Indian Monsooned Malabar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Golf20
    Lysristet
    • Mar 2008
    • 83

    Indian Monsooned Malabar

    Er der nogen som kan give mig anvisning på hvordan de lader den her mærkelige bønne
    indgå i kaffe og espresso blandinger. Og hvordan går i frem med ristningen
    Vil ikke påstå at jeg nyder den solo,men måske den kan indgå i nogle sammenhæng med fordel ?
    Det imponerer mig hvor meget den fylder før og især efter rist.(og hvor lidt den vejer)
  • wedoo
    Mørkristet
    • May 2009
    • 316

    #2
    Re:Indian Monsooned Malabar

    Indledningsvis vil jeg pointere at der er Monsooned Malabar og så er der Monsooned Malabar og der er stor forskel i kvaliteten Ja, det kan virke lidt misvisende, men på samme bonne kan der være meget stor forskel og lige præcist den bønne er meget afhængig af at det er den rette der forsøges med, ellers kan det meget let gå galt.

    Hvis det er den rigtige bønne af bedste kvalitet, så skal du ikke presse den for meget, en lys rist omkring city max city+ vil gøre det rigtig godt. Hvis du rammer plet, så vil du få meget smag ud af bønnen, hovedsagligt nødder/sesam i den stil. Men husk at riste den varsomt og gerne trække den da der kan være en del fugt i den. Se om ikke det kan hjælpe på det.

    /wedoo
    LM GS/3 MP
    BestProtect Filter
    Compak K-10 Fresh
    Tools: espro/RB/Pullman
    Roaster: 800N Connoisseur

    Comment

    • Golf20
      Lysristet
      • Mar 2008
      • 83

      #3
      Re:Indian Monsooned Malabar

      Wedoo: tak for indlæg. Lad os forudsætte at det er den \"gode\" Moonsoned, og at man ikke nyder den SO, hvad egner den sig så til at blande med ? og i hvilket forhold ? både som espresso og alm. kaffe: filter og stempel ? Andre er velkomne her hvis erfaring haves

      Comment

      • filip
        Stamgæst
        • Mar 2008
        • 761

        #4
        Re:Indian Monsooned Malabar

        jeg har forsøgt flere gange at få den til at passe ind i en espressoblend, uden held, til gengæld lavede jeg en stempel/filter blanding på 80% M.Malabar og 20% Ethiopisk Sidamo, der var rigtig, rigtig god.

        /F
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist


        \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

        Comment

        • filip
          Stamgæst
          • Mar 2008
          • 761

          #5
          Re:Indian Monsooned Malabar

          jeg har forsøgt flere gange at få den til at passe ind i en espressoblend, uden held, til gengæld lavede jeg en stempel/filter blanding på 80% M.Malabar og 20% Ethiopisk Sidamo, der var rigtig, rigtig god.
          hvis det skal være en af bønnerne fra bellabaristas tilbud ville jeg prøve med 70% M.Malabar og 30% Eth. Yirgacheffe. Men jeg har ikke prøvet den selv ! Bare et forslag.
          Mazzer Mini Electronic A
          TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
          Gene Café kafferister
          Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
          Mypressi Twist


          \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

          Comment

          • Golf20
            Lysristet
            • Mar 2008
            • 83

            #6
            Re:Indian Monsooned Malabar

            Fint Filip, det skal prøves.
            Prøv at forestille dig hvor mange forskellige kombi man kan prøve, med 10 forskellige bønner i hus. Gælder om at føre logbog så !

            Comment

            • filip
              Stamgæst
              • Mar 2008
              • 761

              #7
              Re:Indian Monsooned Malabar

              jeg er også dybt misundelig..
              men pengene er små pt, meget små.
              hvordan ser de bønner ud der er \"grade 2 og 5\" ?

              /F
              Mazzer Mini Electronic A
              TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
              Gene Café kafferister
              Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
              Mypressi Twist


              \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

              Comment

              Working...
              X