskab i forbindelse med lagring af håndbrygget øl, men kan den gå op til 99.9 grader

              Ved ikke om du kan bruge den, men det var da en mulighed.

              vh Jan Riis Sørensen

              Comment

              • iDont
                Grøn bønne
                • Jun 2010
                • 31

                #8
                Re:Temperaturstyring af elkedel


                Jeg har købt sådan en fætter her: http://www.conrad.de/ce/de/product/6...archDetail=005
                Dette device er jo intet mindre end genialt til formålet. Så skal man bare få den til at koble elkedlen fra, så den ikke begynder at varme igen, når vandet er blevet koldere igen.

                Jeg tror dog stadig jeg vil arbejde videre med en mekanisk termostat, som er nemmere at indbygge i elkedlen. Det er jo trods alt et skole-projekt, hvor jeg er nødt til at fokusere på hvordan det reelt skal produceres, og her er en termostat på ledningen nok ikke det mest optimale. Men jeg er lidt stødt ind i en mur, jeg mangler en kviksølvafbryde (Sådan en lille glasbobbel med kviksølv i, og 2 ledninger ind i). Er der nogen af jer der tilfældigvis har sådan en liggende? Jeg ved at man brugte dem i kaffemaskiner i gamle dage, og det skulle ikke undre mig hvis der var nogen herinde der har splittet sådan en ad!

                Lige nu er jeg stadig på udviklingsfasen, men jeg regner med at opdatere løbende, hvis der skulle være nogen andre med interesse for finmekanik, der vil have styr på deres elkedel!?

                Comment

                • sps79
                  Coffeeholic
                  • Jul 2010
                  • 1263

                  #9
                  Re:Temperaturstyring af elkedel

                  Jeg forstår godt dit synpunkt ang pid. Det ville dog være nemmere.
                  Kigger man rent mekanisk på det, så ville en timer være alt for upræcis, i mine øjne. Du nævner selv de mange upræcise faktore, mængde af vand, og måske opstarts temp af vandet.
                  Bimetal kunne sagtens være løsningen, eftersom konceptet anvendes til utrolig meget. Jeg synes du skal ligge kviksølvs komponenter på hylden, og så forske lidt i bimetal.
                  -
                  Søren P. Schmidt
                  LMWDP #393
                  -
                  Faema C84 - VST 18 & Synesso
                  Mazzer Super Jolly
                  Mahlkönig Vario
                  Pullman Jarrah stamper
                  La Pavoni Europiccola
                  Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                  Concept Art stamper

                  Comment

                  • iDont
                    Grøn bønne
                    • Jun 2010
                    • 31

                    #10
                    Re:Temperaturstyring af elkedel

                    sps79 wrote:
                    Bimetal kunne sagtens være løsningen, eftersom konceptet anvendes til utrolig meget. Jeg synes du skal ligge kviksølvs komponenter på hylden, og så forske lidt i bimetal.
                    Jeg fandt i min fars gamle lærebog \"Stærkstrømsteknik II\", to typer af termostater, en som kun virkede ved bimetal, altså den helt klassiske hvor bimetallet bøjer væk, og afbryder kredsløbet, når den når den rette temperatur. Mit problem med denne er hvor variabel den er? Men det kan en række forsøg jo afgøre. Den anden var lidt mere kompliceret, men til gengæld virkede den umiddelbart lettere at variere, og desuden lettere at holde ledninger og lign. væk fra vandet. Denne inkluderede en kviksølvsafbryder. Jeg kan godt se den umiddelbare skepsis ved at bruge kviksølv. Men kviksølvet(-en?) er lukket inde i en glasbobbel. Problemet med kviksølv ved en kviksølvafbryder ligger ved produktionen. Jeg har heller ikke umiddelbart kunne finde noget omkring lovgivning omkring komponenter med kviksølv, men regner med at henvende mig til en eller anden instans der ved hvad lovgivningen er inden jeg kaster mig ud i det. Når det er til et skoleprojekt er jeg jo nødt til at overholde en evt. lov, selvom den er meget svær at finde.;-) Nogen der har en idé om hvem jeg skal henvende mig til for at få svar?

                    Jeg kigger lige på tegningen, og ser om jeg nemt kan komme uden om kviksølv, for så er problemet løst!

                    Comment

                    • sps79
                      Coffeeholic
                      • Jul 2010
                      • 1263

                      #11
                      Re:Temperaturstyring af elkedel

                      Hvad med at kontakte en komponent producent og spørge ind til det med brugen af kviksølv?
                      I den tid jeg har arbejdet i el branchen, har jeg aldrig stødt på kviksølv.
                      Jeg ligger sgu lige hovedet i blød, snakker lige med en kollega, så kan det være jeg kan finde et alternativ
                      -
                      Søren P. Schmidt
                      LMWDP #393
                      -
                      Faema C84 - VST 18 & Synesso
                      Mazzer Super Jolly
                      Mahlkönig Vario
                      Pullman Jarrah stamper
                      La Pavoni Europiccola
                      Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                      Concept Art stamper

                      Comment

                      • iDont
                        Grøn bønne
                        • Jun 2010
                        • 31

                        #12
                        Re:Temperaturstyring af elkedel

                        Indtil videre er følgende fastlang:
                        En føler bestående af et messingrør, der er lukket i den ene ende, og inden i dette en invarstav (eller lign. materiale med lav varmeudvidelse); messingen udvider sig mere end staven inden i.
                        På denne monteres der en justeringsskrue på en vippe-arm.
                        Det er delen efter vippearmen jeg er i tvivl om -Hvis jeg altså skal undgå kviksølv!

                        Comment

                        • BaristaDK
                          Master Brewer
                          • Nov 2007
                          • 1643

                          #13
                          Re:Temperaturstyring af elkedel

                          Jeg kunne tilgengæld godt bruge en elkeddel med pid, er det nemt nok at lave?
                          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                          Comment

                          • sps79
                            Coffeeholic
                            • Jul 2010
                            • 1263

                            #14
                            Re:Temperaturstyring af elkedel

                            BaristaDK wrote:
                            Jeg kunne tilgengæld godt bruge en elkeddel med pid, er det nemt nok at lave?
                            Ja det skulle ikke være det sværeste
                            -
                            Søren P. Schmidt
                            LMWDP #393
                            -
                            Faema C84 - VST 18 & Synesso
                            Mazzer Super Jolly
                            Mahlkönig Vario
                            Pullman Jarrah stamper
                            La Pavoni Europiccola
                            Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                            Concept Art stamper

                            Comment

                            • jchillerup
                              Grøn bønne
                              • Oct 2010
                              • 2

                              #15
                              Re:Temperaturstyring af elkedel

                              Hvis du er interesseret i en temperaturfølsomhed på ned til 1 grad, bør du overveje hvordan vandet opfører sig inde i kedlen. Jeg er rimeligt sikker på, at temperaturen i en kedel godt kan variere fra bund til top indtil vandet koger (og derved roder rundt).

                              Comment

                              Working...
                              X