Reservedel (skrue) til Rocky

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjær
    Grøn bønne
    • Nov 2008
    • 48

    Reservedel (skrue) til Rocky

    Hej gutter - jeg har været lidt væk fra dette forum. Men brygger skam stadigvæk lækker fed espresso på daglig basis på min Vibiemme Domobar.

    I forbindelse med en alt - ALT - for tiltrængt rengøring af min Rocky kværn har jeg mistet én af de tre skruer som sidder øverst i hopperen (det er de enste 3 skruer man skal løsne).

    Jeg har altså en skrue løs :silly:

    Skruen hedder M4X7 og jeg har fundet et par sider som sælger reservedele til kværne, men de sender ikke til DK og det vil også virke lidt fjollet at få sendt én skrue til 3 kr hele vejen fra USA :laugh:

    Ved nogen kloge hoveder herinde hvor en sådan skrue kan skaffes i DK? Så vidt jeg kan se er længden vigtig, så det er ikke nok med den korrekte tykkelse. Er det noget man kan valse ind i et normalt værktøjsmagasin og få fat i (uden at købe en kasse med 50 stk?)

    Pt. bruger jeg kværnen med de 2 skruer alene, men vil godt have den fæstnet 100% plus at der kan komme \"bønnegrums\" ned i skruehuller videre ned i maskineriet.

    - Lige et bonus spørgsmål - hvornår er det på tide at skifte selve knivene i kværnen? Min er små 2 år gammel og virker fint efter at være rengjort. Men om knivene er blevet sløvere kan jeg ikke rigtig mærke, de er jo ikke direkte skarpe. Man kan sagtens løbe en finger over dem, men meninger en jo også at de bare skal knuse bønnerne.

    På forhånd mange tak
  • davidsarinelli
    Coffeeholic
    • May 2009
    • 1484

    #2
    Re:Reservedel (skrue) til Rocky

    Knivene skal føles knivskarpe, ellers vil de kværne langsommere.

    Det er typisk på kværne-tiden, du kan registrere om du trænger til nye knive, men også på temperaturen på den malede kaffe - jo sløvere, jo varmere vil kaffen være.
    David Sarinelli

    Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

    Giesen W1 m. Artisan connection
    Bullet R1 2.0 IBTS
    La Marzocco Linea Classic AV 1
    Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
    Profitec Pro500
    La Pavoni Professional
    ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
    Niche Zero single dosing conical burrs
    DIP DK-40 Bulk

    Masser af SSP burrs!


    www.espresso-systems.dk

    Comment

    • Thebat18
      Stamgæst
      • Dec 2009
      • 990

      #3
      Re:Reservedel (skrue) til Rocky

      Du kan købe sådan en skrue alle steder. det er alm 4mm i en længde på 7mm målt fra under hovedet.
      i den Fog, der er nær mig, køber du en pakke med ca 10 skruer i syrefast rustfri for omkring en 15-20kr.
      - men igen, en hel pakke med flere hundrede, koster nu ikke mere end 60kr i feks Carl Ras.

      du kan købe den i silvan, bauhaus osv osv osv..
      Dalla Corte Mini Special...
      Mahlkönig K30 Vario'er
      Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

      Comment

      • Kjær
        Grøn bønne
        • Nov 2008
        • 48

        #4
        Re:Reservedel (skrue) til Rocky

        Mange tak drenge. Så går turen til et lokalt værktøjsmagasin imorgen.

        Knivene er ikke sløve og føles småskarpe. Men min finger bliver ikke skåret til blods som var det et barberblad når jeg løber fingeren over dem. Bønnerne skal vel også knuses fint af skarpe kanter og ikke snittet som af et samuraisværd.
        Kaffen der kommer ud er ikke varm på nogen måde.

        Hvor ofte skifter i knive ved normalt brug? Jeg har fra flere forhandlere hørt at 2 år BURDE være alt for tidligt.

        Comment

        • Thebat18
          Stamgæst
          • Dec 2009
          • 990

          #5
          Re:Reservedel (skrue) til Rocky

          For nogle er to år for tidligt, andre tilpas. Det kommer an på dit forbrug.
          Hvor meget kører du igennem om ugen?
          De burde gerne kunne køre omkring de 250kg

          Easy rule of thumbs to apply to steel burrs:
          run your finger against the direction of the cut ( just like you will do with a knife edge)
          if you feel any resistance
          still life left
          if smooth and no resistance
          dull
          Dalla Corte Mini Special...
          Mahlkönig K30 Vario'er
          Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

          Comment

          • Kjær
            Grøn bønne
            • Nov 2008
            • 48

            #6
            Re:Reservedel (skrue) til Rocky

            Det gør jeg slet ikke - 250 på 2-3 uger. Så jeg vil heller ikke mene at det var på tide. Den virker også perfekt nu.

            Comment

            Working...
            X