Holdbarhed på ristede bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    Holdbarhed på ristede bønner

    Jeg vil lige høre hvad eksperterne herinde mener ang. ristede bønner og holdbarhed.Hvor længe må de maks opbevares(har selv en vaccum-beholder) før der skal ny forsyning til ? Findes der en tommerfinger regel eller ?
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Holdbarhed på ristede bønner

    Wolff wrote:
    Findes der en tommerfinger regel eller ?
    Kort sagt: Nej! For at være lidt firkantet kan man sige, at de kan holde sig lige så længe du synes de smager godt. Det er individuelt, hvornår man synes bønnerne er bedst og hvornår man synes det er blevet for gamle. Det varierer også fra bønne til bønne og alt efter om det er til espresso eller stempel/filter.

    De fleste vil nok mene at 3-4 uger for espressobønner er max levetid, forudsat de er opbevaret på en god måde.

    Prøv at læs tråden der hedder noget med \"hviletid for ristede bønner\" eller sådan noget
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • Hobzon
      Coffeeholic
      • Dec 2007
      • 1426

      #3
      Re:Holdbarhed på ristede bønner

      Se evt. denne tråd, hvor jeg stiller et lignende spørgsmål.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

      La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario


      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

      Comment

      • KentKaffe.com
        Grøn bønne
        • Jan 2008
        • 20

        #4
        Re:Holdbarhed på ristede bønner

        Jeg har valgt at have en holdbarheds dato på 2 mdr. på min kaffe, jeg pakker i ventil poser hvor jeg må have en holbarheds dato på 12 mdr. men det er ku de store og dovne firmaer som udnytter det.
        Personlig syntes jeg at min espresso skal hvile ca. 8-16 dage før de topper så går det ellers hurtig ned af bakke. men alt er op til dig selv og din smag....

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Re:Holdbarhed på ristede bønner

          KentKaffe.com wrote:
          Jeg har valgt at have en holdbarheds dato på 2 mdr. på min kaffe
          Hej Kent, og velkommen til espressobar.dk

          Nu er jeg i højeste grad en nybegynder på dette område, så derfor forekommer mit spørgsmål måske tåbeligt, men når jeg står i supermarkedet og ser de mange forskellige poser med hele ristede bønner, så er det ikke nemt at blive klog på noget som helst. Derfor er din information om de 12 måneder også væsentlig.

          Men holbarhed og bønnens evne til at bevare sine smags- og aromastoffer er jo heller ikke nødvendigvis det samme, så selv om de store (og dovne) firmaer angiver 12 måneders holdbarhed, så kan man vel heller ikke regne med at det så dermed er 12 måneder med den samme kvalitet - uanset hvordan det er pakket.

          Umiddelbart synes jeg det er fair som du, at angive en dato, der fungerer som en anbefaling hvad angår anvendelighed, end blot at angive en holdbarhedsdato.

          Men det overrasker mig alligevel at du siger 8-16 dage før ristet kaffe topper, for jeg var af den opfattelse (efter at have læst hvad andre har skrevet) at kaffen er mere eller mindre færdig med at afgasse efter et par dage, og at kaffen derefter bevarer sin fulde smag i op til 10-14 dage - herefter begynder kaffen (igen med udgangspunkt i det jeg har læst) at tabe smag. Som sagt er jeg ren nybegynder, så det er alene fordi jeg gerne vil lære/vide mere.

          Er der forskel på hvor længe forskellige bønner holder sig på toppen rent smagsmæssigt, hvis de er korrekt opbevaret?
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • Wolff
            Master Brewer
            • Oct 2007
            • 1577

            #6
            Re:Holdbarhed på ristede bønner

            Hej faldt lige over denne artikel http://www3.aok.dk/kunder/mastrolore...pbevaring.html
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

            BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Holdbarhed på ristede bønner

              Hobzon wrote:
              Men det overrasker mig alligevel at du siger 8-16 dage før ristet kaffe topper, for jeg var af den opfattelse (efter at have læst hvad andre har skrevet) at kaffen er mere eller mindre færdig med at afgasse efter et par dage, og at kaffen derefter bevarer sin fulde smag i op til 10-14 dage - herefter begynder kaffen (igen med udgangspunkt i det jeg har læst) at tabe smag. Som sagt er jeg ren nybegynder, så det er alene fordi jeg gerne vil lære/vide mere.

              Er der forskel på hvor længe forskellige bønner holder sig på toppen rent smagsmæssigt, hvis de er korrekt opbevaret?
              Klaus Thomsen brugte den blanding han vandt VM med efter 16 dage og Lene Hyldahl er af den overbevisning, at hendes blanding topper den 17 dag. Se evt. denne tråd

              Jeg kan ikke forklare dig nærmere om hvorfor. Der skal vi have klogere folk på banen :blush:
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:Holdbarhed på ristede bønner

                Velkommen til dig, Kent. Håber du finder EspressoBar interessant
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Holdbarhed på ristede bønner

                  Wolff wrote:
                  Hej faldt lige over denne artikel http://www3.aok.dk/kunder/mastrolore...pbevaring.html
                  I linket du har sat ind ovenfor skriver de allerførst:

                  Så længe kaffebønnen er en rå hvid bønne, har den hverken smag eller aroma, og den kan opbevares i alt lige fra gamle sække til siloer uden at lide skade. Men så snart kaffen ristes, \"tikker uret\", og opbevaringen bliver særdeles vigtig
                  Det med de rå bønner tror jeg altså ikke helt på. Når jeg åbner det skab, jeg har mine rå bønner i, mødes min næse helt klart af en masse aromaer, som er afgivet fra de grønne bønner. Det kan umuligt være ligemeget om disse aromaer fastholdes i de rå bønner eller ej. Effekten er selvsagt ikke den samme som med ristede bønner, men jeg tror ikke på, at opbevaringen er ligegyldig.

                  Jeg opbevarer på baggrund af denne konklusion alle mine rå bønner i zip-poser, da der nok skal være nogle af dem, jeg ikke lige får brugt det første års tid.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • ordo.dk
                    Espresso
                    • Dec 2007
                    • 514

                    #10
                    Re:Holdbarhed på ristede bønner

                    Der er mange meninger om hvordan grønne bønner bør opbevares. Den generelle konsensus er vel at de bør opbevares et tørt, køligt sted uden direkte sollys, i f.eks. en papir- eller stofpose, så bønnerne kan ånde...
                    Jeg ved Steve fra HasBean mener at vacuum også er godt - Problemet med plastic og vacuum osv, er at der er risiko for at der dannes kondens, hvorefter bønnerne begynder at reagere, ved f.eks. at rådne...

                    HB-tråd... Der er flere på andre fora... Folk fryser dem også
                    Sort som en panter, sort som slanter
                    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                    Sort som piloten I en Tie Fighter
                    Sort som pletterne på Pongo
                    Sort som alle andre end Tintin I Congo
                    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                    Comment

                    • klaus
                      Mørkristet
                      • Oct 2007
                      • 318

                      #11
                      Re:Holdbarhed på ristede bønner

                      Ja, der kan være problemer ved vacuum pakning og plastic. Vi skyller yderligere med nitrogen for at undgå disse. Men de problemer der kan opstå er oftest relaterede til bønner af lavere kvalitet, hvor der kan være for højt restfugtindhold, mug eller grove defekter. Eller hvis der er store temperaturudsving der hvor bønner bliver opbevaret.

                      I forhold til at bønnerne skal ånde, er tiderne ved at skifte indenfor specialkaffe-verdenen. Når bønnerne er i kontakt med luften afgiver og optager de fugt fra luften. Og smag. Især fra kaffesækkene, som allerede efter få måneder begynder at kunne smages i kaffen (hvis man har skarpe smagsløg).

                      George Howells, som er en af de mest anerkendte og respekterede ristere, er førende på opbevaring af grønne bønner. Han var den første til at fryse bønnerne når de kommer hjem. Det er en dyr affære, ligesom det også koster os en del at ompakke kaffen, men det er bestemt det hele værd. Men han gør det under nogle andre forhold end en plasticpose i kummefryseren. Jeg vil anbefale at læse om hans metoder på hans hjemmeside her.
                      Klaus Thomsen
                      World Barista Champion 2006
                      Kig ind på vores Blog her
                      The Coffee Collective

                      Comment

                      • ordo.dk
                        Espresso
                        • Dec 2007
                        • 514

                        #12
                        Re:Holdbarhed på ristede bønner

                        Det er jo fra producenten; han skriver at daterra pakker i vacuum, og at han så opbevarer disse vacuumpakker på frost - Jeg tror vi snakker jo om hvordan vi som forbrugere bedst kan opbevare vores grønne bønner
                        Sort som en panter, sort som slanter
                        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                        Sort som piloten I en Tie Fighter
                        Sort som pletterne på Pongo
                        Sort som alle andre end Tintin I Congo
                        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                        Comment

                        • Hobzon
                          Coffeeholic
                          • Dec 2007
                          • 1426

                          #13
                          Re:Holdbarhed på ristede bønner

                          I forbinelde med min anden store passion, astronomien, har vi ofte problemer med kondens når vi tager udstyret indenfor, efter en nat i bidende kulde og frostvejr. Her er løsningen at man placerer sit følsomme udstyr i en hermetisk lukket pose, og trækker så meget luft ud af denne som muligt. Hvis man så tager posen indendørs, og VENTER med at åbne den, til udstyret inde i posen har samme temperatur som luften uden for posen - så undgår man kondens helt og aldeles.

                          Det samme må være gældende for kaffe. Hvis man placerer kaffen i en tæt pose FØR man fryser sin kaffe, og ikke åbner posen før efter kaffen er helt tøet op, så burde man undgå kondens omkring bønnerne.
                          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                          Østerbro

                          La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario


                          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                          Comment

                          • klaus
                            Mørkristet
                            • Oct 2007
                            • 318

                            #14
                            Re:Holdbarhed på ristede bønner

                            Hobzon wrote:
                            I forbinelde med min anden store passion, astronomien, har vi ofte problemer med kondens når vi tager udstyret indenfor, efter en nat i bidende kulde og frostvejr. Her er løsningen at man placerer sit følsomme udstyr i en hermetisk lukket pose, og trækker så meget luft ud af denne som muligt. Hvis man så tager posen indendørs, og VENTER med at åbne den, til udstyret inde i posen har samme temperatur som luften uden for posen - så undgår man kondens helt og aldeles.

                            Det samme må være gældende for kaffe. Hvis man placerer kaffen i en tæt pose FØR man fryser sin kaffe, og ikke åbner posen før efter kaffen er helt tøet op, så burde man undgå kondens omkring bønnerne.
                            Hej Hobzon. Genialt. Jeg har også hørt at manglen på luft netop modvirker kondens, men jeg var ikke klart over man faktisk brugte det på den måde. Smart.

                            Og undskyld jeg gik OT.
                            Klaus Thomsen
                            World Barista Champion 2006
                            Kig ind på vores Blog her
                            The Coffee Collective

                            Comment

                            • ChrZacho
                              Master Brewer
                              • May 2007
                              • 1580

                              #15
                              Re:Holdbarhed på ristede bønner

                              KentKaffe.com wrote:
                              jeg pakker i ventil poser hvor jeg må have en holbarheds dato på 12 mdr.

                              Syntes at have læst et sted at det var 24 mdr som holbarhed på ristet kaffe og 12 mdr på kværnet kaffe!!
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

                              Comment

                              Working...
                              X