Bønner i hoppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • musashi
    Grøn bønne
    • Feb 2010
    • 43

    Bønner i hoppen

    Halløj

    Sidder lige og tænker lidt... Nå ja en gang skal jo være den første :dry:

    Hvor meget fylder I Jeres hopper op? Kommer I lidt i hver gangm der skal laves kaffe, eller fylder I den op?

    Nu har jeg jo rodet den her \"lille\" San Marco til mig, og vil skyde på, der kan være et års forbrug i den eller så. Hmm Et godt kilo kan der i hvert fald være.

    Jeg tænker bare at bønner i en gennemsigtig plstikbeholder som ikke er rigtig tæt vel \"skader\" bønnerne, hvis de opholder sig for længe der? Eller hva?


    Simon
    La Pavoni Europiccola
    La San Marco kværn
    Mochakande
    Godt humør!
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Bønner i hoppen

    Kortest tid muligt. De fleste kværne kværner dog bedst hvis der er lidt vægt på bønnerne, så det er som regel bedst at fylde lidt i.

    Har prøvet det der med kun at fylde det i man skal bruge, men synes sgu det er for besværligt.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • OleMar.
      Mellemristet
      • Mar 2008
      • 162

      #3
      Re:Bønner i hoppen

      -Jeg er tilhænger at en hurtig og enkel arbejdsgang når der skal brygges kaffe, så at stå og fedte (nørde) med 14-15 gram kaffebønner på køkkenvægten hver gang er at besværliggøre tingene unødigt.
      Jeg ser intet problem i at hælde 5-600 gram bønner i hopperen ad gangen - nyristede vel at mærke - og med en fornuftig indsats er de også konsumeret inden bønnerne peaker efter 6-8 dage :laugh:
      Mvh. Ole


      Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

      Comment

      • ChrZacho
        Master Brewer
        • May 2007
        • 1580

        #4
        Re:Bønner i hoppen

        Jeg er gået over til at købe bønner i 250g poser ... når hopperen er ved at være tom .. så tømmer jeg en pose op i.
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

        Comment

        • musashi
          Grøn bønne
          • Feb 2010
          • 43

          #5
          Re:Bønner i hoppen

          OleMar. wrote:
          -Jeg er tilhænger at en hurtig og enkel arbejdsgang når der skal brygges kaffe, så at stå og fedte (nørde) med 14-15 gram kaffebønner på køkkenvægten hver gang er at besværliggøre tingene unødigt.
          Jeg ser intet problem i at hælde 5-600 gram bønner i hopperen ad gangen - nyristede vel at mærke - og med en fornuftig indsats er de også konsumeret inden bønnerne peaker efter 6-8 dage :laugh:
          Hehe

          Jamen det er ikke noget problem i øjeblikket. Med ny maskine og ny kværn, skal der jo eksperimenteres en hel del. Så 500g bønner får hurtigt ben at gå på :-)

          Iøvrigt er der så nogle forslag til en god \"øve\" bønne, som ikke koster alt for meget? Noget supermarkednoget som kan gå an. Har ikke rigtig lyst til, at hive vildt dyre bønner i, før jeg får mit pull og tamp skudt lidt bedre ind... vi taler pt. 1 drikbar shot per 5-6 pulls på pavonien...

          simon
          La Pavoni Europiccola
          La San Marco kværn
          Mochakande
          Godt humør!

          Comment

          • Bebeto
            Mørkristet
            • Nov 2009
            • 455

            #6
            Re:Bønner i hoppen

            Hej Simon

            Det er mit indtryk at man kun bliver god til det man øver, og da mange bønner skal behandles lidt forskelligt så er det bare at bruge dem du vil drikke, da smagen er det vigtige, så du skal jo smage dig frem til det rigtige resultat (for dig).

            ps. da du allerede har lave en masse fejlskud, så tror jeg snart den er der

            pps. fylder selv en 250g i hopperen og pakker resten væk....
            Hilsen Andreas

            Diverse....

            Comment

            Working...
            X