Timer på Mazzer mini E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jens
    Grøn bønne
    • Feb 2008
    • 25

    Timer på Mazzer mini E

    Jeg er i løbet af juleferien blevet den heldige ejer af en helt ny Mazzer Mini E mod. A B)

    Jeg er ved at fintune den, men undrer mig lidt over at timeren til et dobbeltskud ikke kan skrues længere op end hvad der svarer til 13-14 gram ved den finhedsindstilling jeg ønsker?
    Det er lige knapt nok til mig og betyder at jeg skal bruge manuel doseringsknappen 3-4 sek efter..

    Er der andre mazzer-ejere der oplever at max-tid på timeren ikke rækker til et dobbeltskud, og er der noget at gøre ved det?

    hilsen Jens
    Vibiemme Domobar Junior DB
    Mazzer Mini Electronic A
  • Thybo
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 307

    #2
    Re:Timer på Mazzer mini E

    Hvor mange sec. køre den når ud har den på max?
    8270 Højbjerg

    Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

    Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

    Comment

    • Bebeto
      Mørkristet
      • Nov 2009
      • 455

      #3
      Re:Timer på Mazzer mini E

      Det virker da underligt, men måske kværner du så fint at den ikke kan være med? Meeen tror nu ikke du kan være så langt fra hvad \"normalen\" er.

      Måske mangler kværnen at blive renset, og er derfor lidt langsommere end normalt (dog tror jeg ike selv den vil stoppe systemet så meget)

      ps. off topic...

      Hvad skal prisen være på en sådan mini E model b... har kun set få til salg.

      Hilsen Bebeto
      Hilsen Andreas

      Diverse....

      Comment

      • Jens
        Grøn bønne
        • Feb 2008
        • 25

        #4
        Re:Timer på Mazzer mini E

        Hmm 22,5 sek er max tid..
        Den er sprit ny, så jeg tror ikke en resning vil gøre nogen forskel.
        Det kan godt være at jeg simpelthen kværner for fint. Prøver at kværne en anelse grovere. Synes bare at det min nuværende indstillingen giver mig en god gennemløbstid på omkring de 25.

        Kan man sammenligne indstillinger på mazzer-kværne?

        Jeg har fulgt lidt med på brugtmarkedet inden jeg tog mig sammen og købte en ny hos Niels i kaffemekka.

        Priserne ligger ret højt for de brugte. 3-3,5 tusind.. tænker det er fordi udbuddet er forholdsvis lille og det er en populær kværn.
        kaffemekka tar 5000 for en ny, men niels er jo til at handle lidt med osv..
        Vibiemme Domobar Junior DB
        Mazzer Mini Electronic A

        Comment

        • Bebeto
          Mørkristet
          • Nov 2009
          • 455

          #5
          Re:Timer på Mazzer mini E

          Jamen så må du have fat i nogle der har kværnen som kan time deres, det kan jo være at din ikke er justeret rigtigt fra fabrikken.

          Håber do snart selv at få fingrene i een.

          Mvh Bebeto
          Hilsen Andreas

          Diverse....

          Comment

          • Joni
            Lysristet
            • Nov 2007
            • 65

            #6
            Re:Timer på Mazzer mini E

            Jeg oplever det samme på min Mazzer. Det virker mærkeligt - meeeen det passer mig faktisk fint, da man i så fald skal indstille timeren hver gang man skifter type af bønner. Det gør jeg ikke.

            Min indstilling er:
            enkelt-shot: min. indstilling
            dobbelt-shot: max. indstilling.

            På den måde skal jeg aldrig indstille timeren. Jeg laver kun dobbelt-shot og trykker så én gang på dobbelt-shot og 1-3 gange på enkelt-shot afhængig af bønne typen.

            Håber jeg fik det forklaret ok
            / nuova simonelli musica / mazzer kony / mazzer jolly DR / aeropress, hario V60 m.m. /

            Comment

            • Bebeto
              Mørkristet
              • Nov 2009
              • 455

              #7
              Re:Timer på Mazzer mini E

              Har lige siddet og læst en lille time reviews på coffeegeek, og alle har samme problem med indstilling af dobbeltshot, så det kommet lidt an på hvordan man kringler den, som Joni også skriver....

              ps. nu bliver jeg helt i tvivl om jeg skal have den model alligevel...

              /A
              Hilsen Andreas

              Diverse....

              Comment

              • Skurken
                Master Brewer
                • Jun 2008
                • 1985

                #8
                Re:Timer på Mazzer mini E

                Det er godt nok da for ringe på en kværn i den prisklasse at man skal lave alverdens krumspring for at få et dobbeltshot...
                Mvh. Anders


                Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                Comment

                • BaristaDK
                  Master Brewer
                  • Nov 2007
                  • 1643

                  #9
                  Re:Timer på Mazzer mini E

                  to ord: Super Jolly
                  \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                  Comment

                  • Bebeto
                    Mørkristet
                    • Nov 2009
                    • 455

                    #10
                    Re:Timer på Mazzer mini E

                    Ja, det virker lidt tamt at man ikke kan bruge funtionerne 100% korrekt... specielt med en så dyr maskine
                    Hilsen Andreas

                    Diverse....

                    Comment

                    • Søren
                      Lysristet
                      • Jun 2008
                      • 89

                      #11
                      Re:Timer på Mazzer mini E

                      Hej

                      Jeg undrer mig lidt over dette, har selv en model B og kan uden problemer fylde mit trippel filter op. Model A er vel identisk mht motor/kværn? har Mazzer bommet den i styringen/timingen på model A i forhold til model B?

                      En løsning kunne så være at trille ud til Niels og bytte den til en B.

                      Mvh Søren

                      Comment

                      • vanderlay
                        Mellemristet
                        • Jun 2008
                        • 168

                        #12
                        Re:Timer på Mazzer mini E

                        Jeg havde samme problem med min model B i starten. I følge Niels Kaffemekka er de 22,5 sekunder helt korrekt. Når du får meget lidt kaffe ud, er det simpelthen fordi du kværner for fint (efter Mazzers opfattelse).

                        Prøv at kværne grovere. Gennemløbshastigheden behøver ikke stige så meget af det, fordi du jo samtidig får mere kaffe ud. Prøv evt at veje mængden af kaffe. Jeg synes dobbeltskud bliver bedst med ca 19-20 gram (den gamle italienske standard med 14 g kan jeg ikke få til at give et godt resultat)

                        Comment

                        • Jens
                          Grøn bønne
                          • Feb 2008
                          • 25

                          #13
                          Re:Timer på Mazzer mini E

                          Det ville undre mig meget hvis der var forskel på A og B modellen mht dosering?
                          Og jeg ville nødigt bytte min til en B-model af flere grunde..

                          Jeg doserer omkring 15-16 gram og hvis jeg sigter efter en gennemløbstid på ca. 25 kan jeg langt fra få fyldt kurven op. Den lander på omkring 11 gram og så må jeg igang med manuel dosering.

                          Jeg har prøvet, som nogle af jer skriver, at kværne grovere. dvs. jeg kan fylde en kurv med ca 16 g på 17-18 sek. men det skal jeg nok eksperimentere lidt mere med for indtil videre sprutter kaffen bare ud på 10 sek. og er udrikkelig..

                          hmm.. træerne vokser alligevel ikke ind i himlen men jeg er nu stadig glad for min nye mazzer.
                          Jeg oplever trods alt noget af et kvalitetesspring fra min rocky. -andet ville jo også være utilgiveligt :S

                          tak for inputs indtil videre!
                          Vibiemme Domobar Junior DB
                          Mazzer Mini Electronic A

                          Comment

                          • BaristaDK
                            Master Brewer
                            • Nov 2007
                            • 1643

                            #14
                            Re:Timer på Mazzer mini E

                            Hvorfor har du valgt mod. b fremfor mod. A?
                            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                            Comment

                            • RuneL
                              Espresso
                              • Jun 2007
                              • 576

                              #15
                              Re:Timer på Mazzer mini E

                              Jeg har ikke taget tid på min mini-e, men jeg oplever slet ikke det problem. Til den oprindelige poster vil jeg sige at du måske lige skal give den lidt tid, da kværnen bliver hurtigere i løbet af den første uges tid mens knivbladene lige bliver kørt til.
                              I grove træk laver min ca 1.5g kaffe i sekundet når den står til espressoformaling, så når jeg laver min normale dosering på mellem 14g og 16g løber jeg altså slet ikke ind i loftet for timeren.
                              Good, fast, cheap... Pick two!

                              Comment

                              Working...
                              X