Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tobias
    Mellemristet
    • Sep 2010
    • 170

    Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

    Vil prøve at dele nogle af min oplevelser med Jer.

    Bønnerne (øko/fairtrade) er fra KaffeMekka - men jeg vil tro det er de samme som fra WeCoffee, MokkaHouse eller pure-coffee - er der nogen af Jer der har kendskab til om det er fra samme kaffeproducent?

    Har prøvet lidt forskellige profiler men alle med et forsøg på at holde 1. knæk i gang og derfor har jeg dæmpet temperaturen til 200 hvorefter jeg har hævet den igen. Forvarmning til 250 grader, ved opnået temperatur påfyldt 239 g bønner. Jeg har erfaring med at gummidutterne i tromlen går i stykker hvis jeg forvarmer for længe - og jeg synes ikke det gør den stor forskel i indgangstemperatur som typisk er omkring 190 grader.

    20 min 242 grader C til 1 knæk ved
    8-9 min dæmpes til 200 grader indtil temperaturen er nået, herefter 245 grader indtil 2 knæk der typisk kommer omkring
    2-3 min Herefter stop med dump af bønner i metalgryder/plader.

    Kaffen har en høj syrlighed - genkender lemonfrugter. Typisk anvender jeg den i machiatos/cafe o\'lait.

    Ovenstående ristning er lavet for 5-6 dage siden. I dag har jeg forsøgt med 240 grader v. 20 min, men jeg synes det var lidt svært at få 1. knæk i gang. En anden ristning har jeg forsøgt at riste 1 min ind i 2. knæk.

    Hvad er Jeres erfaringer med at riste ind i 2. knæk?
    Nogen som har noget gode fifs til Yirgacheffe ristning?
    Kan man med fordel fravælge S-kurve og holde temperaturen højt umiddelbart efter 1. knæk?
    På forhånd tak for svar
  • Tobias
    Mellemristet
    • Sep 2010
    • 170

    #2
    Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

    btw ristningen foregår udendørs i + 2-3 grader C. Der er en frisk vind så kølingen foregår hurtigt i metal dørslag og lignende. Kølingen tager normalt 1-2 min.

    Comment

    • HenrikP
      Master Brewer
      • Jul 2008
      • 1593

      #3
      Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

      Ristet sådan en kaffe lige før jul til stempel, jeg prøvet en tillempet kurve der var beregnet til probat, med lidt arbejde kan man bruge den til en gene. Here goes!

      Forvarmet til 240c i 5-10 min

      250 g i kanisteren (riste kammeret)
      Temperaturen sat til 220c tid 15 min så går det som følger

      15 min. 220c temperaturen vil falde som følge af de kolde bønner
      14 min. 205c
      13 min. 190c tp turning point
      12 min. 200c ( det er vigtigt at temp. Stiger 8-10c pr min. Ikke mere)
      11 min. 210c
      10 min. 220c svag farveændring begynder
      09 min. 230c
      08 min. 240c
      07 min. 240c
      06 min. 240c pop1 mellem 06-05
      05 min. 240c
      04 min. 240c
      03 min. 240c dump til ekstern køl

      Nedgangen til 190 prøver jeg at styre, det samme gælder stigning, det kræver arbejde. Men jeg syntes det blev super godt.

      Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

      Comment

      • Tobias
        Mellemristet
        • Sep 2010
        • 170

        #4
        Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

        Hej Henrik, tak for dit svar.

        hvad er temperaturen i omgivelserne når du rister.

        Jeg kan se du bruger en relativ kontrolleret profil med langsom stigning optil 1 knæk. hvad er rationalet herfor eller er det ud fra forsøgt med Yirgacheffen du er kommet hertil?

        Hvorfor er det at man ikke må øge temperatur mere end 8-10/min?

        Jeg er lidt i tvivl om jeg ved en omgivelsestemperatur på 2 grader kan få 1 knæk ved 220 grader efter 9 min, men prøver din profil i næste uge.

        Comment

        • HenrikP
          Master Brewer
          • Jul 2008
          • 1593

          #5
          Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

          Hej Tobias,

          Omkring 17-18 grader.

          Den profil er den (ca) som Søren Stiller underviste i ved kurset hos kaffe mekka, har fået den forklaret af BaristaDK

          Man skal huske at jeg prøver at genskabe en profil fra en Probat rister.

          Som forudsætter at man har en indgangs temperatur i tromlen på 220c, så køre man bønnerne i og herfor vil temperaturen falde til 190 indenfor 1,4 - 2 min. Dette bliver betragtet som TP, teorien er så at sarte bønner prøver man at holde temperatur stigningen nede omkring 8c pr min, hvor hårde bønner kan klare 10c pr min.

          De første 5 min er tøre tid og her må de ikke tage farve, 1 knæk kommer mellem 8 - 10 min inde i risten, man kan evt lige mod slutningen af ristningen give den fuld gas for at hjælpe karameliseringen på vej.

          Grunden for de 8-10c skulle som jeg har forstået det, for at tilpasse bønnen langsomt, for at opnå mest muligt af bønnens originale karakteristika.

          Men du kan jo prøve den omtalte profil og lave en tilsvarende rist med en alm ristningsprofil, og så smage forskellen.

          Hilsen Henrik
          Henrik Palshøj

          Comment

          • Kjeldsen
            Coffeeholic
            • Feb 2010
            • 1086

            #6
            Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

            Hej Tobias. Du kan også få lidt inspiration fra denne graf:



            Som Henrik siger, så handler det om at optimere en profil til den bønne du rister (Først og fremmest baseret på hårdhedsgrad og natur, dernæst på personlig preference, etc..). Det kan være tidskrævende at omdanne disse pro-rister profiler til Genen, men det er sjovt, og bestemt det værd.

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

              Det vil være yderst svært at overføre en trommelrister rist til en gene

              en trommelrister har så meget varme ophobet i metallet

              prøv at se henriks oplysninger

              190c tp turning point
              det MÅ være ristekammer temp
              ikke bønne temp

              jeg kan ikke forestille mig at bønerne er 190 grader efter to minnutter B)

              så se på kjeldsens link
              [img]http://www.bootcoffee.com/scurve_v3a.jpg

              man kan se at riste kammeret er 218grader
              falder så ved påfylding
              til ca 195

              men der pumpes en masse energi/varme ind (det kan man se nedenunder profilen)

              den energi bruges mest til at opvarme bønnerene
              risteren stiger næsten ikke i temp

              han har også en stigning fra 150 grader til 1C på ca 3 min , det er en temp stigning på 16,66 grader pr minut

              mens risteren stiger kun fra 195 til 218

              Genen smider det meste af den varme den får ud igen , ligesom en popper /iroast osv

              det gør tromelristeren ikke
              der kan du slukke varmen til sidst og bønnen vil stadig stige i temp

              hvis man ikke kan se bønne temp , så må man bruge øjne og næse

              eller tips fra nettet :laugh:
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Tobias
                Mellemristet
                • Sep 2010
                • 170

                #8
                Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                Tak for Jeres svar - jeg skal prøve at kigge lidt på det. Kommer med en update for denne bønne om nogle dage til et par uger. Skal jo også have drukket det jeg rister - selvom man kan være fristet til bare at blive ved med at riste....

                Comment

                • HenrikP
                  Master Brewer
                  • Jul 2008
                  • 1593

                  #9
                  Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                  Coffee Makes The World Go, det er muligt jeg misforstår dit indlæg, og hvis det er tilfælde så beklager jeg.

                  Ja selvfølgelig kan du ikke lave en probat rist på en gene, af flere gode årsager. Det tror jeg vi alle ved, men vi ved også at man kan forsøge at udnytte nogle teknikker som bliver brugt i de store ristere.

                  Jeg mener nu heller ikke at jeg nogen steder har nævnte at temperaturene var i bønnerne, igen af åbenlyse årsager.

                  Sidst men ikke minds, så har jeg brugt den profil jeg angav, og fundet at den gav et godt resultat, om andre får det samme ud af den, er jo op til dem. Jeg giver blot mine erfaringer videre.

                  Det jeg oplever jævnligt er at når folk spørg til profiler, så drukner trådene i, hvad højde bønnerne har groet, om de er blevet vandet i måneskind etc. Det er alt sammen fint nok. Men når folk spørg til profil foreslag, så giv dem et profil foreslag, hvis man har et forslag, frem for blot at flashe kurver og teorier.

                  Jeg beklager hvis jeg virker tøse sur, det er ingenlunde min intention. Men syntes bare når vi kommer til ristning så giver folk ikke særlig meget fra sig. Jeg har selv prøvet når jeg stod med en ukendt bønne, spurgt til profil foreslag og kun fået teorier og diskusioner om hvor højt bønnen gror.

                  Hvor man helt klart mere havde brug for noget mere konkret.

                  Så jeg prøver bare at være konkret
                  Henrik Palshøj

                  Comment

                  • filip
                    Stamgæst
                    • Mar 2008
                    • 761

                    #10
                    Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                    det der med at \"nedgøre\"/komme med negativ kritik af andres risteprofiler, når man i virkeligheden bare vil hjælpe andre med at foreslå en risteprofil, man selv har gode erfaringer med, er det ikke det du selv gør her :

                    Det jeg oplever jævnligt er at når folk spørg til profiler, så drukner trådene i, hvad højde bønnerne har groet, om de er blevet vandet i måneskind etc. Det er alt sammen fint nok. Men når folk spørg til profil foreslag, så giv dem et profil foreslag, hvis man har et forslag, frem for blot at flashe kurver og teorier.
                    +1 til denne her :

                    Sidst men ikke minds, så har jeg brugt den profil jeg angav, og fundet at den gav et godt resultat, om andre får det samme ud af den, er jo op til dem. Jeg giver blot mine erfaringer videre.
                    Mazzer Mini Electronic A
                    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                    Gene Café kafferister
                    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                    Mypressi Twist


                    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                    Comment

                    • BaristaDK
                      Master Brewer
                      • Nov 2007
                      • 1643

                      #11
                      Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                      HenrikP wrote:
                      Coffee Makes The World Go, det er muligt jeg misforstår dit indlæg, og hvis det er tilfælde så beklager jeg.

                      Ja selvfølgelig kan du ikke lave en probat rist på en gene, af flere gode årsager. Det tror jeg vi alle ved, men vi ved også at man kan forsøge at udnytte nogle teknikker som bliver brugt i de store ristere.

                      Jeg mener nu heller ikke at jeg nogen steder har nævnte at temperaturene var i bønnerne, igen af åbenlyse årsager.

                      Sidst men ikke minds, så har jeg brugt den profil jeg angav, og fundet at den gav et godt resultat, om andre får det samme ud af den, er jo op til dem. Jeg giver blot mine erfaringer videre.

                      Det jeg oplever jævnligt er at når folk spørg til profiler, så drukner trådene i, hvad højde bønnerne har groet, om de er blevet vandet i måneskind etc. Det er alt sammen fint nok. Men når folk spørg til profil foreslag, så giv dem et profil foreslag, hvis man har et forslag, frem for blot at flashe kurver og teorier.

                      Jeg beklager hvis jeg virker tøse sur, det er ingenlunde min intention. Men syntes bare når vi kommer til ristning så giver folk ikke særlig meget fra sig. Jeg har selv prøvet når jeg stod med en ukendt bønne, spurgt til profil foreslag og kun fået teorier og diskusioner om hvor højt bønnen gror.

                      Hvor man helt klart mere havde brug for noget mere konkret.

                      Så jeg prøver bare at være konkret
                      +1
                      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                      Comment

                      • Kjeldsen
                        Coffeeholic
                        • Feb 2010
                        • 1086

                        #12
                        Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                        @Coffee Makes The world go: Vi snakker ikke om at overføre en profil til en tromlerister, til en Gene. Boot-coffee\'s profil-graf indikerer S-profilen hvor man styrer varme-tilførslen baseret på de endo- og exo-termiske reaktioner i bønnerne. Jeg nævnte det blot som inspiration, så man langsomt kan bevæge sig væk fra at riste baseret på en fast profil, og måske improvisere lidt baseret på den bønne man har i tromlen

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                          Kjeldsen skriver

                          Vi snakker ikke om at overføre en profil til en tromlerister, til en Gene

                          men Henrik skriver

                          Man skal huske at jeg prøver at genskabe en profil fra en Probat rister.B)

                          så jo,, der prøves at overføre en profil til en tromlerister, til en Gene

                          jeg skrev alså bare at det ville være svært

                          skulle så måske ha sagt at det lykkedes Henrik meget godt

                          det til trods for de vanskeligheder jeg nævnte

                          de varmer bønnerne på en vidt forskellig måde

                          og Henrik kan ikke måle bønne temperaturen

                          men han rammer jo de event points som er der

                          1 tørring ,farveskift det rigtige sted/tid
                          Ingen termometer men øjne som jeg skriver

                          men vi ved at temp må være tæt på eller lige i øjet

                          så skal vi nå 1C

                          det når han igen på det rigtige tids punkt

                          det ved vi med ørene ,igen uden termometer

                          Men så er der jo tiden efter 1C ,og da han ikke vil ha et 2C ,,va så B)

                          næsen kan røbe meget der

                          og smagen i koppen



                          altsammen fint :cheer:

                          hvis han så vil riste den samme bønne lysere , har han en formodning om hvor og hvornår varmen ska reduceres


                          men det er når det ikke går som forventet at et termometer er et værktøj der fortæller HVAD der egentlig skete

                          men hans plan virker

                          det er jo det vi er her på forummet for
                          for at få viden

                          men stadig, det er svært

                          men man kan godt finde en profil
                          vel og mærke bønne temp

                          og så prøve at genskabe den på en anden rister



                          så vil resultatet være rimeligt ens

                          men måden man overførte varmen på vidt forskellig

                          det var derfor jeg nævnte at hans temp profil ikke var bønne profil

                          hvis jeg kørte de temperaturer i min popper , så ville der gå ild i bønnerne :woohoo:

                          Så det er der man skal kende sin rister ,,, eller snakke med nogen der har en magen til

                          det var bestemt ikke hensigten at kritisere hans riste profil

                          han rammer jo

                          og hans bønne profil (hvis vi ku måle den)må jo være næsten ens med Boot-coffee\'s profil

                          mærkeligt ,,ik :laugh:
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                            Kjeldsen wrote:
                            Boot-coffee\'s profil-graf indikerer S-profilen hvor man styrer varme-tilførslen baseret på de endo- og exo-termiske reaktioner i bønnerne. Jeg nævnte det blot som inspiration, så man langsomt kan bevæge sig væk fra at riste baseret på en fast profil, og måske improvisere lidt baseret på den bønne man har i tromlen
                            Håber du kan tåle lidt kritik

                            Men den profil er ikke hvor man styrer varme-tilførslen baseret på de endo- og exo-termiske reaktioner

                            den er for en MØRK rist af en hård bønne

                            læg mærke til at risteren kører med 90% af fuld blus , dvs at 90% holder risteren på en konstant temp UDEN bønner

                            ikke desto mindre falder temp
                            når bønnerne kommer ind , det er jo logisk nok

                            det kræver rigtigt meget energi at fordampe vandet der skal tørres ud af bønnerne , så derfor forsætter han med 90% (hård bønne)

                            men læg mærke til at ved 6 min
                            der er ingen exo-termiske reaktion der

                            men bønnerne er blevet tørre + de er varme og kræver mindre energi for fortsat at stige i temp, men han ønsker at bremse stigningen
                            DERFOR reducerer han helt ned til 20%

                            der hvor der virkelig kommer en exo-termiske reaktion gør han absolut intet (1C)
                            ligeså det meste af tiden mellem 1C og 2C

                            men så lige før den næste exo-termiske reaktion
                            ja da sætter han energitilførelsen op til 60%

                            men jeg tror nu der er mere end han viser B)

                            Han levebrød er jo bla,at vise sådan noget



                            Coffe is not rocket science
                            its WAY more complicated than that :laugh:
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • Kjeldsen
                              Coffeeholic
                              • Feb 2010
                              • 1086

                              #15
                              Re:Risteprofil Ethiopisk Yirgacheffe på Gene

                              Jeg kan sagtens tåle kritik :P Alt sammen i kaffens gode navn. Men jeg er ret forvirret over dit svar!

                              Coffee makes the world go wrote:
                              Håber du kan tåle lidt kritik

                              Men den profil er ikke hvor man styrer varme-tilførslen baseret på de endo- og exo-termiske reaktioner.
                              den er for en MØRK rist af en hård bønne.
                              Det sagde jeg heller ikke Det er et eksempel på en profil der styrer temperaturen under og omkring de endo/exotermiske reaktioner. Hvordan varmetilførslen styres afhænger af rister og bønnen, det er vi vist alle enige om! Det jeg fremhæver ang. kurven har heller ikke noget at gøre med om det er en mørk rist eller ej. Meningen var at drage inspiration af varmekurven omkring det meget vigtige første knæk, afhængigt af rister, bønne, osv osv.

                              Coffee makes the world go wrote:
                              men læg mærke til at ved 6 min
                              der er ingen exo-termiske reaktion der

                              men bønnerne er blevet tørre + de er varme og kræver mindre energi for fortsat at stige i temp, men han ønsker at bremse stigningen
                              DERFOR reducerer han helt ned til 20%

                              der hvor der virkelig kommer en exo-termiske reaktion gør han absolut intet (1C)
                              ligeså det meste af tiden mellem 1C og 2C

                              men så lige før den næste exo-termiske reaktion
                              ja da sætter han energitilførelsen op til 60%
                              Jeg forstår ikke hvad du siger her. Under den exotermiske reaktion (1C) sørger han netop for at bønnerne ikke modtager for meget varme (20%). Ved 2C sætter han energitilførslen op til 60% fordi bønnens indre temperatur er stabiliseret, og sagtens kan holde til en forøget tilførsel.

                              Comment

                              Working...
                              X