20 g kaffe i filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • klauzen
    Grøn bønne
    • Jun 2010
    • 20

    20 g kaffe i filter

    Hej,

    Jeg har været på kursus på TCC og der blev der sagt at der skulle bruges ca. 20g kaffe til et dobbbeltshot. Jeg har pt. et 7g filter og et 21g, men sidstnævnte kan ikke være i min filterholder og jeg er blevet fortalt at jeg skal have en bottomless filterholder for at bruge det. På kurset var det dog en filterholder med dobbelt spout.

    Jeg vil derfor høre om der er nogle af jer der har erfaringer med at bruge ex.18g filter til en filterholder med spout? Jeg her filterholder der passer til e61 bryghoved.

    Mvh.
    Claus
    Isomac Tea
    Mahlkönig K30ES
  • Beeker
    Grøn bønne
    • Mar 2010
    • 39

    #2
    Re:20 g kaffe i filter

    Ved ikke helt hvad det er du har? De normale filterkurve der følger med betegnes oftest 7 og 14 g\'s til hhv. enkelt og dobbelt shots. Den store filterkurv kan sagtens rumme mere end 14 g kaffe, og jeg selv (og mange andre har jeg indtrykket af) overdoserer nok lidt så der er 16-18g i kurven.
    Izzo Alex Duetto
    Mazzer mini electronic A

    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      Re:20 g kaffe i filter

      nu ved jeg ikke hvilken maskine du har, men. I et standart E61 passer LM\'s dobbelt kurv fint og der kan snildt være 20gram og sagtens mere. Jeg bruger det selv i min Aurelia og dosere 22,5gram
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • HenrikP
        Master Brewer
        • Jul 2008
        • 1593

        #4
        Re:20 g kaffe i filter

        Ja men LM\'s kurv kræver da en 57 mm tamper... right? Den jeg har gør
        Henrik Palshøj

        Comment

        • BaristaDK
          Master Brewer
          • Nov 2007
          • 1643

          #5
          Re:20 g kaffe i filter

          den jeg har gør ikke og heller ikke den jeg har haft fingrerne i... ved ikke hvorfor dit er \"underligt\"
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            Re:20 g kaffe i filter

            Mon ikke der er tale om en forvirring mellem de \"ægte\" LM filtre og så dem der bare udgiver sig for at være LM? Mig bekendt er er de officielle mål for den kurv der hører med til en LM GS3 57,3 mm.
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • JoE
              Mørkristet
              • Feb 2010
              • 323

              #7
              Re:20 g kaffe i filter

              Jeg har et Noeva Ricambi håndtag der kan tage en 21 grams kurv med db spout. Købt hos risteriet. Koster ca det samme som andre kvali E61 håntag.
              Jeg bruger det til 2 store latte. Lidt mer kaffe på den måde. Svarende til et \"lille triple shot\"/ca 75-80 gram.

              Men at man iøvrigt skulle bruge en 20 grams kurv til alm double shot synes jeg lyder.. underligt, selvom TCC jo nok ved hvad de snakker om.
              Alex mkII
              Mazzer Super Jolly E homemade edition
              Gene
              Espro

              Comment

              • Bebeto
                Mørkristet
                • Nov 2009
                • 455

                #8
                Re:20 g kaffe i filter

                Ahh havde selv et NR pf på min gamle ECM, vidste ikke hvor lækkert det egentlig var før jeg skiftede maskine...

                Men bruger selv et ridgeless 14 grams filter, og overdoser nok en lille smule (men har ingen vægt)
                Hilsen Andreas

                Diverse....

                Comment

                • JoE
                  Mørkristet
                  • Feb 2010
                  • 323

                  #9
                  Re:20 g kaffe i filter

                  Det er også min favorit! Pænt, godt håndværk og ornlig stort :laugh:


                  Og så har jeg en triple spout til. Men bruger den ikke, for da jeg skaffede den havde jeg lige glemt at tjekke om der kan stå 3 kopper på risten :S
                  Og det kan der kun hvis det er 3 espressi, og alle (andre) vil jo ha noget med skummet mælk...
                  Alex mkII
                  Mazzer Super Jolly E homemade edition
                  Gene
                  Espro

                  Comment

                  • klauzen
                    Grøn bønne
                    • Jun 2010
                    • 20

                    #10
                    Re:20 g kaffe i filter

                    Passer N.R. Filter håndtag (58 mm) til et e61 bryghoved (Isomac Tea), for så er det da sådan et jeg skal have erhvervet mig?
                    Isomac Tea
                    Mahlkönig K30ES

                    Comment

                    • YouTwo
                      Mellemristet
                      • Jan 2010
                      • 213

                      #11
                      Re:20 g kaffe i filter

                      Jeg har en Oscar og ville forfærdentlig gerne også have en kurv, der kan rumme mere end de 14 g.

                      Der er flere forhandlere der har en 18 g\'s kurv men uden ridge. Jeg antager at en ridge, er den kant der ligger nogle mm, fra overkanten. Men hvad skal jeg bruge den ridge til?

                      Mhv
                      Henrik

                      PS.
                      Jeg har lige fået \"En go kop kaffe\" med Det Sorte Ur, som ringetone. Super cool

                      Comment

                      • ChrZacho
                        Master Brewer
                        • May 2007
                        • 1580

                        #12
                        Re:20 g kaffe i filter

                        Roadrunner wrote:
                        Men hvad skal jeg bruge den ridge til?
                        Det er den som fjederen bruger til at holde fast i kurven.
                        Administrator på EspressoBar
                        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                        Mazzer Kony Electronic

                        Comment

                        • BaristaDK
                          Master Brewer
                          • Nov 2007
                          • 1643

                          #13
                          Re:20 g kaffe i filter

                          Skurken wrote:
                          Mon ikke der er tale om en forvirring mellem de \"ægte\" LM filtre og så dem der bare udgiver sig for at være LM? Mig bekendt er er de officielle mål for den kurv der hører med til en LM GS3 57,3 mm.
                          Min LM kurv er fra en GB5\'er så mon ikke det er rimeligt originalt? Før jeg fik fingre i det, brugte jeg bare min standart kurv og der kunne være omkring 18-20 gram i.

                          @Roadrunner, jeg har en aurelia, ved ikke om de kører med samme portafiltre som Oscar, men hvis de gør, burde du sagtens kunne presse en LM kurv i...

                          Jeg har faktisk en hel del forskellige filtre af forskellige mærker, nogle ægte nok, andre mere ukurante, hvis der er nogen der har lyst, er de velkommen til at komme og prøve deres portafiltre og tamper med disse kurve...
                          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                          Comment

                          • YouTwo
                            Mellemristet
                            • Jan 2010
                            • 213

                            #14
                            Re:20 g kaffe i filter

                            ChrZacho wrote:
                            Roadrunner wrote:
                            Men hvad skal jeg bruge den ridge til?
                            Det er den som fjederen bruger til at holde fast i kurven.
                            Og hvad har det af betydning, at den ikke er der?

                            Comment

                            • BaristaDK
                              Master Brewer
                              • Nov 2007
                              • 1643

                              #15
                              Re:20 g kaffe i filter

                              at dit filter ikke sidder helt så godt fast i portafilteret, så hvis man er uheldig ryger kurven ud når man slår pucken i hullet.

                              Når denne ridge ikke er der, sætter der sig heller ikke kaffe, men man får en hel glat puck
                              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                              Comment

                              Working...
                              X