Behmor 1600 rister - ELLER.......?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • amarone
    Lysristet
    • Apr 2008
    • 76

    Behmor 1600 rister - ELLER.......?

    Det er lige gået op for mig, at der findes en rister, der hedder Behmor 1600. Og lidt hurtig resarch i går aftes siger mig, at det er en god maskine (ikke mindst til de 2.295 kr.).
    Jeg har ellers ikke være ret aktiv med hensyn til at følge med i hvad der sker på espresso-fronten (i stedet har jeg brugt tiden på at bruge det maskineri, jeg har - og al den gode kaffe :laugh.
    Men jeg må da indrømme, at den Behmor 1600 trak lidt i mig, da jeg så den :silly:.
    MEN jeg kan dog også forstå, at den faktisk har NOGLE år på bagen (blot er den fornylig introduceret til DK).
    Mit spørgsmål går så på:
    Er der noget andet virkelig lovende lige på trapperne, som I - der måske er lidt mere inde i det end mig - har kendskab til er på-, eller på vej på markedet? (ska` ligge i samme prisklasse som Behmor`en. - Og så skal jeg i øvrigt primært bruge den til espresso-ristning).
    Blot for ikke lige at købe \"katten i sækken\".
    Det ville jo være surt, hvis jeg slår til nu, og der så om en uge kommer en super-rister, som blot lille jeg ikke har hørt om hmy: :woohoo:
    På forhånd TAK for hjælpen.
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

    Hjemme rister markedet er nok noget af det langsomme man kan finde. Der går så lang tid imellem der sker noget spændende.

    Tror rolig du kan købe dig en Behmor - det er en glimrende rister, især til prisen, som du også selv er inde på.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Fast_80
      Lysristet
      • Feb 2009
      • 81

      #3
      Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

      det er en glimrende rister, især til prisen
      det kan jeg kun være enig i - den er super let at bruge og giver flotte resultater. Til gengæld har man ikke fuld kontrol over de forskellige parametre...

      Comment

      • Bumsen
        Grøn bønne
        • Mar 2010
        • 24

        #4
        Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

        Jeg har haft samme overvejelser som dig. Og har derfor været igennem en hel del forums for at læse for og imod for forskellige ristere, samt om brugererfaringer med de forskellige modeller.

        Jeg endte med at vælge Behmor fordi:
        - Den kan riste et pund grønne bønner af gangen
        - Den er relativt stille
        - Røgudvikling er begrænset (til espresso vil det nok være lidt værre)
        - Opfinder og producent Joe Behm, har bebudet, at opdateringer til en kommende model vil være modulære, således at eksisterende ejere kan opgradere deres maskine.

        Mine egne erfaringer er stadig begrænsede, da jeg kun har lavet et par enkelte test-riste på den. Men førstehåndsindtrykket er absolut positivt.
        Nuova Simonelli Musica
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario V2 med stålskiver

        Comment

        • bolind
          Lysristet
          • Oct 2009
          • 130

          #5
          Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

          Jeg har (50% ejerandel i) en Behmor 1600.

          The good:
          - Meget lille røgudvikling. Rister derhjemme under min halvsløje emhætte, og der er ingen problemer.
          - Nem at bruge.
          - Rister op til 500g bønner af gangen.
          - Ligner bare en miniovn/mikrobølgeovn, så høj WAF.
          - Nem at rengøre, skal bare støvsuges efter brug.

          The bad:
          - Lyset inde i \"ovnrummet\" er svagt og gulligt.
          - Hvis du vil riste bare lidt mørkt, er det min erfaring, at du bliver nødt til, at putte eks. 400g i den og stadigt fortælle den du har puttet et helt pund (454g) i. (Eller lignende.)
          - Der er temmeligt stor forskel på resultatet afhængigt af, om du starter på en helt kold rister, eller det er rist nr. to.
          - Du er begrænset til de programmer, der medfølger, og de kan for nuværende ikke ændres (med mindre du fusker og stopper tingene for tidligt eller lign.)

          Disclaimer: jeg har ristet ca. 15 riste i den, og jeg har aldrig prøvet nogen anden rister.

          Vi gav vist i omegnen af 1500 for den brugt, så hvis du ikke kan lide den, tror jeg helt sikkert du kan skippe den videre uden at have smidt for mange penge væk.

          Comment

          • dr.kaffeberg1
            Mørkristet
            • Jul 2009
            • 311

            #6
            Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

            Bumsen wrote:
            Opfinder og producent Joe Behm, har bebudet, at opdateringer til en kommende model vil være modulære, således at eksisterende ejere kan opgradere deres maskine.
            hvor har du set det hen
            1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

            ordbillde

            Rancilio Epoca E1
            Fiorenzato T80

            Comment

            • dr.kaffeberg1
              Mørkristet
              • Jul 2009
              • 311

              #7
              Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

              og det hvad da også på tider at alle dem det har lillemor/behmor kommer med derser erfaringer. det jo bliver spore et par om lillemor er god rister eller ikke
              1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

              ordbillde

              Rancilio Epoca E1
              Fiorenzato T80

              Comment

              • Bumsen
                Grøn bønne
                • Mar 2010
                • 24

                #8
                Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

                hvor har du set det hen
                Har set det på flere forums såsom coffeegeek og sweet marias (han brugernavn er tahoejoe) - har dog ikke lige link ved hånden.
                Nuova Simonelli Musica
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario V2 med stålskiver

                Comment

                • dr.kaffeberg1
                  Mørkristet
                  • Jul 2009
                  • 311

                  #9
                  Re:Behmor 1600 rister - ELLER.......?

                  jeg fandt det her link til hvor da man køle bøn ned på et par minet

                  In my last article, I did a first impression on the Behmor 1600, formerly known as the Joe Roaster, the brainchild of Joe Behm. After spending a few more weeks with it, I have been able to learn more about it, and hope to help you get the most from your Behmor 1600 Coffee Roaster. […]
                  1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

                  ordbillde

                  Rancilio Epoca E1
                  Fiorenzato T80

                  Comment

                  Working...
                  X