Risteprofiler til Behmor 1600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Natsort kaffe
    Lysristet
    • Jun 2009
    • 57

    Risteprofiler til Behmor 1600

    Er der nogen derude som har erfaring med Behmor 1600 risteren?
    Vi er to gutter i Kbh som har godt 20 rist på samvittigheden. Resultaterne svinger fra sørgelige til rimelige.
    Vi forsøger panisk at logge relevante variabler i håb om at tilnærme perfektion om end der er er godt stykke endnu.

    Bønnerne har primært været TCCs eller HasBeans starter pack.
  • Ralphandersen
    Grøn bønne
    • Aug 2009
    • 11

    #2
    Re:Risteprofiler til Behmor 1600

    Jeg har snart haft min Behmor i et halvt års tid og har ristet mig gennem et 20 kg\'s bulk offer hos Bellabarista.
    Jeg synes mine resultater begynder at være konsistente, så her er mne erfaringer:

    1. Jeg forvarmer i to minutter med bønner.
    2. Jeg rister altid 450 g ad gangen (og altid til espresso).
    3. Jeg er meget opmærksom på hvornår første knæk starter og så udmåler jeg tiden derfra: Som regel vil jeg sætte afkølingen i gang 2 min 15 s til 2 min 45 s efter 1. knæks start. Det gør jeg ved at sørge for at bruge + og - knappen til der står den ønskede tid på displayet. (Når jeg bruger + og - tæller jeg lige hvor mange gange jeg trykker)
    4. Jeg skriver en lille seddel til hver ristning med detaljer fx. Yirgacheffe 2 1/1 p4 d ------. (2 minutters opvarmning 1/1 pund (450g) risteprofil P4 D for at lægge tid til. og tryk 6 gange på \"-\". Sedlen ligger sammen med kaffen, så længe der er noget tilbage og derefter i en lille pose, så jeg kan bruge den igen (uden at være så opmærksom) eller evt lave den om til næste ristning.
    La san Marco 85 Practical E
    La san Marco sm 96
    Behmor 1600

    Comment

    • bolind
      Lysristet
      • Oct 2009
      • 130

      #3
      Re:Risteprofiler til Behmor 1600

      (Jeg er den anden gut.)

      Meget interessant.

      Hvad mener du med punkt 1? Forstår det ikke helt...

      Comment

      • Ralphandersen
        Grøn bønne
        • Aug 2009
        • 11

        #4
        Re:Risteprofiler til Behmor 1600

        Jeg lader risteren køre i to minutter med bønnerne i. Så trykker jeg off og starter forfra med det program jeg har tænkt mig at bruge. Derved opnår man at man ikke \"løber tør\" for tid til slut i programmet, og at man derfor kan riste så mørkt, man har lyst til.
        La san Marco 85 Practical E
        La san Marco sm 96
        Behmor 1600

        Comment

        • bolind
          Lysristet
          • Oct 2009
          • 130

          #5
          Re:Risteprofiler til Behmor 1600

          Ah, OK. Vi har løst samme problem ved at neddosere til 400g - det passer meget fint med HasBeans 2kg poser, men ikke så godt med TCCs 500g

          Dog har vi oplevet, at hvis man rister nummer to rist lige efter det første, så bliver resultatet et helt andet. Måske man burde pre-varme risteren i tom tilstand inden man gik i gang?

          Det er lidt synd, at Behmor\'en er blevet undfanget i USA, hvor der for alt i verden ikke må være mulighed for, at sætte ild i ting. På den anden side er forskellen mellem en god mørk espressorist og flammer ud af risteren ikke mange sekunder.....

          Comment

          Working...
          X