ny barista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • blind
    Grøn bønne
    • Aug 2010
    • 27

    ny barista

    Som ganske ny inden for espressoverdenen, har jeg med interesse fulgt med på espressobar, og fået mange gode informationer.Jeg har lige købt min første Silvia og glæder mig meget til at komme rigtig igang, jeg har jo så gjort den fejl at jeg ikke købte en kværn først og nu er der ikke rigtig økonomi til at investere. Jeg bruger derfor en håndkværn indtil videre, men hvis nogen i området kender noget til en god kværn til en fornuftig pris, hører jeg da gerne.
    Rancilio Silvia
    Mahlkonig vario
  • klaan
    Mellemristet
    • Jul 2010
    • 231

    #2
    Re:ny barista

    velkommen til..lidt længere nede i forum er der maskiner til salg..mener at huske der er nogle rocky kværne til salg..vil nok passe fint til din maskine og prisklasse.vil ønske dig mange gode timer i kaffens tegn.:cheer:
    Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
    rancilio epoca e1, nu med lm pf
    3m kalkfilter
    super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

    Comment

    • davidsarinelli
      Coffeeholic
      • May 2009
      • 1484

      #3
      Re:ny barista

      Rancilio Rocky, Ascaso I2 & Steel, Mahlkönig Vario, Nuova Simonelli Grinta.

      Har du råd, vil jeg anbefale en Mazzer.
      David Sarinelli

      Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

      Giesen W1 m. Artisan connection
      Bullet R1 2.0 IBTS
      La Marzocco Linea Classic AV 1
      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
      Profitec Pro500
      La Pavoni Professional
      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
      Niche Zero single dosing conical burrs
      DIP DK-40 Bulk

      Masser af SSP burrs!


      www.espresso-systems.dk

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:ny barista

        Hej
        Også velkommen herfra. Tillykke med din Silvia, den skal nok bringe mange gode kopper kaffe - men også megen frustration Fortvivl dog ikke, når du har lært maskinen at kende er den fantastisk.

        Lidt afhængig af hvor meget du kommer til at gå op i det hersens kaffesjov så ville jeg nok overveje at sigte lidt højere end en Rocky. Det handler selvfølgelig også om økonomi, det er jeg klar over, så derfor må du selv vurdere hvor brugbart mit input er :P

        Jeg har ikke selv ejet en Rocky, og derfor må andre Rocky-ejere jo selvfølgelig rette mig hvis jeg er helt galt på den. Men mit indtryk er at man hurtigt kan få lyst til at opgradere Rocky\'en hvis man bliver fanget af det her. Her kommer lige mine argumenter.
        - Den er ret længe om at kværne, en 30-40 sekunder er vist ikke unormalt for at kværne til et dobbeltskud.
        - Den klumper en del, hvilket kan gøre at man er nød til at lave alle mulige fiksfakserier for at fjerne de klumper inden man tamper, for at undgå channeling. (dette er dog ikke et problem hvis du har doser på Rocky\'en)
        - Rocky\'en kan indstilles i forskellige trin af formalingsgrad, så vidt jeg husker 60-70 stykker fra det groveste til det fineste. Det betyder at der kun er få trin som ligger inden for den finhed som kræves til espresso, og derfor kan man komme ud for at man ikke kan indstille kværnen særlig præcist, og dermed ikke få en 100% optimal brygning af kaffen.

        Dette er selvfølgelig set med nørd-øjne, og er man ikke så nørdet, og bare har brug for god all-around kværn. Så kan man godt se bort fra alt det jeg lige har skrevet
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • Ejlemos
          Mellemristet
          • Oct 2009
          • 272

          #5
          Re:ny barista

          Hov.. Jeg glemte jo helt at komme med mine forslag til en kværn.

          Mahlkönig Vario, Mazzer (vælg selv model), Casadio Istantaneo....

          Øhm det er vist de kværne som jeg har direkte erfaring med, og godt kan anbefale -undskyld at de jo ikke lige frem ligger i den billige ende. Prøv at kigge efter en brugt, det hjælper en del på prisen
          /Emil Malling

          Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

          Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
          ... Og en ønskeseddel såå lang

          Comment

          • klaan
            Mellemristet
            • Jul 2010
            • 231

            #6
            Re:ny barista

            er helt enige med jer alle sammen..så bare der stod manglende økonomi..og derfor anbefalede jeg en rocky for der kan man få en bedre ,men dog brugt kværn for omkring en tusse -men er selv helt vild med super jolly og mal.. vario. god jagt B)
            Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
            rancilio epoca e1, nu med lm pf
            3m kalkfilter
            super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

            Comment

            • blind
              Grøn bønne
              • Aug 2010
              • 27

              #7
              Re:ny barista

              Tak for svarene, ja jeg håber og tror jeg får mange fornøjlige timer foran silvia, jeg tror jeg venter på at der dukker en brugt rocky op (eller venter til der penge på bundlinjen). Super forum
              Rancilio Silvia
              Mahlkonig vario

              Comment

              Working...
              X