En kaffemaskine til 120.000.-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    En kaffemaskine til 120.000.-

    Denne maskine er ikke en espressomaskine, men en maskine der laver brygget kaffe, angiveligt som ingen anden.

    Der er tale om en japansk \"Siphon\" maskine, der varmed med halogen varmeelementer, og brygger kaffe som på en Madam Blå (så vidt jeg kan se). Måske vi burde overveje at sælge Madam Blå kander til USA og se h´vor meget de vil betale for sådan én, og så vil den jo næsten være en antikvitet i sammenligning :-)

    Spøg til side - for jeg aner jo ikke om den Japanske Siphon maskine brygger bedre kaffe end på en Madam Blå, ensige om det overhovedet er det samme brygprincip (det mindede bare lidt om det i en lidt mere high-tech udgave).

    Uanset hvad, så forekommer det at være en vild maskine, til vildt mange penge - så jeg synes jeg lige vile nævne den for jer.

    Der er flere billeder hér.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • klaus
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 318

    #2
    Re:En kaffemaskine til 120.000.-

    Det minder mig om, hvor mange herinde er bekendt med Clover\'en?
    Vi var med til at få den første til Europa, dengang vi var hos Estate, men det er stadig den eneste i Danmark.
    Jeg har arbejdet en del med Clover og finder den dybt fascinerende. Det er helt klart ikke en maskine for alle (den koster mere end de dyrest 3-gruppes espressomaskiner) men den laver fantastisk kaffe. Det ligner den er ved at slå lidt igennem i Norge og Sverige, men herhjemme sker der ikke så meget.
    Så hvor mange herinde har hørt eller set den? (Bare af nysgerrighed).
    Jeg håber for øvrigt på at vi kan servere Siphon kaffe fra vores Japanske vac pots på vores nye kaffebar ved specielle lejligheder. Systemet er for øvrigt præcis det samme som danske Bodum\'s Santos brygger.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:En kaffemaskine til 120.000.-

      Har aldrig set en Clover - hvor siger du den står henne?

      Når vi nu taler om Siphon kaffe, så var jeg faktisk nødt til at lave lidt research, for det er ikke helt korrekt, når jeg skriver at det er en avanceret Madam Blå (omend princippet minder lidt om den gamle hæderkronede brygmetode).

      Og Klaus - du må gerne korrigere mig hvis jeg skriver noget sludder her, men som jeg forstår det, så fungerer Siphon princippet som følger:

      Opsætningen består af to beholdere eller rør. Det ene rør er normalt af metal (bruges til at opvarme vandet), det andet af glas. Der er en mindre spritbrænder under metalbeholderen, der bruges til at opvarme vandet, og de to beholdere eller rør er forbundet med et tyndt rør.

      Man hælder den malede kaffe i glasbeholderen, og kogende vand i metalbeholderen. Herefter tænder man spritbrænderen, som bringer vandet op til kogepunktet. Efterhånden som vandet koger, flyder det igennem det tyned rør over til glasbeholderen med kaffen, og her blandes det med vandet. Til sidst vil kogekammeret være tomt for vand, og en balancemekanisme vil nu slukke for spritbrænderen, og i mellemtiden vil kaffen \"trække\" i glasbeholderen. Efterhånden som metalbeholderen køler, vil der blive skabt et vakuum, og dette trækker kaffen tilbage i metalbeholderen. Der er ingen filtre, og systemets princip sikrer at brygtemperaturen er korrekt hele vejen.

      Til sidst kan kaffen serveres fra en lille tap eller hane i bunden af metalbeholderen.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • lsm
        Mellemristet
        • Jun 2007
        • 243

        #4
        Re:En kaffemaskine til 120.000.-

        Den findes også i en billigere udgave fra bodum, der hedder den bare santos! Den kan både fås i en elektrisk udgave med indbygget varmelegeme, det ydre er vist nok lavet af plastik og en udgave til komfuret lavet af glas. Har haft den af glas men underdelen smadrede og det virker ganske udemærket! Den kunne fås i bilka på et tidspunkt til omkring 200,-. Den elektriske koster lidt mere.

        Comment

        • poulsen
          Grøn bønne
          • Nov 2007
          • 25

          #5
          Re:En kaffemaskine til 120.000.-

          Jeg har en Bodum santos - El modellen. Den fungerer ca. som Hobzon beskriver, men der er et filter i bunden af den øverste kolbe så der ikke kommer grums med retur når kaffen er klar, dvs. når el-kedlen koger tør og automatisk slår fra. Jeg har moddet min lidt, for da jeg fik den kogte kedlen tør efter ca 1½ minut, så jeg har savet lidt af \"tuden\" som stikker ned i kedlen så der bliver mere vand tilbage i kedlen så det tager længere tid for den at koge tør, jeg har fået det til at passe med 4 minutter, så kaffen trækker lige så længe som i en stempelkande.

          Vibiemme Domobar Super PID
          Santos #55
          Gene Café
          La Cimbali Junior /R
          Clever

          Comment

          • klaus
            Mørkristet
            • Oct 2007
            • 318

            #6
            Re:En kaffemaskine til 120.000.-

            Hej.

            Ja, der er et filter mellem topdelen og bunden. Ofte er begge dele i glas, så man kan nyde synet.
            Poulsen, man kan også bare sætte blusset så lavt at bunden lige nøjagtigt ikke køler ned og skaber vaccum.
            De fleste bruger en finere formalingsgrad end til stempel, og dermed (selvfølgelig) en kortere trækketid. Jeg kværner selv mellem filter og stempel og lade kaffen trække i toppen i omkring 1½-2 minutter. Og bruger så ca. 60 g. per liter vand.
            Det er en fremragende måde at brygge på.
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:En kaffemaskine til 120.000.-

              Hobzon wrote:
              Uanset hvad, så forekommer det at være en vild maskine, til vildt mange penge - så jeg synes jeg lige vile nævne den for jer.

              Der er flere billeder hér.
              Hvad sker der her? Maskinen koster US$ 20.000. Til gengæld skal man så vikle et koldt håndklæde rundt om den nederste kolbe for at hjælpe med filtreringen. Og man skal røre rundt i kaffen med en bambuspind 4 gange (IKKE MERE!!) UDEN at røre glasset! Man får ikke hvad som helst for 100K i dag, hva\'?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:En kaffemaskine til 120.000.-

                klaus wrote:
                Så hvor mange herinde har hørt eller set den? (Bare af nysgerrighed).
                Jeg hørte første gang om den på James Hoffmanns blog. Efterfølgende googlede jeg den og læste lidt om den, men fandt vist aldrig ud af, hvad det er for en karl. Har du lyst til at starte en tråd og fortælle lidt om, hvad det er, den kan?

                Og iøvrigt, Klaus! Tillykke med jeres nye lokaler. Jeg glæder mig til at stikke hovedet ind og få en kop kaffe
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #9
                  Re:En kaffemaskine til 120.000.-

                  klaus wrote:
                  Det minder mig om, hvor mange herinde er bekendt med Clover\'en?
                  Vi var med til at få den første til Europa, dengang vi var hos Estate, men det er stadig den eneste i Danmark
                  Jeg har kun set en live hos Estate og så har jeg været forbi deres hjemmeside nogel gange: http://cloverequipment.com/home/
                  De virker som et super fedt concept
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:En kaffemaskine til 120.000.-

                    Her er faktisk en video af sådan en Siphon:

                    DigInfo - http://movie.diginfo.tvReviving an old idea in a new way, Lucky Cremas Company is selling their Bonmac HST 103&105 which use the syphon brewing met...
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Holmer
                      Grøn bønne
                      • Dec 2007
                      • 21

                      #11
                      Re:En kaffemaskine til 120.000.-

                      Hmm. den er da smart
                      På mit job, har vi næsten lige fået en WMF Bistro.ca sammen pris... 5 slags kaffe, mælkekøler, 2 slags bønner og varm cacao B) og den laver s.. god kaffe bare spør Hjalle, han kom lige forbi.....

                      Har fundet et billede af maskinen bare uden cacao
                      Mvh Martin Rosenberg

                      Hellere god kaffe, end dårlig sex...men hellere dårlig sex end ingen....

                      Comment

                      Working...
                      X