Bønner og kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Bønner og kværn

    Lige et hurtigt spørgsmål:

    Når i nu har ristet eller købt bønner, hvor meget hælder i så i hopperen på jeres kværn?

    Hvis jeg f.eks. køber et halvt kilo bønner, skal jeg så bare hælde dem alle i hopperen, eller nøjes med den mængde jeg bruger i løbet af et par dage, og så fylde på efterhånden? Med andre ord - hvis bønner bruges i løbet af en uges tid - gør det så nogen forskel for kvaliteten på kaffen, om de opbevares i en lukket eller en åben beholder?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • Brownie
    Stamgæst
    • Jul 2007
    • 765

    #2
    Re:Bønner og kværn

    Jeg er lige med på en lytter her - det jeg gør lige pt. er at jeg hælder afmålt antal bønner i per dobbelt espresso - resten forbliver i posen med lynlås. Men det ville da være fint om man kunne hælde et par hundrede gram kaffe i hopperen til et par dage - tror desværre ikke det holder, og friskheden forsvinder sikkert dobbelt så hurtigt...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      Re:Bønner og kværn

      Jeg ville ikke hælde mere i end det jeg skulle bruge til den dag... allerede efter kort tid mister bønnerne meget aroma og karakter...
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • ordo.dk
        Espresso
        • Dec 2007
        • 514

        #4
        Re:Bønner og kværn

        Enig, jeg hælder ca. i hvad jeg skal bruge på 1-2 dage - og bruger det så som regel på en dag
        Ventilposen som kaffen kommer i, når den er ristet, er god at opbevare i. Er kaffen mere end en uge gammel, kan man også sagtens smide den over i et patentglas eller en lignende lufttæt beholder...

        Hopperen bliver også snasket af alt den olie osv hvis du fylder den ;P
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

        Comment

        • klaus
          Mørkristet
          • Oct 2007
          • 318

          #5
          Re:Bønner og kværn

          Jeg vil anbefale kun at have din ebønner i bønnereservoiret maks et døgn, da de jo er i fuld kontakt med ilt.
          Vær dog obs på at mange kværne begynder at kværne meget uensartet, hvis de ikke har min. ½ kilo kaffe i hopperen. Bønnernes vægt er nemlig med til at presse dem ned mod knivene. Ofte ser man en hurtigere gennemløbstid, når man nærmer sig en tom hopper.
          Jeg synes faktisk det bedste er at hælde en god mængde i kværnen, når man bruger den, og så hælde resten tilbage i posen så snart man er færdig. Man ilter stadig bønnerne, men det er nok den bedste mellemvej.
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

          Comment

          • ChrZacho
            Master Brewer
            • May 2007
            • 1580

            #6
            Re:Bønner og kværn

            Jeg rister ca 260g ad gangen ... de står 2-3 dage i ventilpose så ryger de i hopperen og så rister jeg en ny batch, så min hopper blir sjældent mindre end 1/4 fuld(målt i højden, den runder jo en del).

            Men det blir da sjovt at prøve dem der ligger i hopperen, når jeg kommer hjem engang sidst i næste uge, så er de nærved 14 dage gamle.

            Ellers sætter jeg osse pris på den forskellige smag som bønnen får over tid ... de normel 4-7 dage.
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

            Comment

            • nicolai.norrid
              Mellemristet
              • Nov 2007
              • 189

              #7
              Re:Bønner og kværn

              Man skal i hver fald være rimelig obs på den popcornefekt (bønnerne står og hopper og danser i kværnen) som kommer hvis man kværner de sidste bønner i kværnen, så er man i hvert fal sikker på at få en uens formalingsgrad

              Måske man skulle overveje at udvikle en kværn som virkede omvendt, altså hvor bønnerne blev presset op til knivene under et kunstant tryk......bare en tanke:dry:
              Expobar Brewtus II
              Macap MC4 stepless
              Gaggia MDF
              Heartware Precision
              Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:Bønner og kværn

                Tak for jeres input. Jeg tror jeg vil gøre mit forbrug ligger på omkring 100 gram om dagen for øjeblikket, så jeg smider 150g i hopperen af gangen, fylder på, når jeg ikke længere kan se bønner i hopperen. Dermed skulle ingen bønner få lov at stå i hopperen mere end et døgns tid.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • Roed
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 1016

                  #9
                  Re:Bønner og kværn

                  Hvis man har problemer med at bønnerne i hopperen bliver for gamle, så drikker man for lidt kaffe
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                  Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                  Comment

                  Working...
                  X