Find fem fejl ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    Find fem fejl ...

    Part one of the kaladi coffee academy espresso science one training program. The Espresso Science One training program was one of the first of its kind when ...

    Second part of the Kaladi Coffee Academy espresso training program

    Part 3 of the Kaladi Coffee Academy espresso science one training program


    Syntes jeg fik et par overraskelser undervejs. :dry:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:Find fem fejl ...

    Ingen andre byder sig på banen? Jeg har ellers ventet med spænding på at høre hvor i andre mente de fem fejl skulle være. Hvis i lover ikke at grine ALT for højt, vil jeg da godt komme med mit personlige bud:

    Video klip 1:
    Første fejl: Han drejer stamperen begge veje, mens han stamper. Schomer siger at man skal dreje den samme vej mens man stamper.

    Anden fejl: Han banker også kanten af sin stamper mod bryghåndtagets of filterkurvens kant. Derved kan man faktisk lave små buler eller mærker i stamper såvel som filterkurv. Mærker i stamperen kan påvirker stampningens kvalitet, buler i filterkurven kan påvirke utæthed i forsegling mellem bryghåndtag og gruppehoved, og dermed reduceret tryk under brygning.

    Video klip 2:
    Tredie fejl: Hans steaming teknik er ikke som Schomer beskriver. Han dampstaven holdes kun ved overfladen i meget kort tid, og mælkekanden hæves efterfølgende for hurtigt. Hvis vi antager at mælken rent faktisk steames i videoen laver han yderligere den fejl at han mod slutningen af steamingen, sænker kanden igen og laver yderligere foam mens mælken er varm (antageligt langt varmere end de 40-45° Schomer anbefaler). Derfor bliver hans bobler for store.

    Video klip 3:
    Fjerde fejl: Han holder skummen tilbage når han hælder sin Caffè Latte. Hvis han har steamet sin mælk korrekt, så burde det ikke være nødvendigt at holde den "grove" skum tilbage når han hælder mælken op.

    Femte fejl: Jeg gætter på at det ligger i hans teknik omkring det at lave en cappucino (men her er jeg nok lidt mere usikker). Jeg var af den opfattelse at en cappucino består af en balanceret blanding af espresso, mælk og skum. Han viser hvordan man laver en dry cappucino, men på billedet hvor han viser hvad der skulle være en klassisk cappuccino, der er den til venstre stadig alt for tør i hht. huskereglen om trediedele.

    -------------


    Jeg aner ikke om jeg har ramt rigtigt - men det var da et forsøg... og lad nu være med at grine alt for meget af mig! :S

    Edit: nummereringsfejl

    Post edited by: Hobzon, at: 2008/01/10 23:18
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #3
      Re:Find fem fejl ...

      Hehe .. ja .. dem havde jeg osse spottet ..

      Er jeg den eneste der syntes det er lidt feddet at købe en plastikstamper ... når man har en LM'er stående??

      Og Cappuchino ... "Because you put a CAP off milk on top af the espresso" (frit efter hukommelse) ... og her gik jeg og troede de var opkaldt efter nogle munke!!

      Syntes heller ikke jeg har hørt om teknikken om at "ryste" skum ud af kanden ... eller havd man nu skal kalde det han gjore.


      Og vi kunne sikkert blive ved ... :evil:
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      Working...
      X