At steame og hælde til 2 kopper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ejlemos
    Mellemristet
    • Oct 2009
    • 272

    At steame og hælde til 2 kopper

    Hej derude

    Jeg har netop fået mine nyindkøbte cappuccinokopper fra TCC hjem. Tidligere har jeg kun lavet cappuccino én af gange (med dobbeltskud) men med de nye små kopper her er det jo oplagt at lave to af gangen. Man ser altid proff\'erne hælde halvdelen af mælken over i en anden kande på den måde dele mælken op til de to kopper. Som jeg har forstået det, er formålet at få lige meget skum i begge kopper, og så selvfølgelig for at kanden ikke er for fyldt når den første latte art hældes.

    Når jeg forsøger det trick, synes jeg også at der er stor forskel på microskummet i de to kopper. Gør jeg det rigtigt så? Eller er det bare mit mælkeskum som ikke er \"godt nok\"?

    Når jeg har steamet mælken svinger jeg kanden rundt er par gange for lige at komme lidt bobler til livs, og herefter hælder jeg med det samme ca halvdelen over i en anden kande (som er lunet på kopvarmeren). Efter den første kop er færdig, den anden halvdel af mælken tilbage i kanden, og hælder så kop nr. to.

    Er det bare træning, træning, træning eller er der noget jeg mangler at gøre/ ikke gøre
    /Emil Malling

    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang
  • vanderlay
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 168

    #2
    Re:At steame og hælde til 2 kopper

    Formålet med omhældning er ikke primært at fordele mælken til de to cappucinoer. Man kan lige såvel gøre det når man kun laver en.

    Pointen er, at selve omhældningen kan gøre mælken en anelse mere homogen, fordi man får taget det mest stive skum af toppen. Desuden kan det være vanskeligt at lave en god ophældning, hvis kanden er tæt på at være fyldt.

    Jeg plejer først at hælde cirka en tredjedel af mælken over i en anden kande. Derefter hælde den første cappucino op fra den første kande. Derefter hælde mælken fra den anden kande tilbage i den første kande, som også bruges til ophældning af den anden cappucino. På den måde skulle mælken i de to kopper blive- om ikke helt ens - så i hvert fald mere ensartet.

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:At steame og hælde til 2 kopper

      Hobzon lavede engang en video med Klaus Thomsen, som viste helt fint hvorleden denne \"milk sharing\" kan bruges. Jeg kan ikke lige finde den, men den ligger et sted i forum.

      EDIT: Så fandt jeg tråden: http://www.espressobar.dk/index.php?...0&limitstart=0
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:At steame og hælde til 2 kopper

        vanderlay wrote:
        Formålet med omhældning er ikke primært at fordele mælken til de to cappucinoer. Man kan lige såvel gøre det når man kun laver en.

        Pointen er, at selve omhældningen kan gøre mælken en anelse mere homogen, fordi man får taget det mest stive skum af toppen. Desuden kan det være vanskeligt at lave en god ophældning, hvis kanden er tæt på at være fyldt.

        Jeg plejer først at hælde cirka en tredjedel af mælken over i en anden kande. Derefter hælde den første cappucino op fra den første kande. Derefter hælde mælken fra den anden kande tilbage i den første kande, som også bruges til ophældning af den anden cappucino. På den måde skulle mælken i de to kopper blive- om ikke helt ens - så i hvert fald mere ensartet.
        Tak for korrektionen, jeg har nu forsøgt mig en del gange, og det går markant bedre nu. I øvrigt synes jeg det er noget lettere at lave noget der ligner latte art i mine nye kopper, til sammenligning med mine Bodum Bistro 250 cl.

        MoBak wrote:
        Hobzon lavede engang en video med Klaus Thomsen, som viste helt fint hvorleden denne \"milk sharing\" kan bruges. Jeg kan ikke lige finde den, men den ligger et sted i forum.

        EDIT: Så fandt jeg tråden: http://www.espressobar.dk/index.php?...0&limitstart=0
        Tak for linket Mobak - Jeg synes dog ikke at Klaus nævner meget om hvorfor han gør det, andet end at det er for at få éns skum på begge cappuccini.

        Anyways, så var det nok bare lige lidt tilpasning og gentagende forsøg der skulle til, nu går det nemlig lidt bedre.
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • Skurken
          Master Brewer
          • Jun 2008
          • 1985

          #5
          Re:At steame og hælde til 2 kopper

          Jeg gør det for at kunne hælde latte art bedre. Hvis du ikke dumper lidt af mælken i en anden kande før du hælder, så er det sværere at få den rette vinkel på kanden når du hælder. Man skal jo ligesom have tuden af kanden ned i nærheden af overfladen på kaffen. Det er nemmere med lidt mindre indhold i kanden. Håber jeg giver mening.

          Siger ikke at det ikke kan lade sig gøre uden - har set folk hælde syg latte art uden at milk share. Jeg synes bare det er nemmere med milk sharing.
          Mvh. Anders


          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:At steame og hælde til 2 kopper

            Ejlemos wrote:
            Tak for linket Mobak - Jeg synes dog ikke at Klaus nævner meget om hvorfor han gør det, andet end at det er for at få éns skum på begge cappuccini.
            Jamen, jeg tror såmænd det er dét! Ene og alene, for at få ens skum. Hvis ikke du gør det, vil du få væsentligt mere skum i den første end i den anden.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Ejlemos
              Mellemristet
              • Oct 2009
              • 272

              #7
              Re:At steame og hælde til 2 kopper

              Ejlemos wrote:
              mine Bodum Bistro 250 cl.
              HAHA... ja det er nogle store kopper jeg har :woohoo: -Jeg mente selvfølgelig 25 cl.
              /Emil Malling

              Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

              Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
              ... Og en ønskeseddel såå lang

              Comment

              Working...
              X