Hario/chemex vandpåfyldning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    Hario/chemex vandpåfyldning

    Hejsa,

    inspireret af mit 1-koppers guldfilter, fik jeg følgende tanke.

    Guldfilteret har en lille plastic-indsats øverst, der har en masse huller i bunden til at fordele vandet ud over kaffen så denne bliver jævnt fugtet.

    Kunne man ikke lave en lignende indretning til en hario eller en chemex så man slap for at stå og hælde i alle mulige sirlige mønstre?

    Jeg forestiller mig bunden af en plastic-dunk eller låget af en kagedåse eller lignende, med en masse små huller må kunne udgøre det for sådan et \"brusehoved\"

    Har nogen af jer eksperimenteret med noget i den stil eller mod på at afprøve det?
    Good, fast, cheap... Pick two!
  • losabos
    Lysristet
    • Feb 2009
    • 105

    #2
    Re:Hario/chemex vandpåfyldning

    RuneL wrote:
    Hejsa,

    inspireret af mit 1-koppers guldfilter, fik jeg følgende tanke.

    Guldfilteret har en lille plastic-indsats øverst, der har en masse huller i bunden til at fordele vandet ud over kaffen så denne bliver jævnt fugtet.

    Kunne man ikke lave en lignende indretning til en hario eller en chemex så man slap for at stå og hælde i alle mulige sirlige mønstre?

    Jeg forestiller mig bunden af en plastic-dunk eller låget af en kagedåse eller lignende, med en masse små huller må kunne udgøre det for sådan et \"brusehoved\"

    Har nogen af jer eksperimenteret med noget i den stil eller mod på at afprøve det?
    Mener faktisk at have læst et sted at Scott Rao har lavet en slags \"shower screen\"-tingest som han bruger (lidt ala hovedet på en vandekande). Den skulle fordele vandet jævnt ud over kaffen.

    wups fandt lige lidt her fra den her tråd:
    At Cafe Myriade we have rigged up a “shower head” of sorts (affectionately dubbed the “Raomatic” by Anthony) that allows us to pour boiling water into the shower head and have it dispensed at the proper temperature and flow rate onto the grounds. The difference between the cups brewed with the shower head and those brewed by manually pouring the water is dramatic. (Unless you want to stand and pour through the entire brewing cycle AND have an impressive ability to pour at a consistent rate.) The shower-head brews are far superior and also perfectly repeatable.
    - Mypressi Twist v2.
    - Mazzer Super Jolly
    - Porlex Håndkværn

    Comment

    • RuneL
      Espresso
      • Jun 2007
      • 576

      #3
      Re:Hario/chemex vandpåfyldning

      Det er det jeg vil ha! Er der billeder af dimsen noget sted?
      Good, fast, cheap... Pick two!

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:Hario/chemex vandpåfyldning

        HEHE, jeg fik også lige en vand(e)kande association, men det burde da vel nok kunne laves ja... Om den så både kan fordele vandet rigtig når man pre-soaker (hedder det ikke det? altså når den skal bloom\'e) kaffen, og når man skal hælde vand på løbende....
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • losabos
          Lysristet
          • Feb 2009
          • 105

          #5
          Re:Hario/chemex vandpåfyldning

          RuneL wrote:
          Det er det jeg vil ha! Er der billeder af dimsen noget sted?
          Jeg har ledt og ledt men kan ikke finde noget billede. Jeg kan kun finde lidt om at han patenterer den, så måske kommer der en i handlen snart?
          - Mypressi Twist v2.
          - Mazzer Super Jolly
          - Porlex Håndkværn

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Hario/chemex vandpåfyldning

            losabos wrote:
            Jeg kan kun finde lidt om at han patenterer den...
            UPS. Dér trådte du på Runes ømme tå!!! :woohoo: :woohoo: hmy: :laugh:
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • RuneL
              Espresso
              • Jun 2007
              • 576

              #7
              Re:Hario/chemex vandpåfyldning

              Prior art, det findes på guldfilteret så det burde ikke være muligt at få patent på.
              Alternativt er han en wanker. hmy:
              Good, fast, cheap... Pick two!

              Comment

              Working...
              X