Damen fik lavet det første skud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Damen fik lavet det første skud

    Det første skud blev noget rent pjask. Mit shotglas var helt fyldt efter 20 sekunder - og stor var min skuffelse, for min Senseo-maskine lavede sgu bedre kaffe end det jeg fik præsteret i første skud. Forklaringen var dog enkel: Når man fastspænder den overste del af grinderen, skubber man samtidig indstillingen over fra fin til grov - så den første omgang kaffe jeg malede blev lavet på den groveste indstilling. Ikke godt!

    Jeg fik smidt den fejl-malede kaffe ud, og prøvede igen - denne gang på den fineste indstilling. Stadig ikke fint nok, men langt langt bedre. Der var ikke tale om pulver, men dog tydeligt langt bedre. Der blev pakket omkring 14 gram kaffe i filterkurven, og så blev der stampet efter alle kunstens regler. Jeg har de sidste dage øvet mig i at stampe med tryk på 2, 10 og 20 kilo (badevægten kom på køkkenbordet for første gang), så det var rimelig fortrøstning at jeg først stampede med et par kilo, og dernæst lagde jeg det store pres på.

    Efter at have lavet lidt temperatur-surfing blev filterkurven sat i maskinen, og jeg trykkede på brygknappen, mens jeg holdt vejret. Der gik næsten 8 sekunder før der kom kaffe ud af portafilteret, og så var det en meget mørk og mættet kaffe, dog ikke ligefrem sirupsagtig i konsistens. Yderligere 20 sekunder lod jeg maskinen køre, og jeg stod med min første espresso brygget på min egen maskine. Der var ikke meget hjerte og heller ikke meget crema, men det var dog KLART bedre end på min Senseo.

    Jeg smagte på sagerne, og selv om det ikke var nyristede bønner, men i stedet en espressobønne fra Føtex, så var det en HELT anden oplevelse end den flade og dovne fornemmelse man får med en Senseo-maskine. Jeg må sige jeg er MEGET opmuntret! :P

    Et halvt kilo bønner og adskillige espressi senere har jeg nu helt klart fået en bedre fornemmelse for mit setup. Jeg kan konsistent producere en bedre crema, omend det slet ikke er i nærheden af det jeg VED hører til en velbrygget espresso. Jeg ved OGSÅ hvor problemet ligger - og det er min grinder der ganske enkelt ikke kan følge med. Men det bliver bedre, og jeg er fortrøstningsfuld ved, at jeg kan producere en "rimelig" espresso med mit nuværende setup, og at jeg så kan glæde mig til jeg får en ordentlig grinder og så kan gøre det endnu bedre.

    Ja, ja - jeg ved godt i fortalte mig det INDEN pakkerne blev åbnet, men jeg ville jo ikke lytte :blush:

    Så jeg er allerede i markedet efter en bedre grinder. Budgettet er ikke ret stort, så nu må vi se.

    Efter at have lavet en stribe latte, kan jeg også se at min skummeteknik kan forbedres, men jeg er forbavset over hvor nemt jeg egentlig har ved at skumme mælk. Der er langt igen, men jeg producerer konsistent bedre mælk end med min gamle metode.

    Så jeg er ovenud begejstret. Jeg har kun nippet til hovedparten af mine shots (ellers falder jeg ALDRIG i søvn i nat), men det har været en fantastisk aften!

    Jeg skal nok tage lidt billeder og dele med jer i morgen
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • EPO
    Coffeeholic
    • Oct 2007
    • 1151

    #2
    Reamen fik lavet det første skud

    Det er som altid en fornøjelse at læse dien indlæg, de får sku smilet frem på læberne.
    Jeg er sikker på med lidt friske bønner og i nærmeste fremtid en bedre kværn skal du nok få lavet en stabil espresso på 2. elskeren
    keep up the good work!!
    Michael EPO Rasmussen

    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Reamen fik lavet det første skud

      Hobzon wrote:
      Ja, ja - jeg ved godt i fortalte mig det INDEN pakkerne blev åbnet, men jeg ville jo ikke lytte :blush:

      Så jeg er allerede i markedet efter en bedre grinder. Budgettet er ikke ret stort, så nu må vi se.
      Hej Hobzon,

      Tak for updaten. Dejligt at høre, at du trods alt kan bruge din kværn til at få noget espresso, der er accentabelt.

      Mit råd vil være: Behold den og brug den i så lang tid det kræves for at du har sparet op til den kværn du VIRKELIG gerne vil have. Måske en der lige er steppet bedre end det oplagte valg, Rocky.

      EDIT: I mellemtiden kan du jo fint øve din teknik og smage på forskellige blandinger, så du er totalt klar, når sidste (næste) trin i dit setup lander på køkkenbordet

      Post edited by: MoBak, at: 2007/12/25 09:18
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Reamen fik lavet det første skud

        Forresten, nu ved jeg ikke lige hvor i landet du kommer fra, men arrangementet i Århus den 26. jan. var jo en super mulighed for at få set og prøvet en masse kværne i forskellige prisklasser
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Reamen fik lavet det første skud

          MoBak wrote:
          Forresten, nu ved jeg ikke lige hvor i landet du kommer fra, men arrangementet i Århus den 26. jan. var jo en super mulighed for at få set og prøvet en masse kværne i forskellige prisklasser
          Jeg bor på Østerbro i København, så der er lang vej til Århus. Jeg tror dog allerede jeg planlægger at deltage til trods for den store afstand, hvis i altså gerne vil have besøg af mig. Vi kan jo heller ikke have, at der er totalt dominans af Jyder ved espressobar.dk arrangementer.

          Desuden er det jo en kendt sag at, hvor vi københavnere har en tendens til at flyde over med superlativer, når ve skal beskrive noget (blandt andet smagsoplevelser). I kontrast hertil har vi så de staute Jyder der trods alt er lidt mere "tørre" og finder det tilstrækkeligt at ytre; "Det ku' ha wæret wærre!" Så jeg kan måske ikke lære jer noget hvad angår kaffe eller espresso, men så kunne det jo være jeg alligevel kunne bidrage med min oprigtige begejstring (som i sansynligvis allerede finder en anelse overdreven og ude af proportioner, men sådan er jeg nu engang skruet sammen).

          Så jeg deltager meget gerne - hvis i altså vil have mig med :whistle:

          Skal bare lige have søgt tilladelse hos "hjemmestyret", men det forudses ikke at blive det helt store problem.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Reamen fik lavet det første skud

            Hobzon wrote:
            Så jeg deltager meget gerne - hvis i altså vil have mig med :whistle:
            Naturligvis. "The more the merrier". Sig når tilladelsen er i hus. Så skriver jeg dig på listen
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • nicolai.norrid
              Mellemristet
              • Nov 2007
              • 189

              #7
              Reamen fik lavet det første skud

              Hej Hobzon

              Jeg ligger inde med en brugt kværn (en sort Gaggia MDF) som stadig er OK og knivene er også stadig fine (den har vel ca. kværnet i omegnen af 80 kg kaffe siden den var ny).

              Er du interesseret så giv mig besked.

              /Nicolai
              Expobar Brewtus II
              Macap MC4 stepless
              Gaggia MDF
              Heartware Precision
              Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Reamen fik lavet det første skud

                MoBak wrote:
                Hobzon wrote:
                Så jeg deltager meget gerne - hvis i altså vil have mig med :whistle:
                Naturligvis. "The more the merrier". Sig når tilladelsen er i hus. Så skriver jeg dig på listen
                Forresten, kunne det jo være der var flere derovre fra der vil med, så kunne I jo lige så godt fylde en bil og dele transportomkostningerne
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9
                  Reamen fik lavet det første skud

                  nicolai.norrid wrote:
                  Er du interesseret så giv mig besked.
                  Har sendt dig en PM, for jeg er bestemt interesseret. Som sagt er mit budget ikke så stort - så det afhænger lidt af prisen.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  Working...
                  X