Hjælp til Super Jolly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lambda
    Grøn bønne
    • Aug 2009
    • 15

    Hjælp til Super Jolly

    Hej

    Jeg er nu den ovenud lykkelige ejer af en Super Jolly. Desværre har jeg fået kværnen mere eller mindre uden instruktioner, så jeg søger lidt gode råd.

    Jeg har forsøgt at finde en passende indstilling af kværnen; mit første forsøg gav en superhurtig ekstraktion (og dermed meget ringe espresso :-(), mit næste gav komplet forstoppelse. Nu er jeg ved at være der, men jeg synes drejeskiven er meget stram. Måske mangler jeg en lille pind til at styre skiven. Burde jeg have haft sådan en?

    Jeg har også læst at kværnen skal køre når man ændrer indstilling. Er det rigtigt?

    Mit næste mål bliver at styre mængden af kaffe jeg får kværnet - jeg synes nemlig at jeg bruger enormt meget kaffe til mine forsøg ... den kære Jolly kværner jo simpelthen så hurtigt. Er løsningen at anskaffe sig en af de meget omtalte mørkekammertimere?

    Men selv med en sådan timer forestiller jeg mig at kaffen stadigvæk bliver spredt ud over det meste af doseren, når man kun kværner til et shot ad gangen. Hvordan \"tømmer\" man doseren helt?

    Mvh Henning
  • Bebeto
    Mørkristet
    • Nov 2009
    • 455

    #2
    Re:Hjælp til Super Jolly

    Hej Henning

    Jamen tiløk\' med den lille

    Du har helt ret i den bør være i drift når du just malingsgraden, dette gør at den justeres lidt nemmere.

    Der burde medfølge en lille \"pind\" som kan skrues ind i gevindhullerne 4 steder på \"kraven\" toppen, det vil nok gøre din just lidt nemmere. Du kan evt bruge en lang bolt som midlertidig løsning, det er bare at finde en der passer.

    Mht kaffespild og timer... jeg bruger selv min SJ uden timer, men tæller bare op, ca 12 sekunder med den nuværende bønne, dette virker fint, og når du har gjort det nogle gange er det jo routine
    Hilsen Andreas

    Diverse....

    Comment

    • Skurken
      Master Brewer
      • Jun 2008
      • 1985

      #3
      Re:Hjælp til Super Jolly

      Hvorvidt der er en pind til drejeskiven afhænger af om det er den nye høje model eller den ældre lave model. På min model som er af den ældre type, medfølger der ingen pind.

      Kværnen er klart nemmest at indstille mens den kører, men det koster selvfølgelig lidt kaffe. Min erfaring er at når du først har skudt den nogenlunde ind, så kan du godt lave de små justeringer der skal til uden at køre med kværnen samtidig.

      Ang. doseren, så er der to mods som de fleste hjemmebrugere laver. \"The Sweep Mod\" som i realiten er små stykker gaffa tape ller lignenden som man sætter i bunden af sweeperen. Det gør at den sweeper doseren meget renere. Det andet er \"The Elvinator\" som er en lille plast tragt man sætter i bunden så kaffen lander mere lige i portafilteret (normalvis vil det ligge lidt skævt).

      Søg på de to og du vil finde masser af guides mm.

      En mørkekammertimer er rar at have synes jeg, men kan godt undværes. Det gør det bare nemmere at man ikke skal stå og tælle hver gang.
      Mvh. Anders


      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

      Comment

      Working...
      X