Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ejlemos
    Mellemristet
    • Oct 2009
    • 272

    Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

    Hej venner

    Jeg var for nylig på et kaffekursus hos KentKaffe, som kun omhandlede \"sort\" kaffe, altså ikke-espressobaseret. Jeg har i snart et langt stykke tid været ret træt af min stempelkande, da jeg synes det giver en uren og mudret mundfølelse. Jeg har nærmest skammet mig lidt over, som proklameret kaffenørd, at servere noget for mine gæster som jeg ikke selv følte var lækkert. Men til Kents kursus må jeg sige jeg fik øjnene op for andre, og efter min smag, meget meget lækrere brygmetoder.

    Jeg søger ikke en bedre måde at lave stempelkaffe på, da stempelkanden allerede er sendt i skammekrogen herhjemme

    Jeg blev på få sekunder Chemex-fan ude hos Kent, og den står bogstavelig talt øverst på ønskeseddelen. Også Harios 1 el. 2 kops keramiktragt tiltalte mig meget. Indtil jeg får mig en Chemex, laver jeg min sorte kaffe på min AeroPress, som også giver en rigtig godt resultat, men som er lidt tidskrævende når man skal fylde f.eks. to termokander op.

    Hvad foretrækker I f.eks. at servere for gæsterne? (når 6x cappuccino er lidt for meget at stå og lave - især når de også vil have refill :blink: )
    /Emil Malling

    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang
  • jazz
    Mellemristet
    • Feb 2009
    • 227

    #2
    Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

    Stempel kander (og det er faktisk kun der de bliver brugt).

    stort set alle vi har på besøg synes det er farligt fint, og ting der kommer ud af min espressomaskine, det er jo bare alt for meget. Det er ok. Så kan jeg lave en cappucino eller espresso til mig selv, mens jeg laver stempelkander til resten.

    Jeg vil da ikke tvinge min kaffe i folk :-D
    85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
    -- Winston Churchill

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

      Lige te hurtigt indspark.... hvordan kværner du din kaffe til stempel? Har du en ordentlig kvalitetskværn du bruger til formålet? Jeg synes tit at folk nævner det med mudret smag og grums i koppen, men det er altså som regel fordi folk kværner, alt, alt for fint og/eller har en kværn der ikke kan kværne konsistent nok.

      Udover det smager Aeropress jo dejligt, men for mig er det altså en brygmetode jeg kun tager i brug til mig selv og måske en mere. Har jeg flere gæster som vil have \"almindelig\" kaffe, så står den på stempelkande. Jeg drikker også udelukkende stempel her på jobbet. Og den kop på Ethiopian Mocca Sidamo smager i hvert fald helt fantastisk lækkert og hveren mudret eller urent.

      Alle de \"ny-opdagede\" typer filterbryg er da vildt sjove, og der kan købes dejligt gear til de fleste (Chemex kander er f.eks. virklig lækre og flotte synes jeg), men synes nu de er en smule over-hypede for tiden.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:Jeres foretrukne

        Skurken wrote:
        Lige te hurtigt indspark.... hvordan kværner du din kaffe til stempel? Har du en ordentlig kvalitetskværn du bruger til formålet? Jeg synes tit at folk nævner det med mudret smag og grums i koppen, men det er altså som regel fordi folk kværner, alt, alt for fint og/eller har en kværn der ikke kan kværne konsistent nok.
        Jeg har prøvet flere forskellige kværne, nemlig for at komme den grumsede smag til livs. Både min Casadio Istantaneo og en stor MK Posekværn (kan ikke huske hvad den hedder, den ligner lidt R2D2) -begge indstillet på alle tænkelig måder, har ikke forbedret min oplevelse af stempelkanden. Må jeg så spørge dig om du slet ikke har noget grums i bunden af koppen?

        Skurken wrote:
        Alle de \"ny-opdagede\" typer filterbryg er da vildt sjove, og der kan købes dejligt gear til de fleste (Chemex kander er f.eks. virklig lækre og flotte synes jeg), men synes nu de er en smule over-hypede for tiden.
        Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg synes nu at det er stempelkanden som er hyped. Men det hænger jo nok også sammen med hvad man selv fortrækker :silly: Heldigvis er smag jo forskellig. Jeg ville virkelig hade hvis der var en facitliste til alt det her, where\'s the fun in that?
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • Kjeldsen
          Coffeeholic
          • Feb 2010
          • 1086

          #5
          Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

          Jeg foretrækker min Chemex, hvis jeg serverer for gæster, så jeg ikke skal stå i køkkenet for længe. Hvis folk ikke er alt for kaffe-intereserede og ikke er øvede kaffedrikkere, så er det en god måde at servere kaffen på fordi filterkaffe giver en god afrundet smag, uden at være for PANG!

          Jeg tager vægt og elkeddel med ind, og brygger kaffen foran gæsterne så 1) De bliver interesserede 2) Man er lidt mere social, og kan snakke lidt om kaffen imens man brygger.

          Personligt skifter jeg ligeligt imellem espresso og bryggede kaffer (Chemex, AeroPress), og bruger aldrig mine stempelkander mere fordi jeg synes smagen bliver for mudret og forstyrret. Men stempelkanden kommer frem hvis der er mange gæster, og der måske skal serveres en god fyldig kaffe efter maden.

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            Re:Jeres foretrukne

            Ejlemos wrote:
            Jeg har prøvet flere forskellige kværne, nemlig for at komme den grumsede smag til livs. Både min Casadio Istantaneo og en stor MK Posekværn (kan ikke huske hvad den hedder, den ligner lidt R2D2) -begge indstillet på alle tænkelig måder, har ikke forbedret min oplevelse af stempelkanden. Må jeg så spørge dig om du slet ikke har noget grums i bunden af koppen?
            Jo, stempelkanden vil aldrig blive helt så ren som en filterbaseret brygmetode, så i bunden af koppen vil der altdi være en lille bitte smule (det drikker man så bare ikke). Jeg mente bare at der er kæmpe forskel. Jeg har fået serveret stempelkaffe der nærmest skulle skæres ud med kniv pga. så meget grums og jeg har ligeledes fået stempelkaffe der er meget tæt på perfekt. Alt i alt handler det nok om hvorvidt man kan lide den mouthfeel og smag som en stempalkande giver, og det kan jeg personligt godt.

            Ejlemos wrote:
            Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg synes nu at det er stempelkanden som er hyped. Men det hænger jo nok også sammen med hvad man selv fortrækker :silly: Heldigvis er smag jo forskellig. Jeg ville virkelig hade hvis der var en facitliste til alt det her, where\'s the fun in that?
            100% enig. Det er altid et spørgsmål om smag og præferencer. Ang. hype mener jeg nu bare at de filterbaserede brygmetoder har fået den vildeste revival verden over hos de fineste af de fineste \"kaffe-eksperter\" (Penny University som espresso fri kaffe, et utal af blog posts osv. osv.) og jeg synes bare personligt at det måske er lidt over-hyped. Dermed ikke sagt at der ikke er lækre brygmetoder imellem, men jeg ser det bare ikke som helt så stor en revolution.

            Smagsmæssigt synes jeg Aeropress er noget af det lækreste, den dur bare ikke hvis man er mere end to personer. Chemex har jeg kun smagt en enkelt gang, men den skulle jo i hvert fald også være lækker.
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • Wolff
              Master Brewer
              • Oct 2007
              • 1577

              #7
              Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

              Med en moccamaster/guldfilter når man rimelig langt....

              /Wolff
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

              BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

              Comment

              • Gunde
                Espresso
                • Mar 2008
                • 689

                #8
                Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

                Jeg synes Roeds stempelmetode gør en stor forskel hvad angår grums og klarhed i koppen.

                Share your videos with friends, family, and the world
                Mvh Morten

                --------------------
                Lelit Bianca
                Mazzer Major Electronic
                Mahlkönig Vario
                Hario V60
                Hario 3 kops Siphon
                Hario Skerton

                Comment

                • Cherub
                  Mellemristet
                  • Feb 2009
                  • 205

                  #9
                  Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

                  Hey E, tak for sidst

                  Jeg skrotter også stempelkanden fra tid til anden, mest fordi jeg synes den er besværlig at gøre ren - men visse kaffer er altså rigtig fremragende på stempel. Jeg er helt enig med Skurken i det nødvendige i at der er kværnet ensartet groft - se evt James Hoffmanns stempel-video på Vimeo - break & cleak er helt nødvendigt for at få et rent bryg.

                  Når jeg får plads til at udvide maskinparken skal min SJ være \'sort kaffe\'-kværn.

                  Jeg falder _helt_ bagover af Tim Wendelboes Guatemala på Aeropress - mouthfeel får helt ny betydning her...

                  //Tim
                  Dalla Corte Super Mini
                  Mazzer Major E
                  Mahlkönig Encore

                  Comment

                  • filip
                    Stamgæst
                    • Mar 2008
                    • 761

                    #10
                    Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

                    Da jeg installerede Auber PID på min Silvia fik jeg selvfølgelig bestilt det forkerte sæt og jeg var uden espressokaffe i 14 dage. De første dage efter drak jeg stempel og kunne slet slet ikke vænne mig til smagen.

                    Jeg synes stempelkande kaffe er en americano (baseret på et espressoskud) smagsmæssigt underlegen, og det burde være muligt at lave flere americanoer forholdsmæssigt hurtigt, hvis der er gæster.

                    /F
                    Mazzer Mini Electronic A
                    TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                    Gene Café kafferister
                    Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                    Mypressi Twist


                    \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                    Comment

                    • Ejlemos
                      Mellemristet
                      • Oct 2009
                      • 272

                      #11
                      Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

                      Jeg takker for de mange forslag til hvad jeg gør forkert med min stempelkande - men det var jo ikke det jeg søgte Jeg kender fint alle de nævnte krumspring og metoder for at undgå for meget grums, inkl. div. videoer. -Måske jeg bare er usædvanlig krukket når det kommer til grums....

                      Hej Tim, selv tak for sidst - det var reddi hyggeligt Jeg var ret imponeret over Tim W\'s espresso, samt TCC\'s nye Kenya. Jeg er også rigtig glad for min AP og det er som sagt det jeg bruger til dagligt til mig selv.
                      /Emil Malling

                      Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

                      Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                      ... Og en ønskeseddel såå lang

                      Comment

                      • Louisathva
                        Mellemristet
                        • Feb 2008
                        • 181

                        #12
                        Re:Jeres foretrukne \"sort\" kaffe

                        Foretrukne sorte kaffe metode: Swissgold filter enkops eller til kaffemaskinen, Melissa Aroma Grande. Bruger dem dagligt og synes klart det er bedre end stempelkande som ofte bliver noget tyktflydende stads.
                        Mvh
                        Michael

                        Comment

                        Working...
                        X