Grønne bønner eller...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Grønne bønner eller...

    Når jeg nu sidder og ser på Risteriets priser, så kan man jo ikke undgå at lægge mærke til merprisen for ristet kaffe i forhold til de grønne. I løbet af et par år bliver det trods alt til en del penge sparet hvis man rister selv. Bruger man f.eks. 500g bønner om ugen, sparer man hurtigt et par tusind om året til kaffe ved at riste den selv.

    Kafferistere kan man få fra den helt billige løsning; bagepladen i ovnen, en popcornmaskine (200,-), de mere automatiserede som Gene Cafe (knap 4.000,-) til de helt dyre modeller som Hot Top (6-8.000,-), ja - de findes sikkert endnu dyrere. I løbet af nogle år kan en investering i en kafferister derfor hurtigt tjenes hjem.

    Spørgsmålene er så: Får man væsentlig bedre kvalitet i sin ristning ved at bruge en Hot Top i forhold til f.eks. en Gene Cafe eller Imex - eller er det bare mere automatiseret i de dyre maskiner? Bliver kaffen bedre og mere ensartet ristet i de dyre maskiner? Hvad får man mere for sine penge når man investerer i en dyr rister?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • EPO
    Coffeeholic
    • Oct 2007
    • 1151

    #2
    Re:Grønne bønner eller...

    Der er flere elemeter i spil her, hvis man drikker meget kaffe og der med bruger mange bønner, så er det nok ikke den bedste lsning med en Imex. Den rister glimrende jeg kende dog flere som har haft problmer med holdbarheden.
    Hot top vs. Gene er noget lidt andet, inge tvivl om at Hot Top'en er en bedre rister med lang flere funktioner end Gene'en (specielt nedkøling!!) men om den er 2-4000,- bedre ved jeg ikke, men der er dels en lir effekt at tage hensyn til og dels en Nørdeeffekt, ingen af dele skal efter min vurdering undervurderes, tvært imod så det korte svar fra mig må være at jeg klart syntes en Hot Top er det bedste valg skarpt forfulgt af Gene'en
    Michael EPO Rasmussen

    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #3
      Re:Grønne bønner eller...

      Hobzon wrote:
      Får man væsentlig bedre kvalitet i sin ristning ved at bruge en Hot Top i forhold til f.eks. en Gene Cafe eller Imex - eller er det bare mere automatiseret i de dyre maskiner?
      Du får en længre ristetid, du får mulighed for i højre grad at kunne påvirke risteprofile og en større mængde.

      Om det er væsentligt kommer helt an på ens krav ... :whistle:
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Grønne bønner eller...

        Hobzon wrote:
        Når jeg nu sidder og ser på Risteriets priser, så kan man jo ikke undgå at lægge mærke til merprisen for ristet kaffe i forhold til de grønne. I løbet af et par år bliver det trods alt til en del penge sparet hvis man rister selv. Bruger man f.eks. 500g bønner om ugen, sparer man hurtigt et par tusind om året til kaffe ved at riste den selv.
        Når du sammeligner priser på ristede og grønne bønner, skal du huske at tage med i din beregning, at grønne bønner taber 15-20% vægt, når du rister dem. Så et kg. grønne bønner giver ca. 800-850 gram ristede bønner.

        Hobzon wrote:
        Spørgsmålene er så: Får man væsentlig bedre kvalitet i sin ristning ved at bruge en Hot Top i forhold til f.eks. en Gene Cafe eller Imex - eller er det bare mere automatiseret i de dyre maskiner? Bliver kaffen bedre og mere ensartet ristet i de dyre maskiner? Hvad får man mere for sine penge når man investerer i en dyr rister?
        Nu har jeg selv kun haft Imex og Gene, men har også set Hottop i brug og læst en del om den Bl.a. KimH's glimrende artikel her på EspressoBar.

        Imex vs. Gene er et stort spring. Imex kan du riste fine bønner i, men du har kun mulighed for at styre ristegraden og ikke risteprofilen, da du ikke kan justere temperaturen. Det er On eller Off. Det fjerner én parameter at lege med. Om det er godt eller skidt, er jo op til dig selv. Jeg har på fornemmelsen, at du er typen der gerne vil have alle parametrene at lege med

        Dette får du både ved Gene og Hottop. HT har jo flere modeller, som du nok er klar over. De store forskelle er, hvorledes du kan programmere og styre deres programmer. B'eren som Kim har, virker i princippet ligesom en Gene. Du styrer profilen hen ad vejen. HT-B har så den fordel at du kan gemme profilen, når du er færdig og næste gang kam maskinen automatisk køre den igennem. Genen skal du stå ved hver gang og styre hele vejen i havn. Derudover har Hottop den store fordel, at den dumper bønnerne ned i en kølebakke når du afslutter ristet. Det er væsentlig mere effektivt end Genen, hvor bønnerne køles inde i ristetromlen. Dette er selvsagt ikke lige så effektivt. Jeg tager dog bønner ud og køler dem manuelt, hvilket er supereffektivt. Jeg har vist pricippet i en anden tråd herinde.

        Jeg vil mene, at Gene rister lige så godt som HT. Altså du kan styre din profil lige så godt og bønnerne bliver lige så ensartet i Gene som i HT. Om du vil betale de ekstra penge for en ekstra komfort er jo op til dig selv. Hvis du gør ristningen op i kr. og øre i forhold til at købe ristede bønner, mener jeg ikke der er flere 1000 kr. value added i en HT i forhold til Gene (som jo lige har været på bud til lige under 3000 flere steder, så du kan nok forhandle den derned omkring, hvis du presser lidt på)
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Grønne bønner eller...

          ChrZacho wrote:
          Hobzon wrote:
          Får man væsentlig bedre kvalitet i sin ristning ved at bruge en Hot Top i forhold til f.eks. en Gene Cafe eller Imex - eller er det bare mere automatiseret i de dyre maskiner?
          Du får en længre ristetid, du får mulighed for i højre grad at kunne påvirke risteprofile og en større mængde.
          Dette gælder så for HT OG Gene vs. Imex. Ikke HT vs. Gene og Imex
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • nicolai.norrid
            Mellemristet
            • Nov 2007
            • 189

            #6
            Re:Grønne bønner eller...

            Ud over nørdeffekten er der også lige noget rent praktisk du kan tage i overvejelse inden eventuel anskaffelse

            Jo mere ristekapacitet der er og jo større maskineriet bliver....jo mere røg udvikles der når man kommer til at riste lidt for længe (hvilket sker på et eller andet tidspunkt)

            Sååååå hvis du er bosiddende i hus/lejlighed uden TILHØRENDE ristehus, så er det ikke sikkert at en maskine større end Gene Cafe er nødvendig

            :sick: :sick:

            Jeg har selv den 1. iroast som kom frem, den rister i omegnen af 80g/gang....hvilket er møjirriterende da jeg så skal riste relativt mange gange.

            Det relativt lille ristekammer gør at det er lidt svært at få ristet bønnerne ens.

            Min fader har haft en gene cafe i et stykke tid, og det resultat som den leverer ser ud til at være i orden.


            ristetiden i en gene er ogå væsentligt længere en i min gamle rister, det er også med til at påvirke smag/ og resultat vil jeg mene.
            Expobar Brewtus II
            Macap MC4 stepless
            Gaggia MDF
            Heartware Precision
            Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

            Comment

            • ChrZacho
              Master Brewer
              • May 2007
              • 1580

              #7
              Re:Grønne bønner eller...

              MoBak wrote:
              Dette gælder så for HT OG Gene vs. Imex. Ikke HT vs. Gene og Imex
              Bestemt ... tænkte mere dyr Vs. billig
              Administrator på EspressoBar
              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
              Mazzer Kony Electronic

              Comment

              • ordo.dk
                Espresso
                • Dec 2007
                • 514

                #8
                Re:Grønne bønner eller...

                Jeg har haft samme overvejelser, og købte en Imex... Den første var lettere defekt - Låget hoppede af efter nogle minutter. Jeg fik en ny i butikken, som virker perfekt. Det er svært at høre knæk osv, men med lidt træning kan man godt - Ellers er det bare at gå efter duft og udseende... Mit næste skridt er at købe et thermoelement (thermocouple) til at måle bønnernes temperatur - Jeg har læst om nogen der har skilt Imex'en ad, og sat en lysdæmper på varmeelementet, så man kan styre temperaturen, og derved ændre risteprofilen

                Jeg rister lige nu 2x145g kaffe om ugen (vægttab under ristning ca. 18%) for Miscela Uno og Due - Det passer mig fint og det er ganske hyggeligt at riste i garagen

                Jeg ved ikke om det er billigere at riste selv i det lange løb - Du bruger jo også en del strøm - Men det er mere nørdet og giver en vis tilfredsstillelse at drikke kaffe med bønner man selv har ristet :-)
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Grønne bønner eller...

                  ordo.dk wrote:
                  Jeg ved ikke om det er billigere at riste selv i det lange løb - Du bruger jo også en del strøm - Men det er mere nørdet og giver en vis tilfredsstillelse at drikke kaffe med bønner man selv har ristet :-)
                  For mig er én af de fede ting ved at riste selv, også muligheden for at få prøvet en masse forskelligt kaffe, hvilket er nemmere, når man køber grønne bønner...

                  Post edited by: MoBak, at: 2007/12/31 14:56
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • micki
                    Lysristet
                    • Nov 2007
                    • 58

                    #10
                    Re:Grønne bønner eller...

                    Jeg har haft den "klassiske" Hot Top i 3 år, og været særdeles glad for den selv om den var i den dyre ende -- jeg opgraderede fra HW Precision, og IRoasten havde voldsomme kvalitetsproblemer den gang, hvorfor jeg tog springet.

                    Selv om der ikke er gnist af programmeringsmuligheder på min Hot Top foretrækker jeg den stadig frem for Gene, som en kollega har fået for et stykke tid siden. 250g kaffe i kapacitet passer perfekt til mit behov, hvor jeg kører stempelkande parallelt med espresso (dvs. jeg rister altid begge dele), og kølingen på HT er langt bedre end Gene. Hvis man køler manuelt med Gene (dvs. kører kaffen frem og tilbage mellem to skåle eller sier) ser jeg dog ikke den ringere køling som noget problem.

                    Jeg er lidt sulten efter den nye HotTop, men må nok erkende at der er 3 år eller mere tilbage i den gamle endnu :dry:

                    Mit svind ved ristning har været meget konstant på 15%

                    Held og lykke med valget, det er altid lækkert at få nyt udstyr :cheer:

                    Kim

                    Post edited by: micki, at: 2007/12/31 15:07
                    Kim

                    Comment

                    • ordo.dk
                      Espresso
                      • Dec 2007
                      • 514

                      #11
                      Re:Grønne bønner eller...

                      @micki - Kan du ikke opgradere din HotTop med controlleren og displayet?
                      Sort som en panter, sort som slanter
                      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                      Sort som piloten I en Tie Fighter
                      Sort som pletterne på Pongo
                      Sort som alle andre end Tintin I Congo
                      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                      Comment

                      • micki
                        Lysristet
                        • Nov 2007
                        • 58

                        #12
                        Re:Grønne bønner eller...

                        ordo.dk wrote:
                        Kan du ikke opgradere din HotTop med controlleren og displayet?
                        Jo, det tror jeg, men det er også en større udskrivning ... og så vil det måske være bedre at få skiftet det hele. Selv om jeg lige har haft den splittet ad for en hovedrengøring og blandt andet skrubbet ristekammeret blankt igen, kommer der en vis mængde patina i motorrummet m.m. efter 80-100 kg ...

                        Kim
                        Kim

                        Comment

                        • ordo.dk
                          Espresso
                          • Dec 2007
                          • 514

                          #13
                          Re:Grønne bønner eller...

                          Sig til hvis du skal sælge den Det er da værd at overveje :-D
                          Sort som en panter, sort som slanter
                          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                          Sort som piloten I en Tie Fighter
                          Sort som pletterne på Pongo
                          Sort som alle andre end Tintin I Congo
                          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                          Comment

                          • micki
                            Lysristet
                            • Nov 2007
                            • 58

                            #14
                            Re:Grønne bønner eller...

                            Der er nu alligevel en del stumper i en Hottop ... og det så er jeg ikke engang kommet til motordelene endnu

                            Kim
                            Kim

                            Comment

                            Working...
                            X