Fotonørder, please hjælp mig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    Fotonørder, please hjælp mig

    Jeg har luret lidt at der er nogle stykker herinde der er ret glade for kameraer og billeder. Jeg håber i vil komme ud af busken og hjælpe mig lidt.
    Jeg vil gerne have et spejlreflekskamera der ikke koster alt for meget. Under 5000 men over 3000, er det realistisk?

    Hvad skal jeg bruge af objektiver? Det skal bruges til at tage billeder udenfor, indenfor og upclose billeder.

    Jeg har kigget på canon eos 450d da jeg synes det virker som et rigtigt lækkert kamera, men jeg ved bare ikke om der er et bedre alternativ til nogenlunde samme pris?
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Fotonørder, please hjælp mig

    Altså jeg er personligt rigtig glad for Canon\'s kameraer. Jeg kan ikke komme med et eller andet teknisk gejl om hvorfor de skulle være bedre end andet (hvilket de sikkert heller ikke er), men jeg kan godt lide den måde deres menuer er bygget op på og synes jeg får en rigtig lækker kvalitet på de billeder jeg har taget med mine.

    Jeg har leget ret meget med EOS 500D, så vil ikke udtale mig om 450D (men de skulle være ret tæt på identiske hvad billedkvalitet angår). Ved ikke hvad prisforskellen er, men de ligger begge i den \"billige\" ende (alt er jo relativt...).

    Jeg synes 500D\'eren er ekstremt vellykket. Skærmen på den er vildt, vildt lækker (meget bedre end på mit 40D), og onscreen menu\'en fungerer upåklageligt - det er hurtigt at skifte mellem de forskellige indstillinger osv. Det er et kamera jeg har anbefalet til mange venner og familiemedlemmer og dem af dem der har købt det har udtrykt stor tilfredshed med det.

    Ang. objektiver, så er det jo her det bliver rigtig spændende (og dyrt hvis man vil...), der findes jo et hav af muligheder. Hvis jeg skulle vælge et objektiv jeg aldrig ville leve uden så er det mit 50mm faste objektiv. Det bruger jeg virkelig meget, især til billeder af min datter, men også generelt.

    På ønskesedlen har jeg også et makro objektiv så jeg kan tage billeder af espressoshots, dårlige forsøg på latte art osv.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      Re:Fotonørder, please hjælp mig

      Så vidt jeg har forstået så skulle der ikke være den helt store forskel på 450d og 500d, noget med noget HD video og en smule flere pixels... ret mig endelig hvis jeg tager fejl
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Re:Fotonørder, please hjælp mig

        Det der HD video er da meget sjovt, men bestemt ikke nogt jeg gad betale ekstra for. Kan godt være jeg er gammeldags på det punkt, men video er noget man laver med et videokamera...
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • bss
          Mørkristet
          • Jun 2008
          • 314

          #5
          Re:Fotonørder, please hjælp mig

          Jeg har selv et 450d jeg er meget glad for, så jeg kan kun anbefale det, og det lyder til at passe meget godt til dit brug. Men jeg ved at andre er fuldt ud lige så glad for deres nikon cams i samme prisklasse - der skulle ikke være den store forskel.

          Til dagligdagsbilleder hvor jeg er tæt på motivet, samt landskabsbilleder bruger jeg mest mit 18-55mm objektiv. Men her i weekenden var jeg f.eks. rigtigt glad for at have mit 55-250mm objektiv, da jeg derved virkeligt kunne trække tingene tæt på uden at stå klods op og ned af deltagerne.

          Et 50mm fast objektiv står øverst på ønskelisten, og er virkeligt en god billig måde at tage nogle rigtigt flotte potrætter.

          (EDIT)
          Glemte helt at skrive, at du har ret i at den eneste \"store\" forskel på 450d og 500d er video på 500d. Noget jeg til tider godt kan savne - det er jo lækkert lige at kunne tage en lille video af sine shots. Men det er ikke så stort et afsavn at jeg ville betale det ekstra som det kostede.

          Og hvis du hiver fat i Roed kan han nok lave et godt tilbud til dig på et cam og lidt ekstra udstyr
          Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
          Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

          Comment

          • BaristaDK
            Master Brewer
            • Nov 2007
            • 1643

            #6
            Re:Fotonørder, please hjælp mig

            bss wrote:
            Jeg har selv et 450d jeg er meget glad for, så jeg kan kun anbefale det, og det lyder til at passe meget godt til dit brug. Men jeg ved at andre er fuldt ud lige så glad for deres nikon cams i samme prisklasse - der skulle ikke være den store forskel.

            Til dagligdagsbilleder hvor jeg er tæt på motivet, samt landskabsbilleder bruger jeg mest mit 18-55mm objektiv. Men her i weekenden var jeg f.eks. rigtigt glad for at have mit 55-250mm objektiv, da jeg derved virkeligt kunne trække tingene tæt på uden at stå klods op og ned af deltagerne.

            Et 50mm fast objektiv står øverst på ønskelisten, og er virkeligt en god billig måde at tage nogle rigtigt flotte potrætter.

            (EDIT)
            Glemte helt at skrive, at du har ret i at den eneste \"store\" forskel på 450d og 500d er video på 500d. Noget jeg til tider godt kan savne - det er jo lækkert lige at kunne tage en lille video af sine shots. Men det er ikke så stort et afsavn at jeg ville betale det ekstra som det kostede.

            Og hvis du hiver fat i Roed kan han nok lave et godt tilbud til dig på et cam og lidt ekstra udstyr
            hehe nu er det faktisk også lidt din skyld(og din kærestes) at jeg kigger på kamera
            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

            Comment

            • Søren Wolder
              Administrator
              • May 2007
              • 613

              #7
              Re:Fotonørder, please hjælp mig

              For kr. 5000 kan man godt få et udemærket spejrefleks med et kit objektiv. Der er naturligvis forskel på et kamerahus til en kr. 3-4000 og så et til kr. 10-15.000, men det gør ikke, at de billigere spejlrefleks kameraer ikke dur til noget.

              Jeg har selv tidligere haft et Nikon D40 og det tager glimrende billeder.

              Jeg ville helt klart holde mig til Nikon eller Canon grundet mulighederne indenfor objektiverne. Kamerahuse skiftes ud - objektiver beholdes. Vælg det mærke du bedst kan lide - de er lige gode!

              Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter et lidt bedre objektiv (17-55 mm og så lysstærks som muligt - dvs. helst et f2.8) end de kit-objektiver, der følger med.

              Derudover ville jeg sætte penge af til fx. Adobe Lightroom, hvis du ikke allerede har det.
              Administrator på EspressoBar

              Black coffee rules...

              Comment

              • BaristaDK
                Master Brewer
                • Nov 2007
                • 1643

                #8
                Re:Fotonørder, please hjælp mig

                okay så det er hip som hap om det hedder nikon, canon osv....

                Jeg ved ikke lige hvad adobe lightroom er, et redigeringsprogram?
                \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #9
                  Re:Fotonørder, please hjælp mig

                  BaristaDK wrote:
                  okay så det er hip som hap om det hedder nikon, canon osv....

                  Jeg ved ikke lige hvad adobe lightroom er, et redigeringsprogram?
                  Adobe Photoshop Lightroom lets professional photographers and photo enthusiasts make amazing photos from anywhere through photo editing and organizing.

                  jeg kan iøvrigt kun tilslutte mig at det er et fantastisk stykke software!!
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • bss
                    Mørkristet
                    • Jun 2008
                    • 314

                    #10
                    Re:Fotonørder, please hjælp mig

                    Det ER et lækkert program, men hvis ikke du kun bruger organisations-delen af lightroom, så vil jeg mene et program som picasa er ganske fint.

                    Jeg ville hellere bruge pengene på et ekstra objektiv eller en ekstern blitz.
                    Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                    Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

                    Comment

                    • Skurken
                      Master Brewer
                      • Jun 2008
                      • 1985

                      #11
                      Re:Fotonørder, please hjælp mig

                      På Mac fungerer iPhoto også fint til at organisere billederne i... (ingen redigeringsfunktioner).
                      Mvh. Anders


                      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                      Comment

                      • jazz
                        Mellemristet
                        • Feb 2009
                        • 227

                        #12
                        Re:Fotonørder, please hjælp mig

                        LightRoom er et editeringsprogram.

                        jeg har selv nikon, fordi da jeg købte stod valget også mellem nikon og canon,jeg valgte Nikon primært fordi det passede bedre til min hånd end det tilsvarende Canon, og sekundært at det havde en bedre kit objektivt.

                        Et objektiv, som jeg ofte ville ønske jeg havde var Nikons 18-200mm VR, som er et godt allround objektiv, fordi det er af og til en hæmmende faktor at foruden huset fylder og vejer, så gør ekstra objektiver det også.

                        Det er jo lidt med objektiver og huse som kværne, at man nok kan få noget som er bedre, men af og til kan det godt betale sig, at afbalancere det. Endeligt, husk, at det bedste billede er det, som bliver taget, fremfor det man var lige ved at tage, men ikke nåede fordi man lige skulle skifte objektiv :-D

                        Jeg ville foreslå, at tage ud til en fotohandler og prøve at have nogle hus i hænderne, og se, hvordan de føles. Sidst men ikke mindst, hvis du kender nogle foto entusiaster,som har en del objektiver, så kan det godt betale sig, at købe samme mærke som dem, fordi man så netop kan låne grej.
                        85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                        -- Winston Churchill

                        Comment

                        • Søren Wolder
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 613

                          #13
                          Re:Fotonørder, please hjælp mig

                          En ting er organisering - en anden er behandlingsdelen.

                          Hvis man køber et spejlrefleks, er man formentlig interesseret i af udnytte dets fulde kapacitet - og det gør man kun ved at skyde billederne i et raw-format, og efterfølgende kører dem gennem et behandlingsprogram - som fx. Lightroom. Der er ganske stor forskel på de resultater man kan få i forhold til at skyde i .jpg format.

                          Nuvel - jpg format kan være udemærket - men som sagt får man langt mere ud af raw-formatet.

                          Og med hensyn til mærker - så gik min kommentar på Nikon vs. Canom - og ikke på alle andre mærker.

                          Jeg er fuldt ud klar over, at der er andre mærker, der laver gode kameraer, men som jeg ser det, vil man på et eller andet tidspunkt møde begrænsninger mht. optik.
                          Administrator på EspressoBar

                          Black coffee rules...

                          Comment

                          • BaristaDK
                            Master Brewer
                            • Nov 2007
                            • 1643

                            #14
                            Re:Fotonørder, please hjælp mig

                            Okay jeg kan godt følge argumenterne for at skulle have et billedredigeringsprogram, men når det så er sagt, er jeg på ret bar bund når det kommer til spejlrefleks. Er det svært/sværer at tage raw billeder fremfor .jpg billeder? Og er det nemt at redigere raw billeder i f.eks adobe lightroom?

                            Det kamera jeg har nu er et kompakt digitalkamera fra før 1800-tallet, min kærestes iphone tager bedre/flottere billeder end det. Så i starten skal det være et kamera der kan dække de daglige billeder af hunden, børnene, konen, kagerne og kaffen. Jeg har det indtryk at det er en smule mere kompliceret at lege med de forskellige muligheder et spejlreflekskamera giver, men jeg håber da at jeg med tiden lærer det
                            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                            Comment

                            • Skurken
                              Master Brewer
                              • Jun 2008
                              • 1985

                              #15
                              Re:Fotonørder, please hjælp mig

                              Det er det fede ved spejlreflekskameraer. De har alle en udemærket auto indstilling. Et billede taget på Auto indstilling med mit kamera slår ALT hvad et kompakt kamera nogensinde ville kunne. Så selv min kone kan finde ud af at tage billeder med det. Så kan jeg jo nørde med indstillingerne.
                              Mvh. Anders


                              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                              Comment

                              Working...
                              X