At smage på kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    At smage på kaffe

    Foranlediget af snakken om TCCs nye espressoblend i denne tråd, fik jeg en ide:

    Jeg kunne godt tænke mig at deltage i et cupping-arrangement for glade og interesserede amatører, hvor man fik lov at smage på kaffen, uden teknik, uden mælk, uden alt det der kan gå galt og give variation fra skud til skud, så man kan smage forskellige blends og kaffetyper op mod hinanden.

    Jeg tror - at hvis man først har smagt verietale kaffer, samt prøvet at smage forskellen på kaffer og sorter fra forskellige lande og egne i verden, så vil man langt bedre være i stand til at smage og beskrive de mange nyancer i en blend, og kan måske også bedre formulere sine præferencer når man skal købe kaffe.

    Det ville være rart hvis der kunne deltage folk med erfaring til et sådant arrangement, som kunne korrigere og komme med input, og endnu federe, hvis vi også havde nogle referencer i form af duft og smagsstoffer, som man kunne sammenligne op mod. Dengang jeg lærte at smage på vin, lærte jeg også, at man ofte står man en smagsoplevelse som man faktisk ikke kan beskrive. Det er ikke fordi man ikke kan smage tingene, for det kan man sagtens, men mere fordi man mangler ord til at formulere den smagsoplevelse eller sensation man har i munden.

    Man siger at smag og behag er forskellig - og det er faktisk IKKE korrekt. Smag er meget ensartet fra menneske til menneske - det er præferancen (behag) der varierer. Så jeg tror det er vigtigt at man har en fælles referenceramme, såvel som et fælles sprog, der kan beskrive den oplevelse vi får omkring smagsoplevelser.

    Hvad siger i - kunne det ikke være spændende?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • Shotmaker
    Mellemristet
    • May 2007
    • 177

    #2
    Re:At smage på kaffe

    Jo det kunne i dén grad være spændende

    Jeg er helt med på den ide.

    Mvh.

    Peter
    Rancilio Silvia - PID
    Macap MC4 Stepless
    Behmor 1600
    Xpressivo Presso Barista

    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

    Comment

    • EPO
      Coffeeholic
      • Oct 2007
      • 1151

      #3
      Re:At smage på kaffe

      det lyder som en rigtig go\' idé jeg er sikker på at de fleste ville kunne få noget ud af såda et arrangement
      Michael EPO Rasmussen

      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

      Comment

      Working...
      X