Den øvede Barista - NOT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Den øvede Barista - NOT!

    Ja, ja - så kan man lære det kan man... her kommer historien - til skam for mig selv, og sikkert til morskab for alle jer andre. Jeg vælger dog i min uselviske godhed at skrive den her på espressobar.dk i det håb at andre måske kan lære af min dumhed.:huh:

    Her i weekenden fik vi gæster om søndagen – og farmand her, skulle naturligvis demonstrere sine evner ved espressomaskinen. Jorden var gødet med glødende kommentarer og en formidabel entusiasme omkring min nye passion her i livet – espresso. Det var med stor forventning at gæsterne ankom her i weekenden, til en god middag, en god flaske vin – og mit ” Pièce de résistance”, en sublim kop kaffe.

    Alt var gjort klar. Maskinen var rengjort efter alle kunstens regler, kværnen klar med helt friske bønner af god kvalitet, mælken var kold, og der var rigeligt med kildevand.

    Gæsterne indfandt sig om eftermiddagen, inviteret tidligt for dermed også at retfærdiggøre en kop eftermiddagskaffe. Jeg tog hurtigt opstilling i køkkenet, og skulle naturligvis vise udstyret frem. Der blev fortalt og forklaret, der blev peget og der blev kigget, der blev berørt og diskuteret.

    Det skal lige indskydes at jeg ikke de sidste 3 uger har været lige konsistent omkring distribution og tampning, og at jeg derfor nødig brugte mit bundløse bryghåndtag når jeg skulle demonstrere mine ”evner” udi espressobrygningens fine kunst. Hvis jeg ikke fik distribueret eller tampet helt til topkarakter, blev jeg nogle gange straffet i form af et ”strint” af kaffe på køkkenbordet. Når man bare er sig selv gør det ikke så meget, og man kan jo også med det samme se om ens arbejder er godt nok. Men når man nu skal ”blære” sig, så valgte jeg oftest at bruge det traditionelle bryghåndtag på Miss Silvia – for så var det ikke så nemt for den uøvede at opdage channeling og andre indikationer på en ikke HELT jævn distribution eller tampning. :S

    Men den sidste uges tid havde jeg klart set en forbedring på mine bundløse skud, så derfor faldt det mig naturligt at vove pelsen med et bundløst bryghåndtag, når vi nu fik gæster – alt andet lige, er det jo et ganske imponerende syn når den sirupsagtige substans flyder ned i koppen, for derefter at blive erstattet af den flotteste tigerstribede kaffe. B)

    Så det valgte jeg at prøve. Kaffen blev kværnet, distribueret og tampet, mens jeg fik lavet den fornødne temperatursurfing på Silvia. Bryghåndtaget blev sat i, og vi faldt ned på knæ foran køkkenbordet, klar til at inspicere de herlige dråber på deres vej ned i koppen. Det digitale minutur blev stillet på 25 sekunder, og pumpen blev tændt, mens jeg holdt vejret med blikket fast fæstnet på bunden af filterkurven, der tydeligt kunne ses i det bundløse bryghåndtag.

    Ikke en skid kom der ud! Totalt blokeret! Pumpen arbejder – og der kom INTET ud… efter ca. 15 sekunder viste de første dråber sig, men det blev ikke til meget mere. Efter 25 sekunder bippede minuturet, men der lå kun en bundskraber i koppen. Min gæsts skuffede udtryk blev kun overgået af min egen befippelse og men hjerne arbejde på højtryk med at afklare HVORFOR det var gået så galt. :blush:

    Jeg konkluderede at det måtte være fordi jeg havde tampet alt for hårdt, og gik i gang med et nyt skud, mens undskyldning efter undskyldning og lange forklaringer væltede ud af munden på mig. Det er sjældent jeg bliver pinligt berørt – men hér blev jeg godt nok varm i kinderne.

    Næste skud blev gjort klar, og igen lå vi på knæ foran maskinen, mens jeg tændte for pumpen. Den totale ydmygelse begyndte at tårne sig op, da der heller ikke kom en dråbe ud denne gang. Jeg fattede det ikke. Jeg havde virkeligt ikke tampet særligt hårdt denne gang – og overvejede faktisk et kort øjeblik at hente badevægten, men slog hurtigt idéen ud af hovedet da jeg ikke ville risikere at han anså mig for TOTALT idiot. Jeg åbnede affaldsspanden for at tømme filterkurven for kaffe (jeg ejer ikke en knock-box endnu), og i min befippelse ramte jeg ved siden af så halvdelen af pukken fløj hen over gulvet og endte halvvejs ind over gulvtæppet i spisestuen. ALT skulle tilsyneladende gå galt! Her stod jeg med alle mine talenter, en ny kaffemaskine og skulle rigtigt vise mig frem – og så floppede jeg noget så eftertrykkeligt. Pukken blev samlet op på fejebakken, og så måtte jeg ellers starte forfra. Rense bryghovedet, backflush, temperatursurfing, og hen til kværnen med mit bryghåndtag, hvor jeg til min rædsel opdagede at ”nogen” havde stillet på den. Hvor den normalt står på 3,5 stod den nu på 2,0… så var der sgu ikke noget at sige til den totalt blokerede mine skud. :blush: :blush: :blush:

    Jeg fik drejet lidt på indstillingen, kværnet et par gram ud, og prøvede så igen. Hvor pinligt… tænk at jeg… en (synes jeg selv) i det mindste nogenlunde rimelig Barista, kunne overse noget så åbenlyst. Jeg forsøgte at undskylde og kom med en eller anden vattet forklaring om at det måtte være sket ved et tilfælde da jeg fyldte bønner på kværnen (vel vidende at det bestemt IKKE sådan bare kan ske).

    Jeg gik i gang med at lave det tredje skud – der blev kværnet distribueret og tampet. Endnu engang ned på knæ foran Miss Silvia, og pumpen blev tændt…

    Efter 4-5 sekunder kom de første dråber og jeg åndede lettet op. Så skulle det endelig lykkes at lave en kop kaffe, og jeg begyndte at se den første ydmygelse fortabe sig i den pragtfulde smag af en veltillavet cappuccino. Vi studerede dråberne mens de samlede sig smukt hængende under filterkurven. Jeg omtalte tigerstriberne, og min gæst lænede sig frem for rigtigt at studere dem – og netop som han lænede sig helt frem skete det… et kraftigt ”strint” af varm kaffe ramte ham lige på kinden under hans højre øje! :huh: :angry: inch: :S

    Total panik! Han brølede naturligvis som en såret løve og væltede baglæns, og jeg kastede febrilsk hånden op for at slukke maskinen. I farten, på vejen op til pumpeknappen, fik jeg slået til bryghåndtaget, der løsnede sig en smule, og fik maskinen til yderligere at sprutte og hvæse. Og den ene stråle der strintede nok så nydeligt ud over bordkanten blev nu afløst af 4-5 stråler der stod ud i hver retning under filterkurven. Endelig fik jeg slukket for min Silvia – næsten grædefærdig. :blush: :blush: :blush: :blush: :blush:

    Aldrig har jeg været så flov. Det der var anlagt til at være den store demonstration af min nye passion endte med et brøl og en lettere skoldet kind. Der blev fundet isterninger frem fra fryseren, og da det umiddelbare chok havde lagt sig, viste det sig da også, at man stort set ikke kunne se nogen spor af mine totale fadæse – bortset fra kaffe over hele gulvet (som min hustru lige havde vasket), og en espressomaskine der så noget tilsølet ud.

    Jeg skal dog tilføje, at jeg efterfølgende havde stor succes med at lave kaffe til mine gæster, både resten af fredagen, dem der kom om lørdagen og til min mor om søndagen. Den fredag, der var startet som en ren katastrofe, endte med en triumf i kaffens tegn. Vore gæster nød hver eneste kop kaffe i en grad så den ene af dem, mandag morgen, kom forbi for at få en kop kaffe på vej til arbejdet. Det bundløse bryghåndtag blev brugt hver eneste gang (undtagen når jeg skulle lave to kopper på samme tid), og jeg oplevede ikke en eneste ”strinter” hen over weekenden. :woohoo:

    Man siger jo at hovmod står for fald – men for mig var det ikke blot et lille fald, det var et kollaps af dimensioner. Men man bliver ærlig talt lidt ydmyg, når man nu står der med alle sine talenter og tror man kan og ved noget som helst. Næste gang vælger jeg nok at være lidt mere ydmyg som udgangspunkt, for det er sgu lidt svært at ”komme igen” når gæsterne er ved at blive kvalt af grin. :lol: :laugh: :woohoo:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Reen øvede Barista - NOT!

    Hehe, hvilken herlig historie! Men nu har du nok lært altid at justere brygtiden på kværnen og ikke med tamperen Med en ordentlig distribution gør det faktisk ikke den store forskel i gennemløbstid om du tamper 10 eller 30 kg. Derimod kan en lille justering på kværnen betyde flere sekunder i forskel på genneløbstiden.

    Jeg vil da gerne bidrage med en lignende historie. Da vi havde vores første espressomaskine - en Ascaso Dream, som ikke har en 3-vejs ventil - havde jeg ligeledes siddet ved middagsbordet og snakket vores gæster et øre af om hvor godt kaffen smagte, når man sørgede for at lave den ordentlig. Så efter hovedretten skulle vi jo naturligvis have en kaffe til desserten og gæsterne var naturligvis med ude i køkkenet og se, hvordan man nu gjorde. Selvfølgelig lige der med køkkenet fuld af gæster oplevede jeg det berygtede \"portafilter sneeze\", som maskiner uden tre-vejs ventil kan lave, hvis man er lidt uforsigtig, når man løsner portafilteret. Pucken eksploderede simpelthen ud over hele køkkenet og alle gæsterne var færdige af grin! Hrmpf!!! :blink: :angry: :woohoo: Heldigvis var kaffen ganske fin og jeg kunne efter en hurtig rengøring af bryghovedet forsætte med den næste kaffe og vente med den øvrige rengøring til efter desserten.

    Lad os høre nogle flere historier i denne kategori!
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • EPO
      Coffeeholic
      • Oct 2007
      • 1151

      #3
      Reen øvede Barista - NOT!

      Hobzon du er og bliver et fanastisk menneske!!
      Hvor er det dog fedt at læse sådan en historie, så man lige kan komme lidt ned på jorden igen, der er jo ingen tvivl om at det kunne værre sket for stort set os alle sammen, det er bare nok de færreste af os som har mod til at fortælle om det offentligt, go\' stil Hobzon!
      Michael EPO Rasmussen

      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

      Comment

      • nicolai.norrid
        Mellemristet
        • Nov 2007
        • 189

        #4
        Reen øvede Barista - NOT!

        Kanon Hobzon, jeg smiler endnu, he-he.

        Du fik da i hvert fald \"brudt isen\" til den næste komsammen.

        Når dine venner (det er de forhåbentlig stadig) trækker denne historie frem igen, så fortæl dem at det faktisk var præcis det som fik dig til at arbejde ENDNU mere med detaljerne.

        Det har jo været med til at gøre dem endnu mere interesseret i dit lille projekt måske?

        Du kan jo byde ind med et nyt kapitel sådan jævnligt hvor de kan se dinefremskridt.
        (og lad så være med at invitere dem 1. gang du skal prøve at riste i den nye 25kg.s rister om et par år....ring til brandvæsenet på forhånd)

        -Og hvor er det herligt med det der kaffenørderi


        Mange 1000 tak for historien...den varmer om hjertet:silly:
        Expobar Brewtus II
        Macap MC4 stepless
        Gaggia MDF
        Heartware Precision
        Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

        Comment

        • Sonne
          Master Brewer
          • Jul 2007
          • 1641

          #5
          Reen øvede Barista - NOT!

          Hobzon, dejlig historie:laugh:
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

          Comment

          • Wolff
            Master Brewer
            • Oct 2007
            • 1577

            #6
            Reen øvede Barista - NOT!

            Ja Hobzon , det er nu rart at høre man ikke er den eneste der går og laver sådanne numre
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

            BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

            Comment

            • Roed
              Administrator
              • May 2007
              • 1016

              #7
              Reen øvede Barista - NOT!

              Fin historie. Det er hårdt at blive pillet ned af sin pidestal, og så af mennesker der ikke ved hvad en espresso i virkeligheden er :-)

              Vi må hellere tage regntøj og beskyttelses udstyr med på lørdag, hvis du regner med at fremvise dine evner der :P
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

              Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

              Comment

              • Søren Wolder
                Administrator
                • May 2007
                • 613

                #8
                Reen øvede Barista - NOT!

                Fantastisk historie! Det er aldrig pænt at more sig på andres bekostning, men jeg var flad af grin da jeg læste din beretning.

                Nu ved jeg jo, at du rent faktisk kan lave kaffe på Silvia, så håber jeg bliver tilgivet. Men nu har du i hvert fald erfaret, at Frøken Silvia kan være en stædig dame!

                Nemisis straffer i den kåde situation, men jeg synes det er flot du lagde ud som en verdensmand! Det viser passionen, og vi kan jo kun glæde os over, at det lykkedes at få god kaffe i koppen til gæsternes velbehag!

                Tak for historien
                Administrator på EspressoBar

                Black coffee rules...

                Comment

                • nicolai.norrid
                  Mellemristet
                  • Nov 2007
                  • 189

                  #9
                  Reen øvede Barista - NOT!

                  frøken Silvia kan være en ren mrs. Doubtfire i et køkken når hun betjenes af Hr. Hobzon.

                  (Jægersoldat med forklæde... er det ikke det man siger om mænd og grillarrangementer)


                  Keep up the good work Hobzon, indlæringskurven er heldigvis stejl i positiv retning.

                  Jeg tør næsten ikke tænke på hvor mange bitre espressoshots jeg har drukket i den overbevisning om at de var gode (fordi jeg selv havde skudt dem)
                  :X :X :X:woohoo: :woohoo: :woohoo:
                  Expobar Brewtus II
                  Macap MC4 stepless
                  Gaggia MDF
                  Heartware Precision
                  Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

                  Comment

                  • hjalle
                    Espresso
                    • Dec 2007
                    • 546

                    #10
                    Reen øvede Barista - NOT!

                    Det er altid en fornøjelse at læse dine beretninger Hr. Hobzon :-), der er positiv karma her fra...:woohoo:
                    Miss Silvia m. Manometer & PID
                    Rocky SD
                    Xpressivo Barista stamper
                    Behmor 1600

                    Comment

                    • Hobzon
                      Coffeeholic
                      • Dec 2007
                      • 1426

                      #11
                      Reen øvede Barista - NOT!

                      Mange tak for jeres søde kommentarer :blush:

                      Og så lige et spørgsmål: Er der en mere korrekt betegnelse for det jeg herover refererer til som en \"strinter\", altså når der opstår channeling i filterkurven og denne er placeret i et bundløst bryghåndtag, og der skydes en tynd stråle kaffe ud til siden?

                      Hvis ikke der findes en sådan betegnelse - så skulle vi måske af hensyn til alle os begyndere, finde et beskrivende ord, og så medtage det i barista-ordbogen. Jeg er godt klar over at det kun er tåber som mig der ind imellem laver strintere, men det KUNNE jo være der var andre der en sjælden gang imellem var uheldige (fordi hustruen eller hunden lige skubbede), og også præsterede en af disse \"strintere\", og gerne ville kunne fortælle hvad det er der sker :whistle:
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

                      La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario


                      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                      Comment

                      • EPO
                        Coffeeholic
                        • Oct 2007
                        • 1151

                        #12
                        Reen øvede Barista - NOT!

                        Jeg har nu aldrig oplevede at det \"strintede\" ud til en af siderne og jeg har heller aldrig hørt nogen officiel betegnelse for fænomenet. Men hvis det ikke skal hede en \"strinter\" så kunne man vel kande det et våge skud :blink: :laugh:
                        Michael EPO Rasmussen

                        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #13
                          Reen øvede Barista - NOT!

                          Hobzon wrote:
                          Og så lige et spørgsmål: Er der en mere korrekt betegnelse for det jeg herover refererer til som en \"strinter\", altså når der opstår channeling i filterkurven og denne er placeret i et bundløst bryghåndtag, og der skydes en tynd stråle kaffe ud til siden?
                          Jeg kan slet ikke forestille mig hvad det er for noget strinteri du snakker om :silly:

                          Pjat, det hænder jævnligt for mig. Det kommer meget an på bønnerne også. De bønner jeg købte i London er helt umulige. Det er lige før jeg skal have sydvest og vaders på, når jeg bruger (brugte - jeg har opgivet de bønner) dem.

                          Der findes et engelsk begreb, som man jævnligt kan støde på på coffeegeek. Jeg har glemt hvad det er, men jeg skal nok lige være opmærksom på det næste gang jeg ser det.
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • Shotmaker
                            Mellemristet
                            • May 2007
                            • 177

                            #14
                            Reen øvede Barista - NOT!

                            Ordet jeg har set brugt er: \"spray\" (og sker også for mig :blush: )
                            Rancilio Silvia - PID
                            Macap MC4 Stepless
                            Behmor 1600
                            Xpressivo Presso Barista

                            Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

                            Comment

                            • RuneL
                              Espresso
                              • Jun 2007
                              • 576

                              #15
                              Reen øvede Barista - NOT!

                              *haha - stor humor, og mon ikke vi alle kender den situation.
                              Jeg ved ihvertfald at jeg er holdt op med at snakke folk et øre af med kaffekvalitererne, og anlægger en mere ydmyg tilgang og \"inviterer\" folk med ud i køkkenet for at lege med mig, istedet for at præsentere min egen kaffe som verdens 8. vidunder.

                              Ang. \"strinterne\" så oplever jeg dem osse jævnligt, men jeg syns det er oftere jo ældre kaffen bliver. Måske fordi jeg kværner finere og så har kværnen en tendens til at klumpe lidt mere syns jeg.

                              Jeg syns forøvrigt osse frk. Silvia er en lidt ustabil dame når det gælder om at lave konsistente skud. Det er mit indtryk at HX maskinerne er mere tilgivende.
                              Hvordan er det mon med dualboiler-maskiner ift. HX?
                              Good, fast, cheap... Pick two!

                              Comment

                              Working...
                              X