Hvilken ristning til hvilket formål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pran
    Grøn bønne
    • Feb 2010
    • 32

    Hvilken ristning til hvilket formål

    Jeg vil gerne lave:
    1. Espresso, incl. mælkeblandinger m. espresso
    2. Kaffe på stempelkande
    3. Kaffe i alm. kaffemaskine m. papirfilter

    Hvilken ristning er bedst til de forskellige slags kaffe f.eks. med udgangspunkt i denne oversigt:



    Venligst
    Preben
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    #2
    Re:Hvilken ristning til hvilket formål

    Som udgangspunkt bør du altid riste bønnen med den risteprofil som egner sig til bønnens karakter. Indenfor bønnenes grænser, så den stadigt bibeholder sin naturlige smagsnuancer, kan du så vurdere hvor lyst eller mørkt du kan tillade at riste. Dvs, nogle bønner egner sig til espresso, andre gør ikke.

    Følgende er baseret udelukkende på min egen smag.
    Jeg drikker filter/stempel/Aeropress af alt fra City til Full City

    Det er meget sjældent at jeg drikker Full city+, men det sker dog. Vær ikke bange for at riste bønne som bønnen bør ristes, og så prøve den i en espresso, selvom du tror den er lidt for lys. Du vil få et bedre resultat end hvis du forsøger at lave en \"espresso-rist\" (læs:typisk mørk) ud af en bønne som slet ikke egner sig til det.

    Comment

    • wedoo
      Mørkristet
      • May 2009
      • 316

      #3
      Re:Hvilken ristning til hvilket formål

      Jeg er tildels enig i ovenstående, alle bønner har hver deres risteprofil som vil give den bedste smagsmæssige oplevelse. Der kan efter min mening sagtens benyttes lyse risteprofiler i espresso/cappa/latte etc. Meget af det er afhængig af ens ønsker til smage osv. Dog mener jeg at alle bønner stort set kan benyttes til alle slags kaffer, hvad enten det er til espresso eller stempel etc. men nogle bønner er bare bedre at bruge end andre til de forskellige brygmetoder.

      Det hele er i realiteten op til en selv at vurdere og så smage sig frem til man har pejlet sig ind på hvad der ligger godt til en. Mundfylde og smagsnuancer er værd at notere sig. Bitre, søde eller noget helt tredie. Når SO er kommet lidt på plads, kan der eksperimenteres med Blends enten som samlet rist eller individuelle ristninger...

      For mit vedkommende er der kun positive oplevelser forbndet med det og jeg lærer hele tiden

      /wedoo
      LM GS/3 MP
      BestProtect Filter
      Compak K-10 Fresh
      Tools: espro/RB/Pullman
      Roaster: 800N Connoisseur

      Comment

      • pran
        Grøn bønne
        • Feb 2010
        • 32

        #4
        Re:Hvilken ristning til hvilket formål

        Det lyder fornuftigt, at hver slags bønne skal behandles på en speciel måde.
        Det jeg mente var egentlig, hvilken forskel der er på ristningen afhængig af formålet. Jeg går ud fra, at espresso skal ristes mest mørk. Skal stempelkaffe ristes på samme måde eller måske lysere? Og hvad med kaffe til alm. filter?
        mvh/Preben

        Comment

        • Botnakken
          Mellemristet
          • Jun 2008
          • 249

          #5
          Re:Hvilken ristning til hvilket formål

          Der ikke nogen \"regel\" om hvodan ristningen skal være til hvad bønnen bruges til.
          At bønner til espresso ofte er mørk ristede er stadig bestemt af hvilken ristning bønnen er egnet til.
          Ved en lys ristet bønne har du nogle smagsnyanser som du ikke får ved en mørkere ristning.
          Der er altså intet i vejen for at bruge en lys ristning til espresso.

          Men med det in mente, kan man godt bruge f.eks kaffeagenterne guide til risteprofiler.

          /Anders
          Lidt fattigere - men meget rigere

          La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
          Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
          Hario Siphon
          HotTop 8828B
          Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

          Comment

          • pran
            Grøn bønne
            • Feb 2010
            • 32

            #6
            Re:Hvilken ristning til hvilket formål

            OK, tak. Jeg prøver mig frem.
            mvh/Preben

            Comment

            Working...
            X