Effekten af koffein - espresso vs. latte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Joni
    Lysristet
    • Nov 2007
    • 65

    Effekten af koffein - espresso vs. latte?

    Hej alle

    Håber I kan hjælpe med en interessant snak, jeg havde med en kollega i dag.

    - er der en forskel i effekten af koffein, hvis man drikker en espresso straight versus at drikke en alm. latte med en enkelt espresso i?

    Umiddelbart vil jeg mene, at effekten er den samme, hvis man antager at de to kopper drikkes over den samme tid. Men typisk vil man dog drikke en espresso hurtigere, og dermed vil koffeinen bliver optaget hurtigere (formoder jeg?), og man vil mærke effekten hurtigere.

    Mon mælken i en latte har betydning for dette.....?

    Nogle kommentarer?

    I øvrigt har jeg hørt at mængden af koffein i en espresso svarer til den typiske mængde af koffein i en kop te. Den mener jeg dog slet ikke holder, men nu drikker jeg sjældent te, og koffeinen fra espresso mærker jeg dejligt hurtigt :P
    Jeg er med på at mængden af koffein er afhængig af ekstrationstiden, dvs. langt mere koffein i en kop stempelkaffe end i en espresso.......
    / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /
  • Roed
    Administrator
    • May 2007
    • 1016

    #2
    Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

    Med chance for at blive slagtet grundet min uvidenhed, men nej jeg kan ikke forestille mig at mælken laver nogen forskel i effekten.

    Du bliver jo heller ikke mindre fuld af at blande din flaske vodka med juice, end hvis du drikker den rent. :huh:
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

    Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

      Mængden af koffein er nok samme for en latte og en espresso, men effekten er nok ikke så høj i en latte da den jo allerede er fortyndet...

      Ved ikke om det passer det med teén, men det er helt sikkert at der er langt mindre koffein i en espresso end i, både en stempelkande kop og drypfilter kop. Idet at vandet slet ikke er i kontakt med kaffen i så lang tid som nogle af de andre bryggemetoder, trækker det slet ikke lige så meget koffein ud. Grunden til at mange forbinder en espresso med at højt koffeinniveau, er nok at hvis du brygger en stærk kop kaffe på din stempelkande eller drypfilter, bruger man som regel mere kaffe, og mange forbinder aromaerne i en espresso med en stærk kop alm. kaffe. Her er det dog den høje temperatur og det høje tryk, der spiller ind, når det handler om at trækker smagsstoffer ud af en espresso.

      Puha håber det giver mening...
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • Roed
        Administrator
        • May 2007
        • 1016

        #4
        Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

        Tja, men mængden du får i kroppen er da den samme, burde virkningen så ikke også være den samme?
        Administator på espressobar
        Izzo Alex Duetto
        Toper Cafemino
        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

        Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

        Comment

        • Brownie
          Stamgæst
          • Jul 2007
          • 765

          #5
          Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

          En kop espresso svarer til 0,7 kop alm filter kaffe - en dobbelt svarer jo derfor til 1,4 kop

          Mht forskel på en straight og en Latte, så mærker jeg ikke den store forskel i effekt...
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

          ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

          Comment

          • Brownie
            Stamgæst
            • Jul 2007
            • 765

            #6
            Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

            Fandt lige dette link som skriver:

            Is it true that espresso has less caffeine than regular coffee?
            Yes and no. An espresso cup has about as much caffeine as a cup of dark brew. But servings for espresso are much smaller. Which means that the content of caffeine per millilitre are much higher than with a regular brew. Moreover, caffeine is more quickly assimilated when taken in concentrated dosages, such as an espresso cup.

            The myth of lower caffeine espresso comes comes from the fact that the darker roast beans used for espresso do have less caffeine than regularly roasted beans as roasting is supposed to break up or sublimate the caffeine in the beans (I have read this quote on research articles, but found no scientific studies supporting it. Anybody out there?). But espresso is prepared using pressurized water through significant twice as much grounds as regular drip coffee, resulting in a higher percentage of caffeine per millilitre.

            Here\'s the caffeine content of Drip/Espresso/Brewed Coffee:

            Drip 115-175
            Espresso 100 1 serving (1.5-2oz)
            Brewed 80-135
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

            Comment

            • klaus
              Mørkristet
              • Oct 2007
              • 318

              #7
              Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

              Der er en interessant diskussion om mørkere ristning og koffein-indhold over på Coffeed, hvor det menes at mørkere ristninger grundet en større nedbrydning af organisk materiale (der foregår jo en del forbrænding under ristningen) faktisk har højere koffein-indhold i forhold til vægten. Søg efter den.

              Ang. latte vs enkelt espresso, så skal man huske (ligesom ovenstående citat også er inde på) at der er mere væske sammen med kaffen og at mælk på mange virker beroligende. Tryptophan, som findes i mælk, har ry for at være et godt naturligt sovemiddel, tænk bare på varm mælk inden man går i seng. Så alt i alt vil effekten af en ren espresso sikkert være højere end sammen med mælk i en latte.

              Derudover er der en psykologisk effekt også, som snyder lidt. Når man smager noget så intenst og kraftigt, som en espresso, vil hjernen ofte afkode det som om, man får noget stærkt koffein-indholdigt at drikke og derfor bør føle sig ekstra vågen. Om morgenen føler jeg også selv at en enkelt espresso giver mig mere koffein end to kopper stempelkaffe, selv om al videnskab siger det modsatte.
              Klaus Thomsen
              World Barista Champion 2006
              Kig ind på vores Blog her
              The Coffee Collective

              Comment

              • Joni
                Lysristet
                • Nov 2007
                • 65

                #8
                Re:Effekten af koffein - espresso vs. latte?

                Interessant med den psykologiske virkning - den køber jeg.
                Jeg mener også at jeg ofte kan mærke en noget højere effekt af espresso end et par krus stempelkaffe, hvilket jeg ikke har kunnet få til at passe med det man normalt læser.
                / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /

                Comment

                Working...
                X