Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SørenH
    Lysristet
    • Feb 2010
    • 56

    Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

    Rejser mig op og siger \"Hej mit navn er Søren og jeg er Kaffeholiker\" :P

    Vil egentlig bare lige dele min oplevelse med nogen ligestillede. Er jævnlig gæst hos den lokale kaffepusher, elsker kaffe og gerne en udsøgt bønne, har for nylig anskaffet mig en Solis Scala kaffekværn som er OK til opgaven, jeg føler den er god til prisen. Til min yngstes barnedåb fik alle gæsterne serveret Kopi Luwak uden de anede noget om dens oprindelse, først da folk var godt inde i slubren fortalte jeg kaffens historie... hehehe. B)

    Ikke at den var noget specielt, men sjovt var det at prøve at smage den.

    Er der noget som nymalet kaffe?

    Ja, nyristet OG nymalet! så jeg besluttede for første gang at riste min egen kaffe selv i ovnen. Det blev til 900 gram Papua Ny Guinea kaffe bønner, økologiske fra kaffeagenterne. De kom så i går - 10 minutter før jeg skulle møde på eftermiddagsvagt så de måtte vente til i dag.


    Her er de så:



    Udpakket og rå bønner:


    Så er de klar:


    Færdigt resultat:


    Det færdig resultat blev en FIASKO og langt fra vellykket :-( de er vist blevet alt for mørke er de ikke?

    Uden erfaring vil jeg tro jeg tog dem ud lidt efter 2. knæk men knækken gik vist ud i et. Grillen opdagede jeg tændte når man skruede ovnen op på 280 grader og der havde den stået et par minutter, og så slukkede jeg den. Efter 5 minutter begyndte de at poppe og for dælen med røg i køkkenet. Efter 10 minutter turde jeg ikke længere og så blev de hevet ud, jeg tror desværre de få minutters grill var årsagen til den alt for mørke ristning.

    Jeg fik smagt en nymalet kop og jeg kan godt ane der ligger en helt speciel smag hvis bare ristningen bliver en anelse lysere.

    Prøver igen i morgen...
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky m. doser
    Rancilio Base
    Grindenstein knockbox (Steel Wool)
    Motta 0.5 liter mælkekande
    AeroPress
  • Falckmanden
    Coffeeholic
    • Feb 2009
    • 1370

    #2
    Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

    Hej og velkommen her på Espressobar.

    Du skriver ikke hvad for en bryggemetode du bruger men jeg gætter på at det er stempel/filter du bruger....???

    Har du læst den her

    Jeg vil mene ud fra billedet at de er for mørke til stempel, måske de kunne gå i en espresso der generalt ristes lidt mørkere. Prøv at tage bønnerne ud et sted imellem første og andet knæk det tror jeg du vil få mere ud af til stempel.

    Go fornøjelse med ristningen

    Kasper
    Hjemme:
    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
    Mazzer Robur E

    Arbejde:
    ECM Michelangelo 2grp
    Mazzer Major

    Comment

    • SørenH
      Lysristet
      • Feb 2010
      • 56

      #3
      Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

      Hej Kasper.

      Tak for velkomsten. Korrekt, jeg bruger primært filter, engang imellem stempel.

      Jeg havde i forvejen læst risterådet hos kaffeagenterne, havde et andet sted læst at det skulle være 250 grader.



      Jeg prøver igen i morgen...
      Rancilio Silvia
      Rancilio Rocky m. doser
      Rancilio Base
      Grindenstein knockbox (Steel Wool)
      Motta 0.5 liter mælkekande
      AeroPress

      Comment

      • ChrZacho
        Master Brewer
        • May 2007
        • 1580

        #4
        Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

        Velkommen ombord ...

        Jeg har selv prøvet at riste i ove og fulgte KaffeAgenternes vejledning slavisk ... og det blev da hæderligt.

        Jeg vil giver Falckmanden ret .. prøv at stoppe ristningen mellem første og andet knæk, du vil lære at skelne mellem dem med tid.

        Til min yngstes barnedåb fik alle gæsterne serveret Kopi Luwak uden de anede noget om dens oprindelse, først da folk var godt inde i slubren fortalte jeg kaffens historie... hehehe.
        Som Mick Øghendal ville sige \"PPUUUUHHHAAAA\" .. :dry:
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

        Comment

        • SørenH
          Lysristet
          • Feb 2010
          • 56

          #5
          Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

          Jamen, det gjorde jeg så i dag, altså stoppede ristningen mellem 1. og 2. knæk, eller hvad jeg mente var mellem de to. Havde skruet ovnen ned på 220 grader, hele processen tog 12 minutter. Havde bagepladen ude i små 20 sekunder for lige hurtigt at vende dem engang. Kunne nok med fordel skrue ovnen ned til 200 grader og forlænge ristningen med et par minutter.

          Det blev ikke så jævnt ristet. Der er en nuance forskel i farven men det tror jeg nu er OK. Nogle er lysristet nogle mørkristet, vel en samlet CityPlus

          For dælen en smag!! :woohoo:

          Passer det at kaffen skal hvile i tætlukket beholder i 3 dage før den har bedste smag eller er det bare noget vrøvl?

          Rancilio Silvia
          Rancilio Rocky m. doser
          Rancilio Base
          Grindenstein knockbox (Steel Wool)
          Motta 0.5 liter mælkekande
          AeroPress

          Comment

          • EPO
            Coffeeholic
            • Oct 2007
            • 1151

            #6
            Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

            SørenH wrote:
            Passer det at kaffen skal hvile i tætlukket beholder i 3 dage før den har bedste smag eller er det bare noget vrøvl?

            Lad mig starte med at sige tillykke med ristet, det ser da helt godt ud!!
            Men hensyn hvile tid, så er det bestem ikke bare noget vrøvl!! men det med at det skal være i et tætlukkende beholder er en sandhed med modifikationer, en beholder, eller pose, med ventil som lader kaffe afgasse er bestemt at fortrække.
            Michael EPO Rasmussen

            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

              Nu inden du smider de meget mørke bønner ud ,så prøv det her

              Ta den mængde bønner du plejer at bruge
              mal dem groft put dem i en flaske og hæld den mængde vand i som du plejer at bruge men det skal være KOLDT vand

              Lad det trække natten over eller 12 timer
              si det, varm det i microen ,ikke koge ,kun varm det op til ca.80grader

              det gir ikke helt det samme som stempel kande ,men meget rund følelse
              og den brændte smag komme ikke så meget til udtryk

              hvis det stadig ikke kan drikkes ,,så er det vist på tide at komme af med det

              kan også drikkes iskoldt

              eller lav et stærkt konsentrat ,det kan holde sig

              nogen kan lide det på vanilje is
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

                Kan også laves i stempel kande
                gør som man normalt gør bare med koldt vand ,og lad det stå 12 timer i køleskabet ,og så pres stemplet ned

                drik det koldt eller varmet
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • ChrZacho
                  Master Brewer
                  • May 2007
                  • 1580

                  #9
                  Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

                  Lyder interessant ...
                  Administrator på EspressoBar
                  Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                  Mazzer Kony Electronic

                  Comment

                  • Kjeldsen
                    Coffeeholic
                    • Feb 2010
                    • 1086

                    #10
                    Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

                    Hej Søren,

                    Et par ting ang. ristning i ovn.

                    Du behøver ikke \"vende\" bønnerne. Det er de endo og exotermiske reaktioner, dvs primært bønnens indre temperatur der bestemmer hvordan ristningen forløber. Det er ikke en \"bruning\" af bønnen. Det er vigtigt at du hele tiden tilføjer varme til bønnerne, dvs, jeg tror det er en dårlig idé at tage dem ud .. derved stopper du risteprocessen.

                    Jeg havde succes med følgende teknik da jeg ristede i ovn. Det er ret svært at styre varmekurven, hvilket også er afhængigt af ovnen. Forvarm til 150 grader og giv bønnerne nogle minutter til at blive varme, så de er mere modtagelige overfor øget varme. Skru op på 250 grader.. det burde tage lidt tid, og du bruger her en lineær varmekurve. Alt andet er for besværligt at beskæftige sig med i ovn. Ca midt i første knæk, skru med på 230 grader og lad temperaturen være her indtil du bestemmer dig for at stoppe ristningen.

                    Comment

                    • SørenH
                      Lysristet
                      • Feb 2010
                      • 56

                      #11
                      Re:Ny mand her, første ristning i ovn - av av!

                      Kjeldsen: Godt! Det har jeg nemlig selv været i tvivl om var nødvendigt, det vil jeg lade være med i næste ristning. Får en Afrika pakke i morgen fra kaffeagenterne.dk - håber den er værd at blande med min PNG.

                      Coffee makes the world...: Tak for guldkornet! Ærger mig over jeg har smidt bønnerne ud, men nu ved jeg det til en anden gang, interessant hvis den kullede smag ikke er så gennemtrængende.

                      Rancilio Silvia
                      Rancilio Rocky m. doser
                      Rancilio Base
                      Grindenstein knockbox (Steel Wool)
                      Motta 0.5 liter mælkekande
                      AeroPress

                      Comment

                      Working...
                      X