Pebret kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • OleMar.
    Mellemristet
    • Mar 2008
    • 162

    Pebret kaffe

    Vi ved det godt alle sammen og nu er der også ført bevis for at København sælger verdens dyreste kaffe:



    Ville sådan en artikel dog bare føre til en smule selvransagelse hos kaffebar-ejerne over deres ublu priser, da det kun er relativt få af dem der kan holde kvaliteten på samme høje leje.

    Men hvis det er godt for noget, så er det E-bar forummet der huser alle os med eget maskineri derhjemme. For der bliver flere og flere der opdager at en hunde dyr espressomaskine hurtigt har finaseret sig selv med de kaffelatte priser der føres ude i byen:laugh:
    Mvh. Ole


    Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café
  • vanderlay
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 168

    #2
    Re:Pebret kaffe

    Det skal vel ses i forhold til, at stort set alt andet også er dyrt i DK, ikke mindst drikkevarer på barer, restauranter...

    - de skulle sammenligne, hvad en avis koster i løssalg rundt om i verden. Fredags-Politiken står i 25 kr, hvad koster New York Times?

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Re:Pebret kaffe

      Ja, hvis man justerer for købekraft, så kunne jeg godt forestille mig, at billedet er noget anderledes.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • ChrZacho
        Master Brewer
        • May 2007
        • 1580

        #4
        Re:Pebret kaffe

        vanderlay wrote:
        Fredags-Politiken står i 25 kr,
        Der er da vist smuttet et komma for dig ... :huh:
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

        Comment

        • OleMar.
          Mellemristet
          • Mar 2008
          • 162

          #5
          Re:Pebret kaffe

          -Både og. For det ændrer jo ikke på det faktum at kaffebarene i DK har haft held med at hæve prisen (og avancen) uforholdsmæssig meget på lige netop caffélatte:

          Høj indtjening på kaffe
          Hvor meget kaffebarerne tjener på kaffe, tør Jesper Clement dog ikke give et bud på.

          »Men jeg er sikker på, at selv om man regner maskineri, kaffepriser, transport og lønninger sammen, så ligger indtjeningen et godt stykke over, hvad man ellers ser på andre varer«, siger økonomen.
          Mvh. Ole


          Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

          Comment

          • klaus
            Mørkristet
            • Oct 2007
            • 318

            #6
            Re:Pebret kaffe

            Og så kunne man måske diskutere lidt videre og stille spørgsmål ved hvad de forskellige kaffebarer og risterier betaler for kaffen og hvor meget der i sidste ende når tilbage til bonden...
            Kaffe er en af verdens største handelsvarer (nogle kilder siger det kun er olie, der bliver handlet mere på verdensmarkedet) og en afsindig stor del af pengene ryder til diverse mellemhandlere. Derfor kan man jo med rette tænke lidt over - når man nu giver op til 50 kroner for en latte - hvordan de forskellige virksomheder forholder sig til det spørgsmål.
            Har nogen læst The Coffee Paradox?
            Klaus Thomsen
            World Barista Champion 2006
            Kig ind på vores Blog her
            The Coffee Collective

            Comment

            • Basse
              Grøn bønne
              • Mar 2010
              • 9

              #7
              Re:Pebret kaffe

              Næh, men det vil jeg da nu.

              Mht. betaling til bønderne, er det selvfølgelig målet med organisationer som Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ osv. Men min opfattelse er, at bønderne i mange tilfælde undgår fx Fairtrade, fordi de kan få mere for deres kaffe udenom. Avancen i deres ende går tabt i administration, kontrol, gebyrer osv osv.

              Comment

              • Skurken
                Master Brewer
                • Jun 2008
                • 1985

                #8
                Re:Pebret kaffe

                Basse wrote:
                Næh, men det vil jeg da nu.

                Mht. betaling til bønderne, er det selvfølgelig målet med organisationer som Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ osv. Men min opfattelse er, at bønderne i mange tilfælde undgår fx Fairtrade, fordi de kan få mere for deres kaffe udenom. Avancen i deres ende går tabt i administration, kontrol, gebyrer osv osv.
                Netop. Direct Trade er din ven i den sammenhæng. Og så åben dokumentation fra opkøberen om hvad de betaler til bonden.

                Væk med alle de mellemhandlere, det er bedre for alle parter.
                Mvh. Anders


                Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                Comment

                • Basse
                  Grøn bønne
                  • Mar 2010
                  • 9

                  #9
                  Re:Pebret kaffe

                  Skurken wrote:
                  Basse wrote:
                  Næh, men det vil jeg da nu.

                  Mht. betaling til bønderne, er det selvfølgelig målet med organisationer som Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ osv. Men min opfattelse er, at bønderne i mange tilfælde undgår fx Fairtrade, fordi de kan få mere for deres kaffe udenom. Avancen i deres ende går tabt i administration, kontrol, gebyrer osv osv.
                  Netop. Direct Trade er din ven i den sammenhæng. Og så åben dokumentation fra opkøberen om hvad de betaler til bonden.

                  Væk med alle de mellemhandlere, det er bedre for alle parter.
                  Ja, og så lær dog for gud skyld bønderne at dyrke økologisk eller endnu bedre biodynamisk. Det er bedre for alle parter og sikrer altså i sidst ende end langt bedre høst, bedre og stærkere kaffetræer og sundhed til slutbrugeren!

                  Comment

                  • Skurken
                    Master Brewer
                    • Jun 2008
                    • 1985

                    #10
                    Re:Pebret kaffe

                    Basse wrote:
                    Skurken wrote:
                    Basse wrote:
                    Næh, men det vil jeg da nu.

                    Mht. betaling til bønderne, er det selvfølgelig målet med organisationer som Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ osv. Men min opfattelse er, at bønderne i mange tilfælde undgår fx Fairtrade, fordi de kan få mere for deres kaffe udenom. Avancen i deres ende går tabt i administration, kontrol, gebyrer osv osv.
                    Netop. Direct Trade er din ven i den sammenhæng. Og så åben dokumentation fra opkøberen om hvad de betaler til bonden.

                    Væk med alle de mellemhandlere, det er bedre for alle parter.
                    Ja, og så lær dog for gud skyld bønderne at dyrke økologisk eller endnu bedre biodynamisk. Det er bedre for alle parter og sikrer altså i sidst ende end langt bedre høst, bedre og stærkere kaffetræer og sundhed til slutbrugeren!
                    Ja, i teorien er jeg enig med dig.

                    Det er dog desværre ikke altid så sort/hvidt. Læste fornylig en blog om hvordan nogle bønder fravælger økologien netop fordi de uden sprøjtemidler bliver udsat for alverdens svampe angreb mm. på kaffeplanterne og tabet ved at overgå til økologi kan derfor hurtigt bliver større end den merpris de kan få for kaffen ved at overgå til økologi.
                    Mvh. Anders


                    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                    Comment

                    • Basse
                      Grøn bønne
                      • Mar 2010
                      • 9

                      #11
                      Re:Pebret kaffe

                      Skurken wrote:
                      Basse wrote:
                      Skurken wrote:
                      Basse wrote:
                      Næh, men det vil jeg da nu.

                      Mht. betaling til bønderne, er det selvfølgelig målet med organisationer som Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ osv. Men min opfattelse er, at bønderne i mange tilfælde undgår fx Fairtrade, fordi de kan få mere for deres kaffe udenom. Avancen i deres ende går tabt i administration, kontrol, gebyrer osv osv.
                      Netop. Direct Trade er din ven i den sammenhæng. Og så åben dokumentation fra opkøberen om hvad de betaler til bonden.

                      Væk med alle de mellemhandlere, det er bedre for alle parter.
                      Ja, og så lær dog for gud skyld bønderne at dyrke økologisk eller endnu bedre biodynamisk. Det er bedre for alle parter og sikrer altså i sidst ende end langt bedre høst, bedre og stærkere kaffetræer og sundhed til slutbrugeren!
                      Ja, i teorien er jeg enig med dig.

                      Det er dog desværre ikke altid så sort/hvidt. Læste fornylig en blog om hvordan nogle bønder fravælger økologien netop fordi de uden sprøjtemidler bliver udsat for alverdens svampe angreb mm. på kaffeplanterne og tabet ved at overgå til økologi kan derfor hurtigt bliver større end den merpris de kan få for kaffen ved at overgå til økologi.
                      For fx vinproduktion gælder de biodynamiske principper også, og det kun uvidenhed der gør at de ikke kan omlægge deres produktion til biodynamik.

                      Princippet går jo på at komme tilbage til \"basics\" og der er måder at gøre det på hvor man undgår den slags dyr. Fx. så gør man i vinproduktion dét, at man graver mødding fra dyr ned i et horn. Når det så bliver til kompost bruger man dette til at putte på sprøjteflasken og sprøjte vinrankerne med. Dét er bare én af mange ting man gør, og så har man den biodynamiske kalender som rettesnor.

                      Comment

                      • Bebeto
                        Mørkristet
                        • Nov 2009
                        • 455

                        #12
                        Re:Pebret kaffe

                        Det er her nytte/skygge træer kommer ind i billedet, de giver et bedre klima for kaffebuskene og en stor variation i dyrelivet i og omkring plantagerne. Dette har flerer fordele, både at faunaen forbliver varieret men også en lidt langsommere vækst af kaffebønnen, og dette skulle give en bedre smag....

                        Denne påstand er dog hentet fra Mellemamerika og toppen ad Sydamerika, Costa Rica til Columbia, og hvordan driften i eks Afrika forgår har jeg ingen viden om.

                        Men det eneste rigtige er velat købe en lille farm i Guatemala eller Columbia, og så dyrke den lige som man ønsker
                        Hilsen Andreas

                        Diverse....

                        Comment

                        • Bebeto
                          Mørkristet
                          • Nov 2009
                          • 455

                          #13
                          Re:Pebret kaffe

                          Men for at komme tilbage til emnet.... så tror jeg ikke kaffen bliver billigere at det... lol
                          Hilsen Andreas

                          Diverse....

                          Comment

                          • BaristaDK
                            Master Brewer
                            • Nov 2007
                            • 1643

                            #14
                            Re:Pebret kaffe

                            Økologisk, biodynamisk osv... Der kan jo være mange grunde til at vi som forbruger har lyst til at købe økologisk. Hvis der bliver brugt sprøjtemidler til kaffen, er det ret så lidt der ender i koppen, da kaffen bliver ristet og på den måde ikke er fersk som f.eks en rå gulerød.
                            Som Skurken er inde på, er der steder hvor det slet ikke kan lade sig gøre at dyrke økologisk kaffelandbrug. F.eks i Kenya, ville det reducere udbyttet til en femtedel, da man i Kenya har et nationalt problem med coffee leaf rust og coffee berry disease. Selvfølgelig øger det omkostningerne ved at skylle sprøjte med kobber og andre kemikalier, men i sidste ende øger det i den grad produktiviteten. En løsning på dette problem kunne være at rive alle kaffetræer i kenya op og plante nye resistente varianter, men dette ville helt sikkert ændre på den fantastiske smag og aroma vi kender fra Kenya-kaffe og der ville gå 4-6 år hvor man ikke kunne få kaffe fra Kenya.

                            Når det så er sagt, er der faktisk mange kaffeplantager der driver økologisk landbrug, men certificeringen er så dyr, at det ikke kan betale sig, da bonden ikke nødvendigvis får mere for sin kaffe bare fordi den er økologisk.

                            Min holdning er at det skal være bæredygtigt, både for bonden men også for jorden. For bonden skal det selvfølgelig kunne betale sig økonomisk at dyrke ordentlig kvalitetskaffe. For at det skal være bæredygtigt for jorden, skal noget af al den næring kaffetræerne suger op, gives tilbage, så mange kaffefarme har plantet træer der er gode til at holde på nærringen og som ved forrådnelse giver en masse næreing tilbage. Samtidig kan disse træer bruges til at skygge for kaffetræerne i nogle områder/perioder. Tit og ofte bliver de dele af kaffefrugten, der bliver sorteret fra under forarbejdning, lagt ud som gødning til jorden og de andre træer.

                            Så om det er certificeret økologisk, fairtrade mærket osv, giver jeg ikke det store for. Men gennemskuelighed, ærlighed og bæredygtighed det vil jeg gerne betale mange penge for!
                            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                            Comment

                            • Skurken
                              Master Brewer
                              • Jun 2008
                              • 1985

                              #15
                              Re:Pebret kaffe

                              Takker BDK. Du skriver nøjagtig så uddybbende som jeg ikke havde tid til
                              Mvh. Anders


                              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                              Comment

                              Working...
                              X