\"Gammel\" kaffe i kværnen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Pyt
    Grøn bønne
    • Mar 2010
    • 12

    \"Gammel\" kaffe i kværnen?

    Hej alle!

    Som helt nybegynder inden for kaffe-nørderi har jeg lige et spørgsmål ang. kværnen.

    Hvor meget gammel kaffe står der i kværnen mellem hver gang den bliver brugt? Her tænker jeg på de der sidder nede mellem tænderne, i bunden af holderen osv.?
    Vi gør jo meget for at sikre at kaffen er så frisk som muligt inden den bliver brygget, men hvis kværnen holder noget tilbage kan vi jo risikere at en del af filteret bliver fyldt med gammel kaffe?

    Jeg fylder altid kun lige nok bønner i holderen til at der kan kværnes det jeg skal bruge, men bør man fylde mere i, og \"flushe\" kværnen så at sige, eller er det hele bare tankespin fra min side af?

    /Jens
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:\"Gammel\" kaffe i kværnen?

    Man bør altid flushe sin kværn lige før brug. Hvor meget afhænger af kværnen. Der er meget stor forskel på hvor meget gammel kaffe en kværn ophober.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • bolind
      Lysristet
      • Oct 2009
      • 130

      #3
      Re:\"Gammel\" kaffe i kværnen?

      Hvis du vil nørde igennem, smider du lige et par bønner igennem kværnen så den er \"primet\" med frisk kaffe, og af den slags du skal til at brygge nu. Jeg bestilte engang en Hacienda la Esmeralda på Aeropress nede i TCC, og der røg lige en 20-30 bønner igennem R2D2-Mahlkönigen og direkte i knockboxen før det \"rigtige\" kaffe blev kværnet.

      Men du kan jo prøve begge dele og se om du kan dufte og smage forskel. Det svinger lidt om jeg gør det, afhængigt af om det kun er nogle timer eller flere dage siden der blev kværnet sidst, og om det er kaffe til 200 eller 1000 kr kiloet der skal brygges på.

      Comment

      • Pyt
        Grøn bønne
        • Mar 2010
        • 12

        #4
        Re:\"Gammel\" kaffe i kværnen?

        Dvs. at det er helt normal at kværnen skal flushes inden brug?

        Så er der jo bare noget man skal indarbejde i sin rutine, ligesom at flushe maskinen inden man går i gang.

        Og så lige et helt andet spørgsmål. Opbevarer I bønner i hopperen, eller kommer I kun lige det i der skal bruges til det I er ved at lave? De fleste kværne har en ret stor beholder til bønner, men bliver den nogensinde brugt af andre end caféer der laver rigtig meget kaffe?

        Jeg har selv nogle vakumdåser, jeg har mine bønner i og sådan en beholder på en kværn er jo lang fra lufttæt.

        /Jens

        Comment

        • Ejlemos
          Mellemristet
          • Oct 2009
          • 272

          #5
          Re:\"Gammel\" kaffe i kværnen?

          Det med bønner i hopperen er vist lidt en smagssag som så meget andet. Jeg tvivler dog på at der er ret mange som har et helt kilo bønner liggende i hopperen på noget tidspunkt (forudsat de har et normalt hjemmeforbrug)

          Som så mange andre faktorer ved kaffebrygningen, spiller det også en rolle hvor længe bønnerne har ligget \"i fri luft\". Det er meget en smagssag hvor længe man kan lide de forskellige bønner ligger, men mere end et par dage bliver i overkanten synes jeg selv/viser mine erfaringer. Måske andre har en anden holdning til dette. Men som alt det andet, kommer det jo an på SMAGEN i koppen

          Nogen gør som du, afvejer bønnerne inden de kommes i kværnen, så ingen overskydende bønner ligger i hopperen efter brug. Jeg gør typisk det, at jeg ved første kop om morgenen fylder bønner i hopperen ca til dagens forbrug eller lidt mindre, og fylder lidt mere i i løbet af dagen. Skulle der ligge lidt tilbage når jeg er færdig med dagens sidste kop, rør det mig ikke så meget da jeg ved de bliver brugt senest imorgen.
          /Emil Malling

          Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

          Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
          ... Og en ønskeseddel såå lang

          Comment

          Working...
          X