Erfaringer med Vario

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • rsbrix
    Mellemristet
    • Jan 2008
    • 297

    Erfaringer med Vario

    Hey allesammen

    Jeg går lidt og overvejer at smide mine to kværne ud med en enkelt, som i så fald skulle bruge til alle mine behov: espresso, stempel, aeropress. Jeg ved at Varioen kan klare dette, men fungerer det også i praksis? Derudover vil jeg også gerne høre om Varioen (efter længere tids daglig brug) kan lave op til det hype der var lige da den blev introduceret.

    Mvh Rasmus

    ...og i øvrigt god jul og godt nytår til alle. Jeg har ikke været forbi i lang tid
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario
  • Ole
    Lysristet
    • Jun 2008
    • 91

    #2
    Re:Erfaringer med Vario

    Hej rsbrix

    Den samme situation står mine forældre i, da de gerne vil have den alsidighed Varioen kan give. Derudover er det bestemt også et plus at den er så lille! Jeg har læst lidt omkring den på home-barista.com, og det er nok den side jeg bedst kan anbefale. Der er mange der skriver om deres erfaringer med den, og for at opsumere lidt skulle de værste børnesygdomme være væk efter de nye opdateringer. Den er en smule statisk når der kværnes til espresso, men hvis man fuldstændig vil undgå spild og svineri, kan dette trick bruges: Vario uden svineri. Kvalitet og smag er meget diskuteret, men hvad jeg har kunne udlede, ligger den tæt op af Mazzer Mini. Du kan prøve og surfe lidt der, hvis du ikke allerede har gjort det.
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Erfaringer med Vario

      Du har nok læst om problemstillingen før - men efter min bedste overbevisning er største problem med at have én kværn ikke at skifte frem og tilbage, men det faktum, at man i praksis enten skal spilde en maaaasse bønner, hver gang man skifter formaling og/eller bønner, eller man skal altid køre med næsten tom kværn, hvilket ikke er optimalt i forhold til formaling eller doser-timer på kværnen...

      Har du overvejet denne problemstilling?
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • rsbrix
        Mellemristet
        • Jan 2008
        • 297

        #4
        Re:Erfaringer med Vario

        Jeg har tænkt over det med bønneforbruget, men mit forbrug er ofte sådan, at jeg drikker meget stempel i en periode efterfulgt at en periode med espresso etc. Derfor tror jeg ikke spildet af bønner vil være så stort igen. Netop fordi jeg også har længere perioder væk fra Silvia skal jeg indstille kværnen forfra ofte og jeg tænker at trinindstllingen på Varioen vil hjælpe mig en hel del.

        Jeg skal dog lige have solgt mine 2 andre kværne først hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om kærestens godkendelse
        Udstyr
        Rancilio Silvia
        Mahlkönig Vario

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Erfaringer med Vario

          Det giver mening. Da jeg gik kold i at bruge én kværn til flere formål, brugte jeg flere brygmetode hver dag.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • hef
            Lysristet
            • Jun 2009
            • 141

            #6
            Re:Erfaringer med Vario

            Min Vario er desværre igang med at blive udskiftet med en ny. Heldigvis på garantien. Den blev syg, om det var en børnesygdom er jeg ikke klar over. Men den kunne kun kværne groft, meget groft endda.
            Så længe den virkede, var den nem at bruge og levede op til forventningerne.
            Rancilio Epoca S1
            Mahlköning Stawert
            DeVe Eva. Væghængt håndkværn
            Mazzer Major DR
            Mazzer Super Jolly - Til salg
            Gene Cafè
            Gastroback 42609

            Comment

            • rsbrix
              Mellemristet
              • Jan 2008
              • 297

              #7
              Re:Erfaringer med Vario

              Bliver maskiner med disse børnesygdomme returneret til fabrikken, eller kan man risikere at købe en \"syg\" kværn fordi sælger har dem liggende?
              Udstyr
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario

              Comment

              • hef
                Lysristet
                • Jun 2009
                • 141

                #8
                Re:Erfaringer med Vario

                Jeg er helt sikker på at ingen dansk forretning kunne finde på at sælge en defekt kværn. Forøvrigt, hvem ville have fornøjelse af det? Den skal jo bare byttes igen.
                Rancilio Epoca S1
                Mahlköning Stawert
                DeVe Eva. Væghængt håndkværn
                Mazzer Major DR
                Mazzer Super Jolly - Til salg
                Gene Cafè
                Gastroback 42609

                Comment

                • Skurken
                  Master Brewer
                  • Jun 2008
                  • 1985

                  #9
                  Re:Erfaringer med Vario

                  rsbrix wrote:
                  Jeg skal dog lige have solgt mine 2 andre kværne først hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om kærestens godkendelse
                  Hvis din Bodum er i orden vil jeg gerne købe den, såfremt vi kan blive enige om en rimelig pris selvfølgelig.
                  Mvh. Anders


                  Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                  Comment

                  • BaristaDK
                    Master Brewer
                    • Nov 2007
                    • 1643

                    #10
                    Re:Erfaringer med Vario

                    rsbrix wrote:

                    Jeg skal dog lige have solgt mine 2 andre kværne først hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om kærestens godkendelse
                    Alt efter prisen, kunne jeg måske godt være hooked på din ascaso...
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                    Comment

                    • rsbrix
                      Mellemristet
                      • Jan 2008
                      • 297

                      #11
                      Re:Erfaringer med Vario

                      Hold da op, folk vil gerne se mig få en ny kværn

                      Jeg har snakket med en god kammerat om at han køber min antigua. Ascasoen er 2 år gammel, og det skal siges at den har en lille effekt i \"tuden\" da plastikken er knækket ved indgangen. Tuden sidder dog stadig fast i skruen, og defekten går ikke ud over funktionaliteten. Det er vist et relativt almindeligt fænomen på denne kværn. Jeg har ikke nået at tænke så meget over prisen, men jeg mener den koster 2500 kr fra ny, så jeg tænker 1000 kr er rimeligt.
                      Udstyr
                      Rancilio Silvia
                      Mahlkönig Vario

                      Comment

                      • rsbrix
                        Mellemristet
                        • Jan 2008
                        • 297

                        #12
                        Re:Erfaringer med Vario

                        Er der i øvrigt noget godt alternativ til Varioen i samme prisklasse, som tilbyder den fleksibilitet?
                        Udstyr
                        Rancilio Silvia
                        Mahlkönig Vario

                        Comment

                        Working...
                        X