Første rist på IMEX.. need feedback...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • nkbitsch
    Lysristet
    • May 2010
    • 124

    Første rist på IMEX.. need feedback...

    Nu har jeg foretaget den første rist på min nye IMEX rister...

    Jeg satte tiden på MAX, og slukkede da jeg synes farven var pæn, og jeg havde hørt et knæk (bønnerne havde ristet i ca. 10min).

    Jeg er dog ikke sikker på om det knæk jeg hørte var det første eller det andet.. hvor lang tid er der mellem de 2 knæk, og har bønnerne fået farve ved første knæk?

    Jeg har vedhæftet en billede af min første rist, og vil meget gerne have feedback .
    Manufacture Mechanika III
    IMEX CR-100 rister
    MAZZER mini E polished!

    Og så et link til min blog om min anden passion, nemlig foto!
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

    Bønnerne er jo pæne, men medmindre du har udviklet en dims der gør at jeg kan smage på dem direkte over forummet bliver feedbacken nok lidt beskeden fra min side.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Sarbaek
      Lysristet
      • Sep 2009
      • 145

      #3
      Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

      Det ser da ikke helt tosset ud. Tror da mine egne første rist blev temmeligt mørke

      Det er svært at komme med et fast definition af tiden mellem første og andet knæk. Det er jo typisk det man som rister gerne vil styre. Bønnens alder og oprindelse har en del at sige her også.

      Du kan typisk se på bønnen om den er knækket første gang da den går fra at bue en smule indad til at bue en smule udad hvis du forstår hvad jeg mener.

      En god og letforståelige guide fra Sweet Marias: http://www.sweetmarias.com/roasting-VisualGuideV2.php
      Du skal dog regne med en smule varians i farven da ikke alle kaffer rister ens.
      Izzo Vivi m. PID
      Mazzer Mini Electronic A
      Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

      Comment

      • nkbitsch
        Lysristet
        • May 2010
        • 124

        #4
        Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

        ja okay .

        Men hvad med første knæk, kommer det meget tidligt, eller kommer det lige inden andet? Det jeg nemlig er i tvivl om er om jeg nåede ind i andet knæk, eller jeg stoppede efter første..
        Manufacture Mechanika III
        IMEX CR-100 rister
        MAZZER mini E polished!

        Og så et link til min blog om min anden passion, nemlig foto!

        Comment

        • Sarbaek
          Lysristet
          • Sep 2009
          • 145

          #5
          Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

          Det afhænger igen af hvilken metode man rister på. Med varmluft ristning som din IMEX kommer det typisk forholdsvist tidligt og et forsigtigt bud vil nok være omkring de 8-10 minutter måske, men det kommer igen an på om du har lavet \"sølvpapir\" moddet på den (for at få den til at genbruge mere af den varme luft og deremd hæve temperaturen) og flere andre ting. Lige efter første knæk vil bønnerne typisk have en meget rynket overflade, sådan lidt rosin agtigt. Stopper du risten der vil den syrlige smag være mere fremtrædende.

          Ud fra farven på bønnerne (med forbehold for kamera og skærm) ser det ikke umiddelbart ud til du er nået andet knæk, men igen det er farligt at vurdere ud fra farve alene.

          Mht. lyden på knækkene vil første knæk typisk lyde lidt som popcorn der popper (sådan lidt hult i det) og andet knæk er mere tørt som når man knækker en tør kvist og røgen der udvikles vil være noget tykkere i det.
          Izzo Vivi m. PID
          Mazzer Mini Electronic A
          Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

          Comment

          • Falckmanden
            Coffeeholic
            • Feb 2009
            • 1370

            #6
            Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

            Jeg brugte sølvpapirsmod. og en rist tog for mig ca 10 minutter ialt. Jeg brugte ca 110 g bønner for at få rotation nogenlunde med det samme. Bruger man flere bønner syntes jeg at det tager for lang tid inden rotationen kommer. Man kan evt tage risteren op og hjælpe rotationen igang.
            Hvis du skal riste flere gange så bliver man nødt til at lade risteren stå noget tid ellers tager rist 2 kun 6-7 minutter. Husk også at tømme kammeret for chaff efter hver rist og gi den en tur med børsten.

            Go rist..
            PS. køb nu den kværn!!

            Kasper
            Hjemme:
            ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
            La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
            Mazzer Robur E

            Arbejde:
            ECM Michelangelo 2grp
            Mazzer Major

            Comment

            • Sarbaek
              Lysristet
              • Sep 2009
              • 145

              #7
              Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

              Nu fandt jeg så den side jeg ledte efter der forklarer evt. visuelle defects på ristet kaffe: http://www.home-barista.com/home-roa...al-t13587.html
              Izzo Vivi m. PID
              Mazzer Mini Electronic A
              Hottop 8828P - nu ombygget til 8828 B-2

              Comment

              • nkbitsch
                Lysristet
                • May 2010
                • 124

                #8
                Re:Første rist på IMEX.. need feedback...

                Mange tak for jeres input.. det sidste link er rigtig hjælpsomt..

                Jeg tror måske ikke at jeg er nået ind i andet knæk, det bliver meget spændende at smage på dem...

                Jeg tænkte på om der er nogle sorter eller espresso blends, der er \"lettere\" at riste selv (få til at smage godt, selvom de er over/underristet) end andre?
                Manufacture Mechanika III
                IMEX CR-100 rister
                MAZZER mini E polished!

                Og så et link til min blog om min anden passion, nemlig foto!

                Comment

                Working...
                X