En sløj kaffeoplevelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    En sløj kaffeoplevelse

    Som nogle af jer hørte i chatboksen er jeg i London på kursus hos SAP. Min glæde var stor, da jeg så, at der forefandtes en gratis kaffebar med to 2-gruppers E61 maskiner. Jeg har ikke helt luret fabrikatet på dem. Dertil står der en stor kværn. Det kunne være en Anfirm, men det er kun baseret på, at der er monteret en stempel-tamper på fronten af den.

    Det lyder jo alt sammen rigtig godt, men som nogle hørte i går, er det ganske frygteligt, som maskinerne betjenes. Nogle spurgte efter om ikke jeg kunne tage en video. Det har jeg ikke lig etaget mig mod til, men jeg slap da afsted med at tage et par billeder i tvivlsom kvalitet med min mobil. Nu skal I se:

    Her står mælken som bruges. De har 3 1-liters kander som de bare fylder og OVER-skummer således 3 liter mælk ad gangen. Så står kanderne ellers bare klar til brug, når folk bestiller. En latte laves ved at holde mælken tilbage med skeen, som så praktisk står i mælken (sikkert den samme hele dagen). En cappucino laves ved at hælde mælk i uden at at holde skummet tilbage og lige toppe op ved at skrabe en klat skum øverst i koppen. På billedet står de to mælkekander. Man kan sandelig også få kakaopulver på. Det står ved siden af.



    Her ses den ene af \"baristaerne\" foran de to maskiner. Hun er her ved at betjene kværnen. Men bemærk lige hvor rutineret hun er. Hun er nemlig OGSÅ ved at skumme mælk. Den står helt ude til venstre med steameren på fuld drøn nede i mælken. KLASSE!



    Her ses så de nu tre kander mælk (meget dårligt billede). Den nysteamede kande er den længst væk.



    Så sådan kan man også gøre. Men det skal man ikke!!! :blink:
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:En sløj kaffeoplevelse

    Behøver jeg spørge hvordan kaffe smagte? :x
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    • Roed
      Administrator
      • May 2007
      • 1016

      #3
      Re:En sløj kaffeoplevelse

      Her er et at de steder hvor man burde overveje at indføre dødsstraf... :X
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

      Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

      Comment

      • Søren Wolder
        Administrator
        • May 2007
        • 613

        #4
        Re:En sløj kaffeoplevelse

        Puha.... sikken en gang kaffesjusk!

        Har du ikke spurgt, om du må komme bag disken og prøve?
        Administrator på EspressoBar

        Black coffee rules...

        Comment

        • ChrZacho
          Master Brewer
          • May 2007
          • 1580

          #5
          Re:En sløj kaffeoplevelse

          FØJ FOR EN GUSTEN HAV-KARL ... :S

          Meeenn .. er det ikke sårn det bliver lavet på 70% af de danske Cafeer ... måske ikke helt så semt ... men slemt, specielt det der med at efterfylde mælken ... PØJJJ .. NOT yummie .. :huh:
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:En sløj kaffeoplevelse

            Hobzon wrote:
            Behøver jeg spørge hvordan kaffe smagte? :x
            Hehe, det overraskende er, at det faktisk kan drikkes. Det smager ikke voldsomt godt, men det smager bedre end det meste af det man trækker i automater. Jeg begik fejlen at bestille cappucino første gang, men undgår man den skrækkelige mælk kan det godt drikkes.

            En anden sjov lille ting. I går fandt jeg hurtigt ud at, at når der var kø lavede de bare masser af espressi i forvejen, så de bare skulle hælde mælk i alt efter hvad folk bestilte. Så for at undgå at få sådan en, der har stået dér, hvem ved hvor længe, er jeg begyndt at bestille dobbelt espresso, så de er nødt til at lave en frisk (de hælder trods alt ikke to single sammen) Men bemærk på billed to, at ved siden af mælkekanden, som er ved at blive steamet, står der to kopper under et PF. Det er så IKKE fordi der er ved at løbe et skud ud. Det er fordi, det så lige er klar til at hun kan trykke på knappen og så kører det ellers! Smart, hva\'! :huh: Hvorfor ikke udnytte pauserne til at pakke PF\'et og sætte det i maskinen klar til brug :side: :laugh:
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Søren Wolder
              Administrator
              • May 2007
              • 613

              #7
              Re:En sløj kaffeoplevelse

              LOL

              Kreativiteten fejler da ikke noget! Har de været på SAP lean kursus?!?!?
              Administrator på EspressoBar

              Black coffee rules...

              Comment

              • ChrZacho
                Master Brewer
                • May 2007
                • 1580

                #8
                Re:En sløj kaffeoplevelse

                MoBak wrote:
                Men bemærk på billed to, at ved siden af mælkekanden, som er ved at blive steamet, står der to kopper under et PF. Det er så IKKE fordi der er ved at løbe et skud ud. Det er fordi, det så lige er klar til at hun kan trykke på knappen og så kører det ellers! Smart, hva\'! :huh: Hvorfor ikke udnytte pauserne til at pakke PF\'et og sætte det i maskinen klar til brug :side: :laugh:

                Hvad hedder hotellet ... Fawlty Towers???:P
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #9
                  Re:En sløj kaffeoplevelse

                  når jeg ser de billeder får jeg grimme assosiationer til et cafe besøg for et par mrd sidden, hvir jeg overhørte en samtale mellem en \"erfaren\" tender og en nybegynder; \"Når du skummer mælk, skal du bare skrue helt op for dampen, og når du brænder fingerne på kanden så er mælkeskummet færdig\" Jeg kan ikke huske hvad caféen hed, men behøver jeg at sige at jeg nøjedes med at bestillen en cola
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • ChrZacho
                    Master Brewer
                    • May 2007
                    • 1580

                    #10
                    Re:En sløj kaffeoplevelse

                    EPO wrote:
                    \" .. når du brænder fingerne på kanden så er mælkeskummet færdig\"
                    Helt forkert er det vel ikke ... jeg strækker mælken til jeg kan mærke varme, så spinner jeg indtil kanden blir ubehagelig varm, lige før man ikke kan hold på kanden ... opbyggede se\'fø\'li erfaring med termometer ... men det bruger jeg ikke mere
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

                    Comment

                    • nicolai.norrid
                      Mellemristet
                      • Nov 2007
                      • 189

                      #11
                      Re:En sløj kaffeoplevelse

                      Gud ved om det behandlet TE på samme måde...det er liiiige før du bør forsøge at bestille en kop:laugh: :laugh:
                      Expobar Brewtus II
                      Macap MC4 stepless
                      Gaggia MDF
                      Heartware Precision
                      Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

                      Comment

                      • EPO
                        Coffeeholic
                        • Oct 2007
                        • 1151

                        #12
                        Re:En sløj kaffeoplevelse

                        ChrZacho wrote:
                        EPO wrote:
                        \" .. når du brænder fingerne på kanden så er mælkeskummet færdig\"
                        Helt forkert er det vel ikke ... jeg strækker mælken til jeg kan mærke varme, så spinner jeg indtil kanden blir ubehagelig varm, lige før man ikke kan hold på kanden ... opbyggede se\'fø\'li erfaring med termometer ... men det bruger jeg ikke mere
                        Nej helt forkert er det ikke men, når man brøver at penetrere kanden med steamarmen til at starte med :blink: og så derefter giver den fuld gas og så iøvrig kigger den anden vej, så ender man men SAP ligende mælke opvaskeskum med en let svovlet smag :X
                        Michael EPO Rasmussen

                        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                        Comment

                        • klaus
                          Mørkristet
                          • Oct 2007
                          • 318

                          #13
                          Re:En sløj kaffeoplevelse

                          Ja det er godt nok chokerende. Man ser godt nok det samme med mælken mange steder i Danmark endnu, men det er ved at blive bedre. Espressoen derimod er virkelig galt! Jeg plejer faktisk at bruge det som en joke når jeg laver træning, at man selvfølgelig ikke bare kan lave dem klar og lade dem sitte i gruppen og lade kaffen brænde. Du glæder dig nok til at kommer hjem til din egen kaffe, hva :lol:
                          Klaus Thomsen
                          World Barista Champion 2006
                          Kig ind på vores Blog her
                          The Coffee Collective

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Re:En sløj kaffeoplevelse

                            klaus wrote:
                            Du glæder dig nok til at kommer hjem til din egen kaffe, hva :lol:
                            Afgjort. Men jeg haaber, at jeg inden da naar en tur ind til London (sikekrt i morgen) og besoege Flat White og nogle af de andre steder jeg har faaet anbefalet her
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • Mils
                              Grøn bønne
                              • Jan 2008
                              • 18

                              #15
                              Re:En sløj kaffeoplevelse

                              MoBak wrote:
                              Min glæde var stor, da jeg så, at der forefandtes en gratis kaffebar med to 2-gruppers E61 maskiner. Jeg har ikke helt luret fabrikatet på dem. Dertil står der en stor kværn. Det kunne være en Anfirm, men det er kun baseret på, at der er monteret en stempel-tamper på fronten af den.
                              Hvis det er til nogens interesse så bestårr setup\'et af 2 stk. Brasilia Gradisca Restyling og noget der ligner en Rossi kværn - enten en RR-45 eller RR-55.

                              Comment

                              Working...
                              X