Formaling hos Agenterne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aabck1
    Grøn bønne
    • Oct 2009
    • 10

    Formaling hos Agenterne

    Hej vil høre om nogen af jer har prøvet en kaffe fra agenterne og så har fået den formalet til stempelkaffe for så at finde ud af at den er for fin?

    Jeg har prøvet dette to gange nu også selvom jeg bad om at få den ekstra grov også i forhold til hvad de plejer at gøre, og dette var i butikken i Århus

    Er det bare mig der er sart eller er det noget som før er oplevet? Grunden til jeg får det malet er at min egen kværn ikke kan kværne groft nok til stempel, men den maler lige så groft som den jeg får fra agenterne

    Hilsen
    Christian
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Formaling hos Agenterne

    Sådan noget er jo altid lidt svært, for der er jo ikke nogen facitliste på området. \"Malet til stempelt\" er i høj grad et spørgsmål om præference. Nogen kværner ekstremt groft, andre kan bedre lide den smag man får når bønnerne er kværnet finere.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • aabck1
      Grøn bønne
      • Oct 2009
      • 10

      #3
      Re:Formaling hos Agenterne

      Ja det er meget rigtigt havde måske bare forventet en bedre viden om det. Uanset hvor lækker en kaffe er og hvor nænsomt den er ristet så bliver det hele ødelagt ved en forkert formaling i forhold til bryggemetode.
      Jeg må vel bare investere i min egen kværn der kan male som jeg gerne vil.

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Re:Formaling hos Agenterne

        aabck1 wrote:
        Jeg må vel bare investere i min egen kværn der kan male som jeg gerne vil.
        Det er lige netop hvad du må, for det er ikke kun en forkert fgormalingsgrad der ødelægger bønnerne. De bliver også væsentligt forringet ved at ligge kværnede i lang tid før du skal bruge dem.

        En god kværn der udelukkende skal bruges til stempel kan fås fra ca. 700kr og opefter.
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Re:Formaling hos Agenterne

          Eller en god håndkværn

          Og skal der males meget kan han bare bruge en batteriboremaskine :laugh:

          jeg bruger en gammel Zassenhaus til stempel kande

          og en lille Armin trösser til Moccakande/espresso

          så skal jeg ikke stille om hele tiden
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          Working...
          X