Hvordan skumme mælk??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mocca
    Grøn bønne
    • Jan 2008
    • 38

    Hvordan skumme mælk??

    Jeg er en helt fersk eier af en Rancilio Silva. Jeg har glædet mig slik til at få den i hus og endeligt så står den på benken :woohoo: Jeg har vært forberedt på at øve en hel del, men jeg trodde at jeg skulle klare å få til en latte (om en en dårlig en) i løpet af en kveld eller to. Det klarer jeg ikke Jeg klarer ikke å skumme mælken. Jeg har lest utallige bruksanvisninger og forsøker at gjøre slik som det står. Det eneste som skjer er at Silvaen lager en usannsynelig stygg lyd og at mælken bliver varm. Det kommer ikke en boble i den, hverken store eller små :huh: Så hva gjør jeg feil?? Noen kloke baristahoder som kan hjelpe??
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Hvordan skumme mælk??

    Hej Mocca.

    Velkommen til EspressoBar. Vi er hermed blever internationale :woohoo:

    Det lyder til, at du sænker steamtippen helt ned under overfladen af mælken. Prøv følgende:

    - Stik steamtippen helt ned i mælk
    - Tænd for steameren og sænk med det samme kanden, så tippen ligger lige i overfladen af mælken. Du skal høre en lyd a la \"tss tss tss\".
    - Når mælken er begyndt at udvide sig, kan du sænke tippen helt ned under overfladen igen og det vil nu ikke hvine ligesom du sikkert har oplevet.

    Hvis ikke du har et termometer vil det hjælpe dig meget. Som en tommelfingerregel skal du udvide mælken indtil den er 40 grader, hvorefter du skal stikke tippen helt ned og forsøge at lave en \"whirlpool\" - altså få mælken til at køre rundt i kanden. Du må ikke varme op til mere en højst 70 grader. 65 er nok bedre, men det er selvfølgelig en smagssag. Ligesom det også er en smagssag hvor meget man vil lade mælken hæve op inden man begynder at spinne den rundt.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:Hvordan skumme mælk??

      Jeg er bestemt ikke ekspert - men jeg kan da sagtens lave masser af skum på min Silvia - endda for meget synes jeg. Men her er hvad jeg gør når jeg skal skumme mælk:

      [ul][li]Før jeg laver mit skud espresso hælder jeg mælken op i min 0,6 liter kande (der er af rustfrit stål, og konisk i form, med en spids tud). Kanden med mælk sætter jeg i køleskabet.[/li]
      [li]Jeg bruger KUN sødmælk (altså ikke noget med let- eller skummetmælk hér - det smager ganske enkelt ikke så godt, og det har heller ikke det samme forhold mellem proteiner (der gør det muligt at lave microbobler), fedt og glucose (mælkesukker).[/li]
      [li]Når jeg er 15-20 sekunder inde i skuddet tænder jeg for damp-knappen, dels for at fastholde brygtemperaturen, dels for at forkorte den tid jeg skal vente på damptemperatur[/li]
      [li]Når Silvia begynder at \"knurre\" tømmer jeg damparmen for vand (lukker lidt op for dampknappen, så det vand der ligger i armen kommer ud, når der kun kommer damp, slukker jeg igen.[/li]
      [li]Så henter jeg min kande fra køleskabet, og løfter den HELT op over damparmen (så spidsen er så dybt begravet i mælken som muligt).[/li]
      [li]Nu tænder jeg for dampen - for FULDT tryk. Det svarer til en mellem 1/2 og 3/4 kvart omdrejning på dampknappen[/li]
      [li]Herefter sænker jeg kanden til jeg hører en \"chi-chi-chi\" agtig lyd... en lidt rytmisk indikation på at der blandes luft med mælken. Det lyder som en svag vislen, hvis du ikke kan høre den, så er spidsen på dampstaven for langt nede i mælken, men den må på den anden side heller ikke være så højt at du laver store bobler.[/li]
      [li]Jeg holder den her med højre hånd, mens jeg lægger venstre hånd om kanden, når kanden er lidt mere end håndvarm, løfter jeg kanden så langt op som muligt, og placerer derved spidsen så dybt som muligt i mælken.[/li]
      [li]Jeg drejer og vinkler kanden så spidsen på dampstaven er placeret helt ude i siden på kanden, og opnår dermed maksimal hvirveleffekt i mælken.[/li]
      [li]Her holder jeg så kanden til mælken er 65 grader varm - hvis du ikke har et termometer så kan du sjusse dig frem til dette ved at lægge venstre hånd omkring bunden af kanden og \"klappe\" rytmisk på den. Når du simpelthen ikke KAN klappe på den mere uden at brænde dig, tæller du roligt til 3 og slukker for dampen. Det er naturligvis LANGT mere sikkert med et termometer i starten.[/li]
      [li]Tip: Hvis du varmer mælken for meget vil den lugte og smage lidt af risengrød[/li]
      [li]Hvis du har mange store bobler, kan det skyldes at du har holdt spidsen af dampstaven for højt, eller at mælkenblev for varm før du sænkede spidsen ned i mælken. Bank kanden i bordet et par gange for at se om du kan løsne nogle af de store bobler.[/li]
      [li]Du kan teste om du har mikroskum ved at hvirvle kanden rundt på en plan flade (bordet er godt) nogle gange. Hvis mælken får en helt blank overflade, så er det en god indikation på at du har masser af microskum[/li]
      [li]Hvis du vil have MERE skum, så hold kanden lavt med spidsen på dampstaven lidt højere, og hold den lidt længere.[/li]
      [li]Øv dig på at skumme kakaomælk til børnene, det er MEGET populært[/li]
      [li]Det er lidt en øvelsessag at finde det rigtige sted at lave microskum, men langt fra specielt vanskeligt, når først du har fundet teknikken[/li]
      [li]Husk at det så AFGJORT er nemmest at lave mikroskum når mælken er koldest. Hvis den bliver for varm er det MEGET sværere[/li][/ul]

      Det lyder kompliceret, men det er det faktisk ikke. Prøv at følge ovenstående, så er jeg sikker på du vil se masser af dejlig mikroskum. Mit problem for øjeblikket er, at jeg er bevet for GOD til at lave microskum, så jeg er nødt til at tage lidt fra med en ske før jeg skænker min Caffè Latte (hvis jeg altså vil lave Latte Art).
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • Mocca
        Grøn bønne
        • Jan 2008
        • 38

        #4
        Re:Hvordan skumme mælk??

        Takk, takk, takk for hurtigt svar :-) Ja, jeg bor i Norge, så nå er I intenationale! Jeg holder på med at gjøre rent utstyret og så skal jeg lige til at forsøke igjen....(jeg har selvfølgeligt hatt steampipen helt under mælken hele tiden *blush*

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Re:Hvordan skumme mælk??

          Mocca wrote:
          Ja, jeg bor i Norge, så nå er I intenationale!
          Ja da, og jeg kunne i al venskabelighed drille lidt ved at sige: Norsk er ikke så svært at forstå... det er jo bare Dansk med en masse stavefejl

          Jeg holder på med at gjøre rent utstyret og så skal jeg lige til at forsøke igjen....
          Lad os endelig høre hvordan det lykkes dig at lave skum :woohoo:

          Og så iøvrigt - velkommen til espressobar.dk, og tillykke med din Miss Silvia :lol:
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • EPO
            Coffeeholic
            • Oct 2007
            • 1151

            #6
            Re:Hvordan skumme mælk??

            Hei Mocca velkommen til espressobar, super cool med et internationalt islet, men jeg har lige et spørgsmål.
            Hvordan pokker kan du ha tid til at skrive her nu??? skal du slet ikke se håndbold
            Michael EPO Rasmussen

            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

            Comment

            • Mocca
              Grøn bønne
              • Jan 2008
              • 38

              #7
              Re:Hvordan skumme mælk??

              :silly: :cheer: Jeg laver skum B) Jada, det er ikke micro skum - enda, men det er skum og jeg er lykkelig. Det er en bra start. Tusen takk for hjælpen :kiss:

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:Hvordan skumme mælk??

                Herligt! Tillykke! :-)

                Som sagt - en 5-10 liter cacaomælk, og du kan skumme som en pro... og ungerne - der er lykkelige
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • ordo.dk
                  Espresso
                  • Dec 2007
                  • 514

                  #9
                  Re:Hvordan skumme mælk??

                  Mocca wrote:
                  Ja, jeg bor i Norge, så nå er I intenationale!
                  Hobzon wrote:
                  Ja da, og jeg kunne i al venskabelighed drille lidt ved at sige: Norsk er ikke så svært at forstå... det er jo bare Dansk med en masse stavefejl
                  hahah genialt
                  Sort som en panter, sort som slanter
                  Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                  Sort som piloten I en Tie Fighter
                  Sort som pletterne på Pongo
                  Sort som alle andre end Tintin I Congo
                  Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                  Comment

                  • Hobzon
                    Coffeeholic
                    • Dec 2007
                    • 1426

                    #10
                    Re:Hvordan skumme mælk??

                    Måtte lige ud og lave mig en kop Caffè Latte, og skumme lidt mælk. Her er resultatet:



                    Den er langtfra perfekt, men det bliver bedre og bedre for hver dag - så der er fremgang :-)
                    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                    Østerbro

                    La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario


                    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                    Comment

                    • EPO
                      Coffeeholic
                      • Oct 2007
                      • 1151

                      #11
                      Re:Hvordan skumme mælk??

                      Hobzon wrote:
                      Herligt! Tillykke! :-)

                      Som sagt - en 5-10 liter cacaomælk, og du kan skumme som en pro... og ungerne - der er lykkelige
                      tilføj 2-3 liter cognac, så har du en fest :woohoo:
                      Michael EPO Rasmussen

                      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                      Comment

                      • Mocca
                        Grøn bønne
                        • Jan 2008
                        • 38

                        #12
                        Re:Hvordan skumme mælk??

                        EPO wrote:
                        Hei Mocca velkommen til espressobar, super cool med et internationalt islet, men jeg har lige et spørgsmål.
                        Hvordan pokker kan du ha tid til at skrive her nu??? skal du slet ikke se håndbold
                        Bærbar pc foran tv\'n?? :P Jeg er ikke så flink til all denne sporten, dessuten er damehåndball mye mer moro...

                        Comment

                        • Hobzon
                          Coffeeholic
                          • Dec 2007
                          • 1426

                          #13
                          Re:Hvordan skumme mælk??

                          Som vist nok nævnt andetsteds, besluttede jeg mig for, én gang for alle, at lære at lave mikroskum. Jeg gik derfor ned og købte 10 liter sødmælk, og gik så i gang med at skumme på livet løs.

                          Jeg var meget grundig i min fremgangsmåde, og dokumenterede mine fremskridt ved at fotografere ned i kanden. Jeg UNDLOD at lave færdige kaffedrikke (Cappuccino eller Caffè Latte), for hensigten var at jeg skulle lære at skumme mælken. Kunstværkerne måtte vente.

                          For hver 2 liter mælk noterede jeg ned hvad jeg fik ud af det, og hvad jeg ville ændre for at gøre det endnu bedre. Jeg dyppede fingrene i mit mikroskum, gned fingrene mod hinanden og smagte på sagerne. Jeg kunne i løbet af de par timer jeg arbejdede med tingene helt klart fornemme at jeg blev bedre, og at mælken fik en helt klart større sødlighed og fylde.

                          Nu er jeg nået dertil, hvor jeg konsistent laver god mikroskum hver eneste gang i min store 0,6 l. kande. Det driller stadig en smule (ind imellem) i den lille 0,25 l. kande, så det kan være jeg skal i Netto og hente et par ekstra liter mælk her en af dagene.

                          Når jeg er 100 % tilfreds med min teknik (mikroskum), vil jeg kaste mig over at træne min i at skænke (\"pours\"), så jeg for alvor kan komme i gang med at øve mig i at lave Latte Art. I den forbindelse er jeg da nysgerrig efter at høre, hvad i andre bruger til at sketche (tegne) altså laver små overgange mellem de forskellige farvenuancer mikroskum der ligger øverst i koppen når man er færdig med at skænke?

                          Når så dét er på plads, vil jeg nok også eksperimenter med lidt chokoladesovs til tegning - bare for at prøve det. Personlig er jeg fod nok lidt for meget puritaner til, at jeg vil bruge det, når jeg serverer for mine gæster, men det kunne da være sjovt at prøve det.
                          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                          Østerbro

                          La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario


                          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                          Comment

                          • Mocca
                            Grøn bønne
                            • Jan 2008
                            • 38

                            #14
                            Re:Hvordan skumme mælk??

                            Jeg forsøkte å servere skummet kakao til guttungen, men han brant seg på tunga og nekter nå totalt å drikke kakao Jeg skal forsøke å overtale ham til å forsøke igjen om litt.

                            Jeg trodde at jeg var blitt så flink til å lage micro-skum at jeg skulle få det til hver gang, men i dag tidlig så ble det ikke skum i det hele tatt :blush: Nå sitter jeg med dagen sndre kopp latte og har fått til nydelig microskum, så selvtilliten er på veg opp igjen. Jeg har ikke vært så metodisk som deg Hobzon, men jeg håper at jeg kan klare å få til dette likevel Jeg har planer om å ta bilder av dette skummet, spesielt når jeg har kommet så langt at jeg kan begynne å tenke på latte art.

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              Re:Hvordan skumme mælk??

                              Stakkels fyr :blush:

                              Har du i øvrigt et termometer til at sætte i kanden. Det kan hjælpe dig en del. Selvfølgelig til at få den endelige temperatur rigtig (aldrig over 70 grader) men også til at se, hvornår du skal stoppe med at skumme og i stedet begynder at spinne mælken rundt (senest ved 40 grader)
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X