På fotoshoot i Sydsverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    På fotoshoot i Sydsverige

    Hej alle.

    I midten af august blev jeg booket til at skyde coveret til Søren Reiffs nye album \"Miss you\", der er kommet på gaden her for et par dage siden. Søren Reiff er guitarist, komponist og producer. De fleste i Danmark kender nok bedst Søren Reiff, som den skaldede, glade kapelmester og guitarist fra tv-shows som: \"Den Store Klassefest\", \"Så\' det lørdag\", \"Danmarksindsamlingen\" og \"Husk lige tandbørsten\".

    På albummet \"Miss you\", er det - foruden Søren - udelukkende amerikanere som medvirker. Navne som David Garfield (keys), Will Lee (bas), Steve Ferrone (trommer), John Pena (bas), Ricky Lawson (trommer), Michito Sanchez (percussion) og Veronica Mortensen (vocal), hører alle til blandt de bedste musikere i verden

    Det var en spændende opgave, hvor vi fik afsat to hele arbejdsdage til projektet. Første gang i slutningen af august, hvor jeg mødtes med Søren og vi skød en række billeder der blev grundlaget for de billeder vi endte op med at lave i begyndelsen af september, og som nu er brugt til coveret på hans nye album.


    Det billede, der endte med at blive brugt til forsiden af coveret

    Til den sidste fotoshoot havde jeg et par assistenter med, hvor den ene fik et videokamera i hånden. Hensigten var i virkeligheden kun at lave nogle optagelser for min egen fornøjelses skyld, men da jeg kom hjem og fik kigget dem igennem, tænkte jeg de måske kunne bruges til en slags \"bag om tæppet\" video, der viste lidt om processen bag en sådan fotoshoot.

    Så jeg har redigeret en kort 10-minutters video, som andre måske kan få glæde af. Hvis du har lyst til at se den, kan du hoppe over på min hjemmeside, hvor jeg i min blog også har skrevet lidt mere om hele forløbet og viser billeder undervejs.

    [ul][li]Det første møde mellem Søren og mig - her blev fundamentet lagt[/li][li]Selve dagen for \"Miss you\" covoershoot[/li][li]Beskrivelse af den kreative proces bag denne fotoshoot[/li][li]Video: \"Bag om tæppet\" på \"Miss you\" covershoot [/li][/ul]
    Musikken i videoen er naturligvis fra Søren Reiffs nye album, og i min blog finder du også links til yderligere information om Søren Reiff og hans musik (hvis man får lyst til at høre mere).
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • hjalle
    Espresso
    • Dec 2007
    • 546

    #2
    Re:På fotoshoot i Sydsverige

    Jeg syns simpelthen du er skide god Hobzon..!!!
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:På fotoshoot i Sydsverige

      Jamen jeg takker mange gange Hjalle. Jeg ved jo godt det er HELT VILDT off topic i forhold til espressobar.dk, det er bare mit indtryk at der er en underlig synergi mellem kaffeinteresse og fotointeresse - og så tænkte jeg det måske kunne være interessant for nogle at se.

      Det er langtfra alt jeg deler her på espressobar.dk, men hvis man har en Facebook-profil kan man jo give min side på facebook en \"like\" og automatisk blive opdateret, når jeg publicerer noget fotorelevant.

      Jeg er i gang med at lave et lille mikro-kursus i at fritlægge noget så idiotisk som skygger. Det er heller ikke alt, der behøver være super teknisk. Jeg kommer også snart med en lidt længere video om, hvordan man kan bruge et par stykker hvidt karton til at lave nogle helt fantastiske portrætter - alt på et plan hvor alle med et kamera kan være med... selv et kompakt-kamera. Andre indlæg handler ganske enkelt om tips eller tricks til at tage bedre billeder, eller måske en lidt tankevækkende vinkel på det at tage billeder.

      Ind imellem føler jeg måske lidt, jeg bare sidder og skriver for min egen fornøjelses skyld, så det er rart at høre, der også er nogen der rent faktisk læser med, eller kigger med over skulderen :-)
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • Jacob
        Master Brewer
        • Feb 2008
        • 1600

        #4
        Re:På fotoshoot i Sydsverige

        Det var sjovt at se dig arbejde B)

        Skygger er da ikke idiotiske - lidt populært sagt kunne man vel sige at alt hvad der ikke er lys, er skygge?

        Handler dit skriv om skygge som motiv eller om hvad man stiller op i modlys og lignende?

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Re:På fotoshoot i Sydsverige

          Det er en lille tutorial, der handler om hvordan man fritlægger en blød skygge i Photoshop.

          De fleste kan fritlægge i Photoshop, men der er næsten altid skyggen der \"driller\". Når man har fritlagt virker det forkert, fordi skyggen ikke er med, og det er næsten umuligt at skifte baggrunden ud under et motiv med en naturlig og blød skygge. Så enten laver man en helt ny skygge, der sjældent kommer til at se naturlig ud, eller også fritlægger man selve skyggen. Min tutorial vil vise, hvor nemt sidstnævnte kan gøres.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • Jacob
            Master Brewer
            • Feb 2008
            • 1600

            #6
            Re:På fotoshoot i Sydsverige

            Mellemformat er i mine øjne oplagt med den måde du angriber tingene på. Det kræver selvfølgelig noget indtægt og at en del af ens arbejde ender i print (ellers kan merprisen vel ikke rigtig retfærdiggøres).

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Re:På fotoshoot i Sydsverige

              Mellemformat er en drøm der ligger meget langt ude i fremtiden for mit vedkommende. Til det arbejde jeg laver lige nu vil det være rent overkill. Måske en D3x eller også venter jeg på den næste generation fra Nikon (det bliver vel en D4).

              Men skal jeg være ærlig, har jeg ikke brug for mere opløsning... Jeg har derimod desperat brug for er et lokale jeg kan bruge som fotostudie.

              Så hvis nogen her på espressobar kender til lokaler jeg kan låne/leje (om det så kun er til rådighed om aftenen og/eller weekenden, ville det være i orden med mig), så hører jeg MEGET gerne nærmere.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:På fotoshoot i Sydsverige

                Så er der lavet en lille tutorial om, hvordan man fritlægger bløde skygger i Photoshop:

                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • Jacob
                  Master Brewer
                  • Feb 2008
                  • 1600

                  #9
                  Re:På fotoshoot i Sydsverige

                  Det er da en fin video B)

                  Hvis man ofte skal fritlægge noget med et pen tool så vil jeg foreslå man investere i sådan en digital pen som man kan bruge i stedet for sin mus

                  Jeg gælder mig til en dag at komme i gang med PS. Jeg har leget lidt med den PS og Bridge der kom med CS3, men resultatet er ikke så pænt som når jeg eksportere fra Phase One.

                  Comment

                  Working...
                  X