Forskellige stampere til forskellige kaffer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • YouTwo
    Mellemristet
    • Jan 2010
    • 213

    Forskellige stampere til forskellige kaffer?

    Jeg mindes at have læst et sted herinde omkring stampere vs kaffe.

    Det var noget med, at afhængig af hvilken kaffe der var i portafillaen, hvor frisk den var, hvor finmalet den var, så ville der blive brugt forskellige stampere.

    Hvorfor har det noget at sige, hvordan kaffen er ift. hvilken stamper man bruger?

    Eller har det ikke noget på sig?

    //Henrik
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #2
    Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

    Roadrunner wrote:
    Jeg mindes at have læst et sted herinde omkring stampere vs kaffe.

    Det var noget med, at afhængig af hvilken kaffe der var i portafillaen, hvor frisk den var, hvor finmalet den var, så ville der blive brugt forskellige stampere.

    Hvorfor har det noget at sige, hvordan kaffen er ift. hvilken stamper man bruger?

    Eller har det ikke noget på sig?

    //Henrik
    Det glæder jeg mig til at høre, for det kunne bruges som undskyldning for at købe en eller 2 ekstra fede tampere....

    Henrik
    Henrik Palshøj

    Comment

    • dr.kaffeberg1
      Mørkristet
      • Jul 2009
      • 311

      #3
      Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

      jeg brug kun en. og jeg har da ikke hørt om det du skriver der :blink:
      1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

      ordbillde

      Rancilio Epoca E1
      Fiorenzato T80

      Comment

      • hinge
        Grøn bønne
        • Jan 2010
        • 47

        #4
        Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

        Når vi nu er ved at snakke stamper.
        Hvor stor er en 58 mm. Passer den til et 58 mm filter, eller er den 58 mm.
        Jeg undre mig da den stamper som fulgte med mit brugte set er 57 mm og filteret er 58,5 mm. Det giver da en del slup, og mulighed for chaneling.
        CitiZ & Milk D120 BK
        Ascaso I1 + Bodum Stempel

        Comment

        • ChrZacho
          Master Brewer
          • May 2007
          • 1580

          #5
          Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

          hinge wrote:
          Når vi nu er ved at snakke stamper.
          Hvor stor er en 58 mm. Passer den til et 58 mm filter, eller er den 58 mm.
          Jeg undre mig da den stamper som fulgte med mit brugte set er 57 mm og filteret er 58,5 mm. Det giver da en del slup, og mulighed for chaneling.
          Du har helt ret ... derfor mener jeg at der burde følge en kurv med til ALLE stampere, som passer i størrelsen.
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

          Comment

          • tyfon
            Mørkristet
            • Jul 2008
            • 309

            #6
            Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

            ChrZacho wrote:
            hinge wrote:
            Når vi nu er ved at snakke stamper.
            Hvor stor er en 58 mm. Passer den til et 58 mm filter, eller er den 58 mm.
            Jeg undre mig da den stamper som fulgte med mit brugte set er 57 mm og filteret er 58,5 mm. Det giver da en del slup, og mulighed for chaneling.
            Du har helt ret ... derfor mener jeg at der burde følge en kurv med til ALLE stampere, som passer i størrelsen.
            That makes sense
            +1
            Astoria Sibilla
            Bestmax Filter
            Mazzer Major Electronic
            JURA X9

            Comment

            • DAV
              Lysristet
              • Nov 2008
              • 146

              #7
              Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

              Lige i en lidt anden retning. Jeg har oplevet at min koniske tamper (mere spids på midten end de konvekse) laver såkaldte Hobzons (strintere), mens at min flade tamper ikke gør det. Vel at mærke i mit singleshot filter. Dette er oplevet ved efter følgende skud med samme kaffe.
              Izzo Alex Duetto
              Casadio

              Comment

              • EPO
                Coffeeholic
                • Oct 2007
                • 1151

                #8
                Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

                Jeg må indrømme at jeg aldig har forsøgt at lave emperisk smags test, ved brug af forskellige tamper og hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg nu ikke der er den store frskel, hvis der da overhoved er nogen.
                Men det har nu ikke afholdt mig fra at anskafe mig et ikke uanseligt antal forskelige tampers, men jeg håber da næsten der er en forskel for så har jeg da en go\' undskyldning for at købe flere :laugh:

                PS. jeg iøvrigt gerne aflive en myte, man kan aldrig få for mange tamper!
                Michael EPO Rasmussen

                Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                Comment

                • YouTwo
                  Mellemristet
                  • Jan 2010
                  • 213

                  #9
                  Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

                  Der har jeg så et spørgsmål til den myte, velvidende jeg måske bliver upopulær .

                  Hvad er ideen med at have flere forskellige stampere? Har du en portafilla i 58 mm og én stamper i 58 mm, så er det vel ikke nødvendigt med ex. 3 stampere i 58 mm. De gør jo det samme?

                  //Henrik

                  Comment

                  • Skurken
                    Master Brewer
                    • Jun 2008
                    • 1985

                    #10
                    Re:Forskellige stampere til forskellige kaffer?

                    Roadrunner wrote:
                    Der har jeg så et spørgsmål til den myte, velvidende jeg måske bliver upopulær .

                    Hvad er ideen med at have flere forskellige stampere? Har du en portafilla i 58 mm og én stamper i 58 mm, så er det vel ikke nødvendigt med ex. 3 stampere i 58 mm. De gør jo det samme?

                    //Henrik
                    Set ud fra et fornuftsmæssigt synspunkt har du fuldstændig ret.

                    ... set ud fra et \"jeg-elsker-lækre-ting-og-gadgets-og-jeg-er-villig-til-at-sætte-min-privatøkonomi-over-styr-for-at-få-dem\"-synspunkt tager du dog fuldstændig fejl

                    Hilsen Anders, der ønsker sig en Pullman Barista rigtig meget...
                    Mvh. Anders


                    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                    Comment

                    Working...
                    X