Filterkurve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    Filterkurve

    Sidder og undre mig over hvor lidt filterkurve bliver diskuteret.

    Når jeg kigger på mine kurve så er der voldsom forskel på dem, nogen har nærmest lige sider, andre skrå sider og osse buede sider. Derudover er hullerene også meget forskellige, det gælder hullets beskaffenhed og deres udbredelse over hele bundfladen.

    Min (meget) begrænset hjernekapacitet siger mig, at det må have en enorm betydning for kaffe brygningen, hvis hullerne er små og få, vil det så ikke give et større "modtryk" og visa versa??

    Hvad med triple filtre ... er det ikke "forkert" bare at gøre puck'en tykkere ... hvordan ville en QUAD-kurv se ud ... og ditto så burde et "korrekt" single filter være reduceret i areal ikke tykkelse??

    Er jeg helt gal på den??

    Post edited by: ChrZacho, at: 2008/01/09 18:17
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:Filterkurve

    Et godt spørgsmål, som jeg også undrer mig over. Selv om Schomer kommer ind på det i hans bog, så er han heller ikke entydig. Det eneste han virkelig koncentrer sig om, er ekstraktionstiden og den ensartede og maksimale ekstraktion. Her fortæller han at det alt-afgørende, måske ikke så meget er tykkelsen på pukken, men at den på overfladen har den samme "krumning" som på undersiden, altså at vandet skal "rejse" lige langt om det er på mindten eller i kanten af pukken.

    Nu sidder jeg så og spekulerer lidt over det, og måske er der en grund til, at dette spørgsmål ikke diskuteres.

    Filterkurvens primære funktioner er vel at tilbageholde kaffegrums, at gøre stampningen af kaffen lettere. Så længe den yder væsentlig mindre "modstand" for vandet end pukken, og så længe den opfylder sine primære funktioner, så er det vel ret beset ligemeget om der er få store huller eller mange små?

    Eller er jeg helt gal på den?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Filterkurve

      Hobzon wrote:
      Så længe den yder væsentlig mindre "modstand" for vandet end pukken, og så længe den opfylder sine primære funktioner, så er det vel ret beset ligemeget om der er få store huller eller mange små?
      Ikke helt, tror jeg ikke. Jo, måske forudsat, at aralet af de mange små huller er det samme som de få store.

      Et single filter har netop en mindre flade med huller for at kompensere for puck'ens lavere modstand. Ved at mindske det hullede areal, gør man det muligt stadig at opnå en passende gennemløbstid

      Hvorvidt sidernes form (lige, skræ eller buede) i et dobbeltfiler har betydning for vandets gennemløb ved jeg ikke. Jeg tror, det har mere at sige i forhold til, hvordan kraften fra dit tamp forplanter sig gennem puck'en og dermed hvorledes din puck's densitet bliver ens overalt. Jeg kunen da forestille mig, at den kurv hvor siderne buer indad nederst i kurven ville give en tendens til at densiteten bliver højere (eller hedder det tættere?) ude i siden end på midten. Men det er rent gætværk :blush:
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • Shotmaker
        Mellemristet
        • May 2007
        • 177

        #4
        Re:Filterkurve

        Filterkurven har (også) været genstand for store diskussioner på andre sites.

        Bla her Basket confusion

        Schomers ide om ensartethed i ekstraktion og vandets "rejselængde" bliver sat lidt på test i mine øjne når man kigger på et singlefilter: kaffen skal ud af et forholdsvis lille areal og så vil vandet ude fra kanten vel skubbe pucken op i et eller andet omfang. (men det er måske derfor det er så svært med et singlefilter)

        /Peter
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

        Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

        Comment

        • Roed
          Administrator
          • May 2007
          • 1016

          #5
          Re:Filterkurve

          MoBak wrote:
          Et single filter har netop en mindre flade med huller for at kompensere for puck'ens lavere modstand. Ved at mindske det hullede areal, gør man det muligt stadig at opnå en passende gennemløbstid
          Der alligevel ikke nogen der bruger singlefiltre, ihvertfald ikke til andet end at kaste efter ungerne...
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:Filterkurve

            Roed wrote:
            Der alligevel ikke nogen der bruger singlefiltre, ihvertfald ikke til andet end at kaste efter ungerne...
            Jeg tror du har ret - Schomer siger også at de i hans kaffebar hurtigt gik væk fra at bruge singleshot filtre, og de bruger kun dobbelt-filtre nu (og stort set alle andre steder også).
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            • Roed
              Administrator
              • May 2007
              • 1016

              #7
              Re:Filterkurve

              Hobzon wrote:
              Jeg tror du har ret
              Selvfølgelig :whistle:
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

              Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #8
                Re:Filterkurve

                hehe ;-)
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Filterkurve

                  Hobzon wrote:
                  Jeg tror du har ret - Schomer siger også at de i hans kaffebar hurtigt gik væk fra at bruge singleshot filtre, og de bruger kun dobbelt-filtre nu (og stort set alle andre steder også).
                  Der er stadig steder de laver single shots fra en single kurv. Jeg ved at de gør på Behag din Smag i Ålborg og jeg er rimelig sikker på, at de også gør på Sigfreds i Århus. Jeg mener at kunne huske at Lene (Behag din Smag) har fortalt mig, at de bruger kurven men også oplever, at der er større risiko for at skuddet går galt end med en dobbeltkurv. Måske forvekler jeg dog nogle ting her :blush:
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • Hobzon
                    Coffeeholic
                    • Dec 2007
                    • 1426

                    #10
                    Re:Filterkurve

                    Se dét var jeg ikke klar over. Jeg troede at alle pr. definition lavede dobbeltshots - men så blev jeg da så meget klogere ;-)
                    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                    Østerbro

                    La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario


                    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Re:Filterkurve

                      Hobzon wrote:
                      Se dét var jeg ikke klar over. Jeg troede at alle pr. definition lavede dobbeltshots - men så blev jeg da så meget klogere ;-)
                      Prøv at se tv-indslaget, som du gjorde os opmærksom på i aftes. Det er nemlig lige nøjagtig fra Sigfreds (meget heldigt jeg lige brugte det som eksempel i går morges )

                      Dér kan du se, at det shot han laver ned i chokoladen er fra et PF med en single-spout. Det beviser jo ikke direkte, at det er en singlekurv der sidder i, men man ser også at han kværner et shot på et tidspunkt og det er i hvert flad ikke kaffe til et dobbeltshot.
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Hobzon
                        Coffeeholic
                        • Dec 2007
                        • 1426

                        #12
                        Re:Filterkurve

                        Ja - det kan jeg faktisk godt se... Jeg ved ikke hvor jeg havde fået den idé fra at alle brugte dobbeltshots. Måske er det alene fordi jeg tænkte det var nemmere at være konsistent med dobbeltskud end hvis man skulle beherske to forskellige teknikker (ja - jeg ved at teknikken er nogenlunde ens, men der er jo alligevel forskelle).
                        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                        Østerbro

                        La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario


                        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                        Comment

                        • RuneL
                          Espresso
                          • Jun 2007
                          • 576

                          #13
                          Re:Filterkurve

                          MoBak wrote:
                          Hobzon wrote:
                          Så længe den yder væsentlig mindre "modstand" for vandet end pukken, og så længe den opfylder sine primære funktioner, så er det vel ret beset ligemeget om der er få store huller eller mange små?
                          Ikke helt, tror jeg ikke. Jo, måske forudsat, at aralet af de mange små huller er det samme som de få store.

                          Et single filter har netop en mindre flade med huller for at kompensere for puck'ens lavere modstand. Ved at mindske det hullede areal, gør man det muligt stadig at opnå en passende gennemløbstid

                          Hvorvidt sidernes form (lige, skræ eller buede) i et dobbeltfiler har betydning for vandets gennemløb ved jeg ikke. Jeg tror, det har mere at sige i forhold til, hvordan kraften fra dit tamp forplanter sig gennem puck'en og dermed hvorledes din puck's densitet bliver ens overalt. Jeg kunen da forestille mig, at den kurv hvor siderne buer indad nederst i kurven ville give en tendens til at densiteten bliver højere (eller hedder det tættere?) ude i siden end på midten. Men det er rent gætværk :blush:
                          Jeg tror ikke det er helt ligegyldigt om der er mange små eller færre større. I ekstremfaldet ville det jo blive til et enkelt hul der er stort nok til at kaffet kan komme ud igennem det :laugh: Som med så meget andet tror jeg der er rum for variation.

                          Ang. singlefilteret og dettes udformning, så tror jeg der er et forhold mellem tykkelsen af pucken og bredden af pucken der skal gøre sig gældende for at få go kaffe.
                          Man kan tænke sig at hvis et singlefilter udnyttede hele bredden på kurven til at filtrere med, så ville den kun blive en milimeter eller to tyk, og en ujævn fordeling af kaffen eller et skævt tamp ville være katastrofalt.
                          De single-filtre jeg lige kan komme i tanke om er allesammen med et trin, så man lissom laver en lille puck der er tykkere, inde i midten af filteret.
                          Good, fast, cheap... Pick two!

                          Comment

                          Working...
                          X