Kafferister, ny i \"faget\"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DanFog
    Grøn bønne
    • Oct 2010
    • 14

    Kafferister, ny i \"faget\"

    Hej Kære kaffevenner

    Jeg er brændt meget varm på at begynde min egen kafferistning og vil høre hvad i anbefaler af rister til en noob som mig.
    Jeg har ikke de store krav til maskinen, andet end den selvfølgelig skal kunne levere en god kaffe som jeg kan bruge i min Silvia og på stempel.

    Jeg har heller ikke behov for at kunne riste store mængder af gangen.

    Hvad kan i anbefale?
    Rancilio Silvia V3 med Auber PID
    Rancilio Rocky
    Gene Café Rister
  • Wrisberg
    Mørkristet
    • Sep 2010
    • 330

    #2
    Re:Kafferister, ny i \"faget\"

    Jeg begyndte med en Popcornmaskine.
    Den kunne riste ca80G pr gang, og det var OK

    Senere opgraderede jeg (rimelig hurtigt faktisk) til en I-Roast2

    Og nu ( faktisk for 10min siden ) kom min Behmor ind af døren.

    Afhængigt af forhold osv vil jeg sige en I-Roast er en rigtig god start.
    Den kan du riste ca 110G i pr gang, og få gode resultater. Og dener til at finde brugt billigt.
    - Ascaso Dream SOON TO BE - PID´ed og OPV´ed
    - Ascasco Mini
    - KnockBox - AKA Skraldespand.
    - Diverse tampere - flade og konvekse.
    - Brita Elemaris Cool Memo 2.4
    - Behmor 1600 - Modded
    - Siemens EQ7

    Comment

    • DanFog
      Grøn bønne
      • Oct 2010
      • 14

      #3
      Re:Kafferister, ny i \"faget\"

      Jeg har faktisk kigget på I-Roast2, men ville lige høre de kloge hoveder først..
      Rancilio Silvia V3 med Auber PID
      Rancilio Rocky
      Gene Café Rister

      Comment

      • Wrisberg
        Mørkristet
        • Sep 2010
        • 330

        #4
        Re:Kafferister, ny i \"faget\"

        Jeg er også ny i det, men jeg tror at \"de kloge hoveder\" også vil tilråde en I-Roast som start maskine. . . Hvis du kigger på Ebay er der mange ristere, i den prisklasse, Imex Nespro osv.
        Hvis du ikke har mulighed ( du ikke må for din kone pga lugten ) at riste indendørs, så er sådan noget her måske en mulighed.



        Den er efter sigende stor set lugtfri. Og billig.
        - Ascaso Dream SOON TO BE - PID´ed og OPV´ed
        - Ascasco Mini
        - KnockBox - AKA Skraldespand.
        - Diverse tampere - flade og konvekse.
        - Brita Elemaris Cool Memo 2.4
        - Behmor 1600 - Modded
        - Siemens EQ7

        Comment

        • Kjeldsen
          Coffeeholic
          • Feb 2010
          • 1086

          #5
          Re:Kafferister, ny i \"faget\"

          Du besidder allerede din første rister. Start med en rengjort ovn, og se hvor langt du kan nå. Det er en god måde at blive bekendt med risteprocessen, før du går ud og investerer.

          Derefter er det op til dig. Hvis du mener det alvorligt, synes jeg allerede du skal overveje en Behmor, Gene eller en HotTop. Du får ingen umiddelbare fordele ved feks at starte med en IRoast-2 og trappe op i udstyr. Hvis du ikke har lyst til at investere for mange penge, så er IRoast-2 et fint valg. Men start med ovnen, og så snak med os om hvad dine forventninger og ønsker er til risteprocessen, for de forskellige ristere har forskellige attributter og kan forskellige ting.

          God fornøjelse!

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Re:Kafferister, ny i \"faget\"

            Hvis du hare en strømforsyning der kan gå fra 15 volt til 24
            og en lysdæmper der kan klare 1000 wat
            + en popper ,og et termometer ,så har du det bedste lære instrument du umidelbart kan få

            der har du bogstavelig talt næsen nede i bønnerne (og chaffen i håret:laugh: )

            alt hvad du lærer med popperen kommer dig til gode , ikke hvis du opgraderer :P men NÅR du opgraderer

            jeg brugte en strømforsyning til en labtop , den kunne stilles i 12 15 16 18 22 24 volt
            kostede 8til 9 $ på ebay incl forsendelse fra Hongkong under 80 kr = nul told og moms :cheer:

            men trinløs ville være bedre . men den her havde jeg i forvejen

            du kan faktisk undvære lysdæmperen , det blir bare lidt sværere

            en popper kan du være heldig at finde i en genbrugs butik

            lysdæmper kan man selv bygge , hvis du selv bygger , så lav en der kan ta 1500 watt eller mere , så kan du bruge den hvis du selv bygger din opgradering
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Adelgren
              Mørkristet
              • Jul 2009
              • 368

              #7
              Re:Kafferister, ny i \"faget\"

              Har selv ristet i ovnen. Med lidt blandede resultater. Men som det er skrevet, så får man lidt en idé om hvordan bønnerne reagerer. Man kan lege lidt med forskellig varme og ristetid. Men syntes dog det er lidt ustabilt. Men bedre end ingenting. Og sjovt at \"lege\" med.
              Mit næste skridt er helt sikkert Behmor eller bedre. Det skal altså bare spille.
              ECM Technika V Profi
              Eureka Atom 75

              ...and the trusty Moccamaster

              Comment

              • sps79
                Coffeeholic
                • Jul 2010
                • 1263

                #8
                Re:Kafferister, ny i \"faget\"

                Det handler også lidt om hvor meget du \"ligge i det\". Både økonomisk men også tidsmæssigt. Jeg fik besked af Le General at riste i ovn var et no-go. Jeg fandt en brugt i-roast2, og har vedhjælp at dette fantastiske forum fundet gode beskrivelser af denne maskine. Både gode og dårlige ting. Jeg synes det er skide sjovt at riste, og resultatet er i mine øjne ganske fint.
                Men som altid får man jo hvad man betaler for det.
                -
                Søren P. Schmidt
                LMWDP #393
                -
                Faema C84 - VST 18 & Synesso
                Mazzer Super Jolly
                Mahlkönig Vario
                Pullman Jarrah stamper
                La Pavoni Europiccola
                Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                Concept Art stamper

                Comment

                • martingrube
                  Lysristet
                  • Feb 2009
                  • 53

                  #9
                  Re:Kafferister, ny i \"faget\"

                  Jeg har ristet i ca to år, og har været igennem Imex og Alpenrost. Men jeg har nu en Gene cafe, og først nu er det blevet en dans på roser. Spring de andre over, du ender alligevel med en Gene eller noget i den stil. Den er utrolig let at betjene, og du har let mulighed for at være med i hele processen. Den koster 2765 et eller andet sted, kan ikke lige huske hvor. Go fornøjelse

                  Comment

                  • pedelarsen
                    Lysristet
                    • Apr 2010
                    • 79

                    #10
                    Re:Kafferister, ny i

                    dfm wrote:
                    Hej Kære kaffevenner

                    Jeg er brændt meget varm på at begynde min egen kafferistning og vil høre hvad i anbefaler af rister til en noob som mig.
                    Jeg har ikke de store krav til maskinen, andet end den selvfølgelig skal kunne levere en god kaffe som jeg kan bruge i min Silvia og på stempel.

                    Jeg har heller ikke behov for at kunne riste store mængder af gangen.

                    Hvad kan i anbefale?
                    jeg startede med at riste 1kg i ovnen, altså af flere gange, derefter var jeg hooked på at riste mine bønner selv, bare duften når de er færdige

                    Jeg gik så ud og købte en hottop, og jeg elsker at side og lytte til dens stille rumlen og når bønnerne popper ved 1. knæk og man står med stop uret og kiger ind gennem dens lille glas vindue, ser bønnerne blive mørkere og mørkere klar til at lytte efter 1 .knæks slutning, så er man helt afslappet og glæder sig til at nyde disse bønner man selv har ristet, til enten espresso eller alm. kafffe. og man ved de er gode og de er som du godt kan lide dem, fordi det er dig selv der har styret processsen
                    Det er super afslappene jeg har ikke tænkt at opgradere min hottop, jo men det skal være til en P model hvor man kan aflæse temp og andre små ting
                    hottop koster fra 6500 til 10000 kr. men jeg kan ikke sætte nogle minuser ved den andet end prisen, den er meget lig en rigtig 5-10-25kg. rister.
                    Den er meget stille og den køler bønnerne meget hurtigt i sin køle bakke.

                    Du skal glæde dig til at nyde dine egne ny ristede bønner, det kan anbefales.

                    Jeg begyndte også fordi jeg bor 100km fra det nærmeste micro risteri, og det blev lidt dyrt og det tog meget tid at hente bønnerne i københavn, og nu har jeg altid ny ristede bønner

                    Jeg ved godt man kan købe mange ristede bønner for den pris jeg gav for hottop, men glæden ved selv at gør det, det er super og skal prøves selv.

                    Så start i ovnen og se om det er noget
                    God fornøjelse med dit valg.
                    /ECM Technika III - Med thebat18 device.
                    /Mahlkönig K30ES - Til espresso.
                    /Mahlkönig vario - Til alm. kaffe brygning.
                    /Hottop KN-8828B -
                    Dobbelt shot, 2 X glæde

                    Comment

                    • Dennis A
                      Grøn bønne
                      • Dec 2011
                      • 27

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                      Hvis du hare en strømforsyning der kan gå fra 15 volt til 24
                      og en lysdæmper der kan klare 1000 wat
                      + en popper ,og et termometer ,så har du det bedste lære instrument du umidelbart kan få

                      jeg brugte en strømforsyning til en labtop , den kunne stilles i 12 15 16 18 22 24 volt
                      kostede 8til 9 $ på ebay incl forsendelse fra Hongkong under 80 kr = nul told og moms :cheer:

                      lysdæmper kan man selv bygge , hvis du selv bygger , så lav en der kan ta 1500 watt eller mere , så kan du bruge den hvis du selv bygger din opgradering
                      Hej.

                      Jeg hiver lige en gammel tråd frem.

                      Er der nogen, der kan komme med mere detaljeret beskrivelse af, hvordan jeg får mere styr på min popcornmaskine?

                      - Hvad er formålet med at sænke spændingen så meget? Min popper kører på 220V.
                      - Hvor finder du en lysdæmper, der kan sluge så stor effekt?
                      - Alternativt, hvad skal der til for at bygge en selv?

                      /Dennis A
                      Aeropress, Chambord.
                      Zassenhaus, Hario Slim.
                      Popcornrister.

                      Comment

                      • Chaff
                        Mørkristet
                        • Jun 2011
                        • 334

                        #12
                        Jeg har startet med at riste i ovnen, hvilket jeg fandt utrolig dårligt. Derefter ombyggede jeg en popcornmaskine, hvilket var noget blandet i resultaterne pga. den høje varme. Det kan du dog komme omkring med en dimmer eller noget andet. Efter lidt tid gik jeg over til at købe en Gene Café, som var et KÆMPE ryk op ad, selvom jeg stadig ikke mestrer den 100%. Min resultatkurve går op og ned pt. Det er faktisk skide svært nogen gange.. :-/
                        Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Dennis A Se indlæg
                          Hej.

                          Jeg hiver lige en gammel tråd frem.

                          Er der nogen, der kan komme med mere detaljeret beskrivelse af, hvordan jeg får mere styr på min popcornmaskine?

                          - Hvad er formålet med at sænke spændingen så meget? Min popper kører på 220V.
                          - Hvor finder du en lysdæmper, der kan sluge så stor effekt?
                          - Alternativt, hvad skal der til for at bygge en selv?

                          /Dennis A
                          Den lave spænding er til blæseren i popperen
                          så kan du blæse kraftigere end normalt i starten

                          og sænke kraften efterhånden som bønnerne får mindre massefylde (de vokser. og vægten falder en smule)

                          lysdæmperen kan købes på nettet , jeg fik dog en bygget af en kammerat

                          men har lige købt en fra kina , MEN den er uden støjdæmnings spole

                          du er nød til at ændre popperen , det er let nok . man adskiller blot motoren fra resten (klipper et par komponenter væk ), og driver den med den variable strømforsyning
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          Working...
                          X